wersja mobilna
Online: 793 Poniedziałek, 2017.05.01

Gospodarka

Systemy ERP w branży metalowej są wciąż niedoceniane

środa, 12 marca 2014 11:33

IDC Manufacturing Insights przeprowadziło badanie na międzynarodowej grupie ponad 450 firm z różnych gałęzi przemysłu, w którym zapytano ich przedstawicieli o wpływ wykorzystywanego systemu ERP m.in. na relacje z klientami i zadowolenie tych ostatnich. Odpowiedzi udzielone przez przedstawicieli branży metalowej mogą zaskakiwać. W artykule przedstawiamy je wraz z charakterystyką wyzwań, przed jakimi stoi obecnie ten sektor.

Według IDC przemysł metalowy co prawda odrobił straty po kryzysie, który w latach 2008-2009 niekorzystnie odbił się na przychodach firm z tej branży, niestety jednak w ostatnim czasie te ostatnie nie rosną, natomiast zyski zaczęły się zmniejszać. Głównymi powodami tej sytuacji są według analityków zmiany rynkowe, tj. wahania cen surowców w połączeniu z silną konkurencją ze strony tańszych producentów, skutkującą szybką komodytyzacją produktów wykonywanych z metalu. Inne przyczyny to trudności w zatrzymaniu przy sobie dotychczasowych klientów oraz z wejściem na nowe, rozwijające się rynki.

Jasne jest zatem, że sektor ten musi zacząć efektywniej walczyć o klientów. W tym celu producenci powinni zadbać przede wszystkim o innowacyjność swojej oferty, optymalizować koszty produkcji oraz dbać o relacje z odbiorcami. Jak jednak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez IDC, rola rozwiązań informatycznych takich jak ERP w realizacji tych zadań nadal jest przez firmy z branży metalowej niedoceniana.

CENA JEST PRIORYTETEM

Prawie 16% z nich - blisko dwukrotnie więcej niż w przypadku ankietowanych w innych sektorach przemysłu - uważa, że o tym, czy dany towar znajdzie nabywcę, decyduje przede wszystkim to, czy spełni on jego oczekiwania cenowe. Sami pytani zresztą w większości (prawie 70%), kupując inne produkty, również traktują ich koszt priorytetowo. Ważnymi czynnikami, które kształtują dobre relacje producent-klient, są także m.in.: niezawodność dostaw, czas oczekiwania czy jakość produktu.

Wielu z nich (ponad 46%) deklaruje nawet, że w celu poprawy stosunków z odbiorcami zainwestuje w przyszłości w rozwiązania informatyczne oraz będzie propagować wśród swoich pracowników wszystkich szczebli podejście, w którym to klient jest w centrum uwagi. Jak podkreśla w swoim raporcie pt. "Get customers inspired: How modern ERP can support greater customer experience" IDC, oznacza to, że w tej branży coraz większą wagę przykłada się do zadowolenia odbiorców uzyskiwanego nie tylko dzięki konkurencyjności cenowej. Równocześnie niestety znajomość środków do jego osiągnięcia wciąż jest niska.

WYSOKIE OCZEKIWANIA, NISKIE ZAUFANIE

Chociaż większość ankietowanych działających w przemyśle metalowym podkreśla, że nie byłaby w stanie funkcjonować bez systemu ERP, bagatelizuje równocześnie jego znaczenie dla polepszania stosunków z klientami. Tylko około 28% z nich uważa ERP za ważną platformę, która łączy działy produkcyjny i biznesowy zakładu, usprawniając interakcję między dostawcami i odbiorcami. Świadomość ta jest nieco większa w wypadku dużych firm, tzn. zatrudniających powyżej kilku tysięcy pracowników - 50% z nich podkreśla znaczenie tych systemów dla jakości relacji z klientami. Prawie 35% ankietowanych uważa natomiast, że wpływ ten jest ograniczony. Co więcej, badanie pokazało, że większość producentów z branży metalowej jest zdania, że systemy ERP trzeba najpierw "udoskonalić".

Wśród oczekiwań najczęściej ankietowani wymieniali: poprawę dostępu do danych klientów bez ograniczeń, w tym za pośrednictwem urządzeń mobilnych, polepszenie współpracy w obrębie organizacji, w szczególności poprzez umożliwienie pracownikom dzielenia się informacjami i uproszczenie procesów biznesowych, ułatwienie interakcji między dostawcami i klientami oraz standaryzację procesów produkcyjnych. Przedstawiciele branży metalowej wymieniali też kilka funkcji ukierunkowanych na relacje z odbiorcami, które wykraczają poza tradycyjną funkcjonalność ERP skupioną na kwestiach operacyjnych i finansowych. Najważniejsze z nich to: zarządzanie obsługą gwarancji, usługami posprzedażowymi i CRM (Customer Relationship Management).

Monika Jaworowska

 

Pozostałe

Toyota testuje nowe ogniwa paliwowe
Toyota testuje nowe ogniwa paliwowe
piątek, 28 kwietnia 2017 12:26
HARTING podwaja moce produkcyjne fabryki w Sibiu
HARTING podwaja moce produkcyjne fabryki w Sibiu
piątek, 28 kwietnia 2017 07:58
Lira inwestuje w Elblągu
Lira inwestuje w Elblągu
środa, 26 kwietnia 2017 07:56
zobacz wszystkie

 

Szukaj w serwisie Semicon

zobacz wszystkie Nowe produkty

Wideoskop do pracy w strefach zagrożonych wybuchem

2017-04-28   |
Wideoskop do pracy w strefach zagrożonych wybuchem

Firma Fiberscope wprowadziła w ostatnim czasie do oferty nowy typ wideoskopu oznaczonego symbolem Videoscope-XT, wyróżniający się możliwością pracy w strefach zagrożonych wybuchem. Model ten był testowany w oparciu o normę militarną MIL STD 810G (method 511.6). Może znaleźć zastosowanie np. do inspekcji zbiorników paliwa przez wojsko, policję i służby graniczne oraz w lotnictwie, energetyce, przy monitorowaniu turbin gazowych itp.
czytaj więcej

Zmodernizowane wzmacniacze pomiarowe USBPIA-S1 i USBPGF-S1

2017-04-28   |
Zmodernizowane wzmacniacze pomiarowe USBPIA-S1 i USBPGF-S1

Firma Alligator Technologies, specjalizująca się w produkcji modułów USB do akwizycji danych i kondycjonowania sygnałów, zaprezentowała dwa nowe produkty: jednokanałowy wzmacniacz pomiarowy USBPGF-S1 z wbudowanym filtrem dolnoprzepustowym oraz model USBPIA-S1 w wersji o wzmocnieniu zwiększonym do x10000.
czytaj więcej