wersja mobilna
Online: 586 Niedziela, 2017.10.22

Gospodarka

Czy w 2020 r. na ulice wyjadą autonomiczne samochody?

piątek, 30 sierpnia 2013 07:53

Skonstruowanie dostępnego komercyjnie, w pełni automatycznego samochodu staje się coraz bardziej realne. Prace inżynierów nabierają tempa a do rywalizacji dołączają nowe firmy. Pionierem w tej dziedzinie jest Google. Obecnie, według informacji CNN, do gry wkracza Nissan i zapowiada, że jego sterowane komputerowo samochody pojawią się na ulicach do 2020 roku. Oficjalne testy automatycznych samochodów Nissana zaczną się już w roku 2014.

Koncern Google zaczął testować swój pojazd w 2010 r. W 2012 r. samochód wyposażony w jego rozwiązania przejechał bez stłuczki 300 tys. mil. Z informacji prasowych wynika, że również Nissan testuje swoją technologię już od kilku lat. Choć informatyczny potentat planuje zarabiać na sprzedaży swoich rozwiązań, najprawdopodobniej Nissan nie korzysta z technologii Google'a, lecz opracowuje równoległą, działającą na podobnych zasadach.

W zakresie automatyzacji samochodów z Googlem ściśle współpracuje Toyota. Nad własną technologią pracuje General Motors, a Audi na torze testuje swój model TTS Pikes Peak. Konkurujące firmy nie chcą zdradzać jak działa autonomiczny samochód i o rozwiązaniach mówią ogólnikowo. Jedynie Google odsłania nieco więcej. Pojazdy wyposażone w technologię Google'a mają na dachu kilkadziesiąt laserów omiatających otoczenie niewidzialnymi dla oka wiązkami. Do tego dochodzą radary ostrzegające przed innymi pojazdami, kamery wyłapujące sygnalizację świetlną i znaki drogowe oraz GPS śledzący położenie samochodu. Nim auto ruszy sporządzane są bardzo dokładne mapy trasy, a już jadąc komputer sterujący zbiera ogromne ilości danych, rozpoznając stałe i ruchome elementy otoczenia.

Autonomiczne samochody będą miały różne stopnie skomputeryzowania. Amerykańska Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) podzieliła je na kilka rodzajów. Te na poziomie 0 mają działać automatycznie, ale kierowca będzie musiał mieć nad nimi stałą kontrolę. Samochody na poziomie 3 będą jeździć samodzielnie, a kierowca tylko w kryzysowej sytuacji przejmie sterowanie. Auta z poziomu 4 nie będą wymagały żadnej uwagi kierowcy. Pojazdy zapowiadane przez firmy do 2020 r. będą należeć do początkowych poziomów.

źródło: wyborcza.biz

 

Pozostałe

XII Spotkanie Użytkowników Systemów B&R
XII Spotkanie Użytkowników Systemów B&R
piątek, 20 października 2017 09:58
166 mln zł na smart grid
166 mln zł na smart grid
piątek, 20 października 2017 07:54
Weidmüller kupił od Rockwella firmę W Interconnections
Weidmüller kupił od Rockwella firmę W Interconnections
czwartek, 19 października 2017 12:17
zobacz wszystkie

zobacz wszystkie Nowe produkty

Komputery Automation PC 910 z procesorami Intel Xeon

2017-10-20   | B&R Automatyka Przemysłowa Sp. z o.o.
Komputery Automation PC 910 z procesorami Intel Xeon

Firma B&R oferuje komputery Automation PC 910 w wersjach z procesorem Intel Xeon. Nowa architektura zapewnia nawet 50-procentowy wzrost wydajności w porównaniu do poprzednich procesorów z serii Core i. Nowy, czterordzeniowy procesor Xeon daje komputerom Automation PC 910 moc obliczeniową, która była wcześniej zarezerwowana dla dużych serwerów.
czytaj więcej

Szybki i precyzyjny czujnik wilgotności z interfejsem 4...20 mA

2017-10-20   |
Szybki i precyzyjny czujnik wilgotności z interfejsem 4...20 mA

AquaXact 1688 to szybki i precyzyjny czujnik wilgotności opracowany przez firmę Servomex, zawierający wymienny sensor z tlenku glinu. Mierzy on temperaturę punktu rosy i zawartość H2O w ppm m.in. w komorach rękawicowych, stacjach separacji powietrza, instalacjach przetwarzania gazu ziemnego, przemyśle półprzewodnikowym i farmaceutycznym, produkcji etylenu i wielu innych zastosowaniach.
czytaj więcej