wersja mobilna
Online: 580 Poniedziałek, 2017.06.26

Gospodarka

Czy w 2020 r. na ulice wyjadą autonomiczne samochody?

piątek, 30 sierpnia 2013 07:53

Skonstruowanie dostępnego komercyjnie, w pełni automatycznego samochodu staje się coraz bardziej realne. Prace inżynierów nabierają tempa a do rywalizacji dołączają nowe firmy. Pionierem w tej dziedzinie jest Google. Obecnie, według informacji CNN, do gry wkracza Nissan i zapowiada, że jego sterowane komputerowo samochody pojawią się na ulicach do 2020 roku. Oficjalne testy automatycznych samochodów Nissana zaczną się już w roku 2014.

Koncern Google zaczął testować swój pojazd w 2010 r. W 2012 r. samochód wyposażony w jego rozwiązania przejechał bez stłuczki 300 tys. mil. Z informacji prasowych wynika, że również Nissan testuje swoją technologię już od kilku lat. Choć informatyczny potentat planuje zarabiać na sprzedaży swoich rozwiązań, najprawdopodobniej Nissan nie korzysta z technologii Google'a, lecz opracowuje równoległą, działającą na podobnych zasadach.

W zakresie automatyzacji samochodów z Googlem ściśle współpracuje Toyota. Nad własną technologią pracuje General Motors, a Audi na torze testuje swój model TTS Pikes Peak. Konkurujące firmy nie chcą zdradzać jak działa autonomiczny samochód i o rozwiązaniach mówią ogólnikowo. Jedynie Google odsłania nieco więcej. Pojazdy wyposażone w technologię Google'a mają na dachu kilkadziesiąt laserów omiatających otoczenie niewidzialnymi dla oka wiązkami. Do tego dochodzą radary ostrzegające przed innymi pojazdami, kamery wyłapujące sygnalizację świetlną i znaki drogowe oraz GPS śledzący położenie samochodu. Nim auto ruszy sporządzane są bardzo dokładne mapy trasy, a już jadąc komputer sterujący zbiera ogromne ilości danych, rozpoznając stałe i ruchome elementy otoczenia.

Autonomiczne samochody będą miały różne stopnie skomputeryzowania. Amerykańska Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) podzieliła je na kilka rodzajów. Te na poziomie 0 mają działać automatycznie, ale kierowca będzie musiał mieć nad nimi stałą kontrolę. Samochody na poziomie 3 będą jeździć samodzielnie, a kierowca tylko w kryzysowej sytuacji przejmie sterowanie. Auta z poziomu 4 nie będą wymagały żadnej uwagi kierowcy. Pojazdy zapowiadane przez firmy do 2020 r. będą należeć do początkowych poziomów.

źródło: wyborcza.biz

 

Pozostałe

Enea ma zamówienie od ABB
Enea ma zamówienie od ABB
piątek, 23 czerwca 2017 07:57
ROMI nowym dystrybutorem 3M w Polsce
ROMI nowym dystrybutorem 3M w Polsce
czwartek, 22 czerwca 2017 11:02
zobacz wszystkie

 

Szukaj w serwisie Semicon

zobacz wszystkie Nowe produkty

Moduł do komunikacji OPC z chmurą obliczeniową

2017-06-26   |
Moduł do komunikacji OPC z chmurą obliczeniową

Softing oferuje nową wersję oprogramowania dataFEED OPC Suite, która zawiera obecnie moduł MQTT connector zapewniający bezpieczny i łatwy transfer danych do chmury obliczeniowej IoT. Pozwala on na integrację urządzeń automatyki z wykorzystaniem funkcjonalności MQTT Publisher w takich aplikacjach IoT Cloud, jak np. IBM Bluemix Cloud.
czytaj więcej

Obudowy aluDISC w wersjach wymiarowych od 110 x 97 x 55 mm do 190 x 180 x 90 mm

2017-06-26   |
Obudowy aluDISC w wersjach wymiarowych od 110 x 97 x 55 mm do 190 x 180 x 90 mm

Firma Rolec powiększyła ofertę okrągłych obudów aluDISC o nową wersję wymiarową AR 160. Obecnie obudowy te pokrywają wymiary od 110 x 97 x 55 mm do 190 x 180 x 90 mm i są dostarczane standardowo w jasnoszarej wersji kolorystycznej (RAL 7035).
czytaj więcej