wersja mobilna
Online: 847 Sobota, 2017.02.25

Gospodarka

Akademia Morska w Szczecinie pracuje nad łodzią z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym

czwartek, 04 grudnia 2014 12:44

Szczecińska uczelnia we współpracy z turecką stocznią Milper w Tuzli zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii. Konsorcjum Akademii Morskiej, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie na realizację projektu w wysokości miliona euro. Nowy typ lekkiej jednostki z hybrydowym napędem ma być przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów tego typu jachtów w najbliższych 20 latach. Uruchomienie i pierwszy rejs łodzi ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 roku.

Akademia Morska stworzy system sterowania i nawigacji, stocznia w Turcji zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management zbuduje układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla około 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z materiałów kompozytowych. Jego podstawowym napędem będzie siła wiatru działająca na żagle. - Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i na akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności - wyjaśnia rzeczniczka Akademii Morskiej Bogna Bartkiewicz.

Zainstalowane na łodzi panele słoneczne zapewnią energię dla napędu potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę, a także dla innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Przy dobrych warunkach słonecznych produkcja energii do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów  zajmie około 2 godzin. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie - będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki z tlenku tytanu.

Łódź z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym powstanie dzięki programowi Era Net Transport, w ramach którego funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. Konsorcjum to, w którego skład wchodzą 24 podmioty z 18 krajów, w tym z Polski Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, finansuje badania naukowe w dziedzinie transportu.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

Pozostałe

Targi branżowe - wiosna 2017
Targi branżowe - wiosna 2017
piątek, 24 lutego 2017 12:25
Promet inwestuje w SSE Starachowice
Promet inwestuje w SSE Starachowice
piątek, 24 lutego 2017 07:59
W Rosji powstanie pierwsza fabryka Daimlera
W Rosji powstanie pierwsza fabryka Daimlera
środa, 22 lutego 2017 12:23
zobacz wszystkie

zobacz wszystkie Nowe produkty

Seria pirometrów stacjonarnych o zakresach pomiarowych od -20...300°C do 1100...2500°C

2017-02-24   |
Seria pirometrów stacjonarnych o zakresach pomiarowych od -20...300°C do 1100...2500°C

Kobold oferuje nową rodzinę pirometrów stacjonarnych TIR do bezkontaktowego pomiaru temperatury w zakresach od -20...300°C do 1100...+2500°C w wielu dziedzinach przemysłu, m.in. tekstylnym, tworzyw sztucznych, spożywczym, ceramicznym oraz przy obróbce i zabezpieczeniu szkła i metali.
czytaj więcej

Małogabarytowa bramka dostępowa pracująca pod nadzorem systemu embedded Linux

2017-02-24   |
Małogabarytowa bramka dostępowa pracująca pod nadzorem systemu embedded Linux

IFB122 to przemysłowa bramka dostępowa wyposażona w mikroprocesor RISC i.MX6UL-2 firmy Freescale, bazujący na mikroarchitekturze ARM Cortex-A7, 4 GB pamięci masowej w postaci modułu Flash eMMC i 256 MB pamięci RAM DDR3. Na tle innych wersji z wcześniejszej oferty Axiomtek wyróżnia się ona małymi gabarytami (125 x 100 x 31 mm).
czytaj więcej