wersja mobilna
Online: 657 Piątek, 2017.07.21

Gospodarka

Czy w 2020 r. na ulice wyjadą autonomiczne samochody?

piątek, 30 sierpnia 2013 07:53

Skonstruowanie dostępnego komercyjnie, w pełni automatycznego samochodu staje się coraz bardziej realne. Prace inżynierów nabierają tempa a do rywalizacji dołączają nowe firmy. Pionierem w tej dziedzinie jest Google. Obecnie, według informacji CNN, do gry wkracza Nissan i zapowiada, że jego sterowane komputerowo samochody pojawią się na ulicach do 2020 roku. Oficjalne testy automatycznych samochodów Nissana zaczną się już w roku 2014.

Koncern Google zaczął testować swój pojazd w 2010 r. W 2012 r. samochód wyposażony w jego rozwiązania przejechał bez stłuczki 300 tys. mil. Z informacji prasowych wynika, że również Nissan testuje swoją technologię już od kilku lat. Choć informatyczny potentat planuje zarabiać na sprzedaży swoich rozwiązań, najprawdopodobniej Nissan nie korzysta z technologii Google'a, lecz opracowuje równoległą, działającą na podobnych zasadach.

W zakresie automatyzacji samochodów z Googlem ściśle współpracuje Toyota. Nad własną technologią pracuje General Motors, a Audi na torze testuje swój model TTS Pikes Peak. Konkurujące firmy nie chcą zdradzać jak działa autonomiczny samochód i o rozwiązaniach mówią ogólnikowo. Jedynie Google odsłania nieco więcej. Pojazdy wyposażone w technologię Google'a mają na dachu kilkadziesiąt laserów omiatających otoczenie niewidzialnymi dla oka wiązkami. Do tego dochodzą radary ostrzegające przed innymi pojazdami, kamery wyłapujące sygnalizację świetlną i znaki drogowe oraz GPS śledzący położenie samochodu. Nim auto ruszy sporządzane są bardzo dokładne mapy trasy, a już jadąc komputer sterujący zbiera ogromne ilości danych, rozpoznając stałe i ruchome elementy otoczenia.

Autonomiczne samochody będą miały różne stopnie skomputeryzowania. Amerykańska Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) podzieliła je na kilka rodzajów. Te na poziomie 0 mają działać automatycznie, ale kierowca będzie musiał mieć nad nimi stałą kontrolę. Samochody na poziomie 3 będą jeździć samodzielnie, a kierowca tylko w kryzysowej sytuacji przejmie sterowanie. Auta z poziomu 4 nie będą wymagały żadnej uwagi kierowcy. Pojazdy zapowiadane przez firmy do 2020 r. będą należeć do początkowych poziomów.

źródło: wyborcza.biz

 

Pozostałe

Nowe technologie w produktach ATP
Nowe technologie w produktach ATP
piątek, 21 lipca 2017 10:06
Najnowsze realizacje ITEM Service
Najnowsze realizacje ITEM Service
piątek, 21 lipca 2017 07:54
Przewody Helukabel w sportowym bolidzie
Przewody Helukabel w sportowym bolidzie
czwartek, 20 lipca 2017 07:52
zobacz wszystkie

zobacz wszystkie Nowe produkty

Izolowany konwerter RS232 - RS422/RS485

2017-07-21   |
Izolowany konwerter RS232 - RS422/RS485

Do oferty firmy Perle wchodzi izolowany konwerter PSM-ME-RS232/RS485-P do montażu na szynie DIN, zapewniający dwukierunkową komunikację między standardami RS232 i RS422 lub RS485. Może on pracować w trybie full-duplex z wykorzystaniem 4 linii sygnałowych lub w trybie half-duplex z wykorzystaniem 2 linii sygnałowych.
czytaj więcej

Opcja podwyższonej czułości do digitizerów serii 22xx

2017-07-21   |
Opcja podwyższonej czułości do digitizerów serii 22xx

Firma Spectrum GmbH oferuje nową opcję M4i.22xx-ir40m do digitizerów serii 22xx, pozwalającą zwiększyć ich czułość i rozdzielczość bezwzględną dla sygnałów o małych amplitudach w zakresach od ±40 mV do ±0,5 V. Obecne wersje są zoptymalizowane do akwizycji sygnałów z zakresu od ±200 mV do ±2,5 V.
czytaj więcej