wersja mobilna
Online: 531 Niedziela, 2017.09.24

Gospodarka

Czy zbliża się przełom w automatyzacji samochodów?

wtorek, 12 sierpnia 2014 12:36

Koncerny samochodowe, takie jak Daimler, Nissan czy Toyota, a także firmy działające na rynku technologicznym, jak amerykański gigant Google, przyspieszają badania nad systemami, które umożliwią częściową lub całkowitą automatyzację prowadzenia pojazdów. Samochodowa automatyka ma przede wszystkim doprowadzić do zmniejszenia liczby wypadków, ograniczyć powstawanie zatorów komunikacyjnych oraz umożliwić kierowcom wykorzystywanie czasu przejazdu podobnie, jak mogą to czynić pasażerowie.

Producenci z branży motoryzacyjnej uważają, że znaczący przełom w zakresie wykorzystywania zautomatyzowanych pojazdów może nastąpić już w 2020 r. Zdaniem prezesa Nissana, Carlosa Ghosna, niemal standardem może być wówczas samoparkowanie, a w wielu modelach będzie dostępna technologia pozwalająca samochodom samodzielnie nawigować na mocno obciążonych autostradach. W 2017 roku firma zamierza przedstawić samochody automatycznie zmieniające pasy, a do 2020 roku auta mogące automatycznie poruszać się na skrzyżowaniach. Carlos Ghosn optymistycznie deklaruje, że do 2020 roku Nissan zamierza rozpocząć sprzedaż dostępnych cenowo, w pełni zautomatyzowanych pojazdów.

Nissan musi jednak pamiętać, że cały czas będzie mierzyć się z dużą konkurencją. General Motors zamierza do 2020 roku produkować zautomatyzowane samochody potrafiące poruszać się po autostradach, takich jak międzystanowy system autostrad w USA. Z kolei niemiecki Daimler w 2025 roku chce oferować ciężarówki, które będą się autonomicznie poruszały, same hamowały i przyspieszały.

W maju bieżącego roku Google poinformował, że podczas planowanych jeszcze na 2014 rok testów zademonstruje ponad 100 zaprojektowanych przez siebie automatycznych samochodów. Te dwuosobowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 40 km/h i nie będą wyposażone w kierownice, pedały hamulców czy przyspieszenia.

Największy na świecie producent samochodów, czyli japońska Toyota, pracuje nad systemem wspomagania pracy kierowcy, będącym czymś w rodzaju automatycznego pilota. Japończycy z Toyoty nie dążą do wyeliminowania z pojazdu kierowcy. Firma nie informuje jednak kiedy mogłaby zacząć sprzedawać takie samochody.

Według Maartena Sierhuisa, dyrektora ośrodka badawczego Nissana w Sunnyvale w Kalifornii, kierującego programem zautomatyzowanych pojazdów, producenci rywalizujący we wprowadzaniu automatycznych pojazdów powinni, w takim samym stopniu jak nad inżynierią mechaniczną, pracować nad oprogramowaniem. Jak twierdzi, produkcja samochodów oceniających warunki na drodze, a nie tylko reagujących, wymaga sztucznej inteligencji. Maarten Sierhuis ujawnił, że firma Nissan pracuje już nad oprogramowaniem zdolnym odczytywać i analizować dane podobnie jak mózg człowieka.

Pierwszy krok na drodze do automatyzacji został już wykonany. Wielu producentów oferuje w sprzedawanych autach systemy automatycznego parkowania. W Toyocie jest to system Intelligent Parking Assist montowany m.in. w hybrydowym Priusie. Z kolei Ford oferuje w kilku modelach funkcję Active Park Assist. Systemy samoparkowania popularyzują również inni producenci, co można coraz częściej zaobserwować w reklamach.

źródło: biznes.onet.pl

 

Pozostałe

Szkolenie pracowników firmy Kopel
Szkolenie pracowników firmy Kopel
piątek, 22 września 2017 07:51
Ford wstrzymuje produkcję w pięciu zakładach
Ford wstrzymuje produkcję w pięciu zakładach
czwartek, 21 września 2017 12:43
Darco wybrało dostawcę centrum obróbczego
Darco wybrało dostawcę centrum obróbczego
czwartek, 21 września 2017 07:53
zobacz wszystkie

zobacz wszystkie Nowe produkty

Kamera termowizyjna do diagnostyki urządzeń elektronicznych

2017-09-22   | Farnell element 14
Kamera termowizyjna do diagnostyki urządzeń elektronicznych

W ofercie firmy Farnell element14 pojawiła się kamera termowizyjna firmy FLIR Systems ETS320 przeznaczona od obrazowania rozkładu temperatury w małych urządzeniach elektronicznych, na płytkach drukowanych oraz w laboratoriach i na stanowiskach kontroli jakości w produkcji. Pozwala na to tryb pracy bez konieczności trzymania w ręku z wykorzystaniem podstawy przypominającej kształtem mikroskop.
czytaj więcej

Czujniki triangulacyjne o zwiększonym zasięgu

2017-09-22   | Turck Sp. z o.o.
Czujniki triangulacyjne o zwiększonym zasięgu

Turck oferuje laserowe czujniki z serii Q4X do pomiaru odległości, które wykorzystują metodę triangulacyjną, dzięki czemu są całkowicie niewrażliwe na zmianę koloru obiektu. Wyposażone w obudowę ze stali nierdzewnej o stopniu ochrony IP67/69K, wyświetlacz oraz liczne dodatkowe funkcje (licznik, funkcje czasowe, itp.) umożliwiają one dostosowanie ustawień do określonej aplikacji.
czytaj więcej