wersja mobilna
Online: 604 Piątek, 2017.04.28

Gospodarka

W Instytucie Lotnictwa uruchomiono najnowocześniejsze na świecie laboratorium badania łożysk

poniedziałek, 13 stycznia 2014 10:47

W Warszawie rozpoczęło pracę niezwykłe w skali światowej laboratorium badawcze. Placówka będzie prowadzić testy łożysk stosowanych przy budowie samolotów, lokomotyw i maszyn o dużych gabarytach. Jak przekonuje dyrektor Instytutu Lotnictwa prof. Witold Wiśniowski, inwestycja jest odpowiedzią na konkretne zapotrzebowanie przemysłu. Laboratorium będzie prowadziło badania na zlecenie firmy General Electric.

- Idea stworzenia w Engineering Design Center - pionie merytorycznym Instytutu Lotnictwa - laboratorium dającego możliwość badań łożysk lotniczych przewijała się w rozmowach biznesowych od lat. W 2011 roku, w trakcie pierwszych, poważnych na ten temat rozmów, zapadła obustronna decyzja o podjęciu przez stronę polską wyzwania - wspominał prof. Wiśniowski.

Duża część aparatury zainstalowanej w laboratorium została wykonana na specjalne zamówienie, według projektu inżynierów z Instytutu Lotnictwa. Na szczególną uwagę zasługują dwa silniki elektryczne o mocy 150 kW i maksymalnej prędkości obrotowej 25 tys. obrotów na minutę. Firmę gotową do wykonania tego rodzaju silników udało się znaleźć dopiero po półrocznych poszukiwaniach na całym świecie - zwykle tak wysoką prędkość obrotową uzyskuje się dzięki przekładniom, a nie bezpośredniemu napędowi.

Układ hydrauliczny pozwala na badanie wpływu obciążeń na łożysko do 100 kN, sprężarki wdmuchują do kilograma powietrza na sekundę, a grzałki o mocy 600 kW dają możliwość osiągniecie temperatury powietrza do 550°C. Czujniki w układzie smarowania wykrywają obecność w oleju opiłków świadczących o uszkodzeniu lub zużyciu łożyska, a sam olej jest poddawany badaniom w autoryzowanym laboratorium. Komputery pozwalają wykonać dowolny program badawczy.

źródło: naukawpolsce.pap.pl
zdjęcie: mg.gov.pl

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

zobacz wszystkie Nowe produkty

Jednoosiowy czujnik przyspieszenia MEMS o zakresach pomiarowych od ±2 g do ±400 g

2017-04-27   |
Jednoosiowy czujnik przyspieszenia MEMS o zakresach pomiarowych od ±2 g do ±400 g

Firma Silicon Designs wprowadza na rynek nowy jednoosiowy czujnik przyspieszenia MEMS bazujący na chipie MEMS VC, oznaczony symbolem 2210. Jest to czujnik niskoszumowy dostępny w 8 wersjach o ustalonym fabrycznie zakresie pomiarowym FS, wynoszącym od ±2 g (sufix "-002") do ±400 g (sufix "-400"), wyposażony w wyjście analogowe mogące pracować w trybie asymetrycznym lub różnicowym.
czytaj więcej

Wieloobrotowe absolutne enkodery magnetyczne do aplikacji heavy-duty

2017-04-27   |
Wieloobrotowe absolutne enkodery magnetyczne do aplikacji heavy-duty

Wieloobrotowe, absolutne enkodery magnetyczne Posihall firmy ASM Sensors występują w trzech wariantach różniących się średnicą obudowy: PH36, PH58 i PH68 (odpowiednio Ø36, 58 i 68 mm). Jako elementy adresowane do zastosowań przemysłowych, charakteryzują się szerokim zakresem dopuszczalnych temperatur pracy od -40 do +85°C, odpornością na silne udary (100 g/11 ms) i wibracje (20 g/10 Hz...2 kHz) oraz stopniem ochrony do IP69 zapewniającym ochronę przed kurzem i wilgocią.
czytaj więcej