wersja mobilna
Online: 407 Piątek, 2017.01.20

Gospodarka

Wkrótce pojedziemy samochodem ze sztuczną inteligencją i autopilotem

czwartek, 05 grudnia 2013 07:48

Coraz silniejszy wpływ na branżę motoryzacyjną wywiera sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence), internetowe trendy multisensoryczne oraz robotyka. Za kilka lat samochody staną się komputerami z ogromną liczbą narzędzi AI. Poruszać się będą bez negatywnego wpływu na środowisko, inteligentnie komunikując się z pojazdami na drodze, analizując ich ruch i prędkość oraz wybierając trasę przejazdu.

Raport firmy Frost & Sullivan zatytułowany "Przyszłość mobilności" (The Future of Mobility) podsumowuje najważniejsze czynniki wpływające na sposób przemieszczania się w przyszłości. Zwraca uwagę na główne tendencje, prezentuje przyszłe rozwiązania, takie jak wspólne korzystanie z samochodu (ang. car sharing) czy aplikacje mobilne zapewniające pełną obsługę podróży.

Analiza Frost & Sullivan wykazuje, że za kilka lat każdy nowy samochód będzie połączony ze światem za pośrednictwem wbudowanej lub podłączonej platformy programowania, co uczyni samochody trzecimi z kolei najbardziej skomunikowanymi urządzeniami, po telefonach komórkowych i tabletach. Efektem tego będzie samochód zdolny do jazdy bez udziału kierowcy. Liderem tych zmian jest firma Google. U podstaw modelu biznesowego samochodów bez kierowcy leży założenie, że pojazdy nie są własnością użytkowników, lecz są współdzielone.

- Spodziewamy się, że wkrótce firma taka jak Google lub jakiś producent samochodów przeprowadzi testy 20-30 w pełni autonomicznych pojazdów bez kierowcy we współdzielonym modelu biznesowym w ramach niewielkiej grupy testowej, aby sprawdzić tę koncepcję i udowodnić, że owa technologia jest bliżej niż nam się wydaje - stwierdza Sarwant Singh, partner i dyrektor zespołu Automotive & Transportation we Frost & Sullivan.

- Aby przetrwać na konkurencyjnym rynku, producenci aut muszą oferować usługi o wartości dodanej, np. multimodalne planowanie podróży, współdzielenie samochodu czy inne, ułatwiające przemieszczanie. Samochód przyszłości mógłby przecież zarezerwować miejsce na parkingu jeszcze przed wyjazdem z domu, włączyć ulubioną stację radiową nawet w innym kraju, zaparkować zdalnie za jednym przyciskiem na wąskim miejscu czy poruszać się samodzielnie w korku, podczas gdy kierowca zajęty jest lekturą. Takie właśnie mogą być przyszłe pojazdy, które dzięki automatyzacji zawiozą nawet samodzielnie kierowcę do domu po rozrywkowym wieczorze - przekonuje Martyn Briggs, Programme Manager z londyńskiego biura Frost & Sullivan.

- W przyszłości możemy oczekiwać coraz większej liczby innowacji w dziedzinie mobilności miejskiej i większość z nich będzie opierać się na oprogramowaniu i technologii cyfrowej. Mobilność będzie głównym filarem linii produktowej każdego producenta samochodów. Miejsca na rynku będzie jednak coraz mniej, gdyż nasili się konkurencja w rozbudowanym o nowych partnerów ekosystemie mobilności - podsumowuje Sarwant Singh.

źródło: Frost & Sullivan

 

zobacz wszystkie Nowe produkty

Zintegrowany, bezdotykowy system do pomiarów liniowych

2017-01-20   | Bosch Rexroth Sp. z o.o.
Zintegrowany, bezdotykowy system do pomiarów liniowych

System pomiarowy IMS-A firmy Bosch Rexroth, który wbudowywany jest w prowadnice liniowe, pozwala na wykrywanie położenia bezwzględnego z dokładnością do ±3 µm. Dzięki pomiarom wykonywanym metodą indukcyjną, IMS-A działa bez konieczności fizycznego kontaktu, przez co jest odporny na zanieczyszczenia, wibracje i wstrząsy, a także nie ulega zużyciu.
czytaj więcej

Przenośny analizator gazów Lancom 4 w nowej wersji

2017-01-20   |
Przenośny analizator gazów Lancom 4 w nowej wersji

Ametek Land, producent systemów monitorowania sprawności procesów spalania i poziomu zanieczyszczenia środowiska informuje o wprowadzeniu kilku innowacji do przenośnego analizatora gazu Lancom 4, mających na celu ułatwienie jego obsługi. Oprogramowanie Insight do akwizycji danych i zdalnej kontroli przyrządu z poziomu komputera PC jest teraz dostępne nieodpłatnie.
czytaj więcej