wersja mobilna
Online: 674 Poniedziałek, 2017.07.24

Gospodarka

Akademia Morska w Szczecinie pracuje nad łodzią z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym

czwartek, 04 grudnia 2014 12:44

Szczecińska uczelnia we współpracy z turecką stocznią Milper w Tuzli zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii. Konsorcjum Akademii Morskiej, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie na realizację projektu w wysokości miliona euro. Nowy typ lekkiej jednostki z hybrydowym napędem ma być przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów tego typu jachtów w najbliższych 20 latach. Uruchomienie i pierwszy rejs łodzi ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 roku.

Akademia Morska stworzy system sterowania i nawigacji, stocznia w Turcji zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management zbuduje układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla około 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z materiałów kompozytowych. Jego podstawowym napędem będzie siła wiatru działająca na żagle. - Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i na akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności - wyjaśnia rzeczniczka Akademii Morskiej Bogna Bartkiewicz.

Zainstalowane na łodzi panele słoneczne zapewnią energię dla napędu potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę, a także dla innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Przy dobrych warunkach słonecznych produkcja energii do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów  zajmie około 2 godzin. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie - będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki z tlenku tytanu.

Łódź z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym powstanie dzięki programowi Era Net Transport, w ramach którego funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. Konsorcjum to, w którego skład wchodzą 24 podmioty z 18 krajów, w tym z Polski Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, finansuje badania naukowe w dziedzinie transportu.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

Pozostałe

Nowe technologie w produktach ATP
Nowe technologie w produktach ATP
piątek, 21 lipca 2017 10:06
Najnowsze realizacje ITEM Service
Najnowsze realizacje ITEM Service
piątek, 21 lipca 2017 07:54
Przewody Helukabel w sportowym bolidzie
Przewody Helukabel w sportowym bolidzie
czwartek, 20 lipca 2017 07:52
zobacz wszystkie

zobacz wszystkie Nowe produkty

Izolowany konwerter RS232 - RS422/RS485

2017-07-21   |
Izolowany konwerter RS232 - RS422/RS485

Do oferty firmy Perle wchodzi izolowany konwerter PSM-ME-RS232/RS485-P do montażu na szynie DIN, zapewniający dwukierunkową komunikację między standardami RS232 i RS422 lub RS485. Może on pracować w trybie full-duplex z wykorzystaniem 4 linii sygnałowych lub w trybie half-duplex z wykorzystaniem 2 linii sygnałowych.
czytaj więcej

Opcja podwyższonej czułości do digitizerów serii 22xx

2017-07-21   |
Opcja podwyższonej czułości do digitizerów serii 22xx

Firma Spectrum GmbH oferuje nową opcję M4i.22xx-ir40m do digitizerów serii 22xx, pozwalającą zwiększyć ich czułość i rozdzielczość bezwzględną dla sygnałów o małych amplitudach w zakresach od ±40 mV do ±0,5 V. Obecne wersje są zoptymalizowane do akwizycji sygnałów z zakresu od ±200 mV do ±2,5 V.
czytaj więcej