wersja mobilna
Online: 577 Poniedziałek, 2017.05.01

Gospodarka

Czy w 2020 r. na ulice wyjadą autonomiczne samochody?

piątek, 30 sierpnia 2013 07:53

Skonstruowanie dostępnego komercyjnie, w pełni automatycznego samochodu staje się coraz bardziej realne. Prace inżynierów nabierają tempa a do rywalizacji dołączają nowe firmy. Pionierem w tej dziedzinie jest Google. Obecnie, według informacji CNN, do gry wkracza Nissan i zapowiada, że jego sterowane komputerowo samochody pojawią się na ulicach do 2020 roku. Oficjalne testy automatycznych samochodów Nissana zaczną się już w roku 2014.

Koncern Google zaczął testować swój pojazd w 2010 r. W 2012 r. samochód wyposażony w jego rozwiązania przejechał bez stłuczki 300 tys. mil. Z informacji prasowych wynika, że również Nissan testuje swoją technologię już od kilku lat. Choć informatyczny potentat planuje zarabiać na sprzedaży swoich rozwiązań, najprawdopodobniej Nissan nie korzysta z technologii Google'a, lecz opracowuje równoległą, działającą na podobnych zasadach.

W zakresie automatyzacji samochodów z Googlem ściśle współpracuje Toyota. Nad własną technologią pracuje General Motors, a Audi na torze testuje swój model TTS Pikes Peak. Konkurujące firmy nie chcą zdradzać jak działa autonomiczny samochód i o rozwiązaniach mówią ogólnikowo. Jedynie Google odsłania nieco więcej. Pojazdy wyposażone w technologię Google'a mają na dachu kilkadziesiąt laserów omiatających otoczenie niewidzialnymi dla oka wiązkami. Do tego dochodzą radary ostrzegające przed innymi pojazdami, kamery wyłapujące sygnalizację świetlną i znaki drogowe oraz GPS śledzący położenie samochodu. Nim auto ruszy sporządzane są bardzo dokładne mapy trasy, a już jadąc komputer sterujący zbiera ogromne ilości danych, rozpoznając stałe i ruchome elementy otoczenia.

Autonomiczne samochody będą miały różne stopnie skomputeryzowania. Amerykańska Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) podzieliła je na kilka rodzajów. Te na poziomie 0 mają działać automatycznie, ale kierowca będzie musiał mieć nad nimi stałą kontrolę. Samochody na poziomie 3 będą jeździć samodzielnie, a kierowca tylko w kryzysowej sytuacji przejmie sterowanie. Auta z poziomu 4 nie będą wymagały żadnej uwagi kierowcy. Pojazdy zapowiadane przez firmy do 2020 r. będą należeć do początkowych poziomów.

źródło: wyborcza.biz

 

Pozostałe

Toyota testuje nowe ogniwa paliwowe
Toyota testuje nowe ogniwa paliwowe
piątek, 28 kwietnia 2017 12:26
HARTING podwaja moce produkcyjne fabryki w Sibiu
HARTING podwaja moce produkcyjne fabryki w Sibiu
piątek, 28 kwietnia 2017 07:58
Lira inwestuje w Elblągu
Lira inwestuje w Elblągu
środa, 26 kwietnia 2017 07:56
zobacz wszystkie

 

Szukaj w serwisie Semicon

zobacz wszystkie Nowe produkty

Wideoskop do pracy w strefach zagrożonych wybuchem

2017-04-28   |
Wideoskop do pracy w strefach zagrożonych wybuchem

Firma Fiberscope wprowadziła w ostatnim czasie do oferty nowy typ wideoskopu oznaczonego symbolem Videoscope-XT, wyróżniający się możliwością pracy w strefach zagrożonych wybuchem. Model ten był testowany w oparciu o normę militarną MIL STD 810G (method 511.6). Może znaleźć zastosowanie np. do inspekcji zbiorników paliwa przez wojsko, policję i służby graniczne oraz w lotnictwie, energetyce, przy monitorowaniu turbin gazowych itp.
czytaj więcej

Zmodernizowane wzmacniacze pomiarowe USBPIA-S1 i USBPGF-S1

2017-04-28   |
Zmodernizowane wzmacniacze pomiarowe USBPIA-S1 i USBPGF-S1

Firma Alligator Technologies, specjalizująca się w produkcji modułów USB do akwizycji danych i kondycjonowania sygnałów, zaprezentowała dwa nowe produkty: jednokanałowy wzmacniacz pomiarowy USBPGF-S1 z wbudowanym filtrem dolnoprzepustowym oraz model USBPIA-S1 w wersji o wzmocnieniu zwiększonym do x10000.
czytaj więcej