wersja mobilna
Online: 601 Czwartek, 2017.08.17

Gospodarka

Akademia Morska w Szczecinie pracuje nad łodzią z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym

czwartek, 04 grudnia 2014 12:44

Szczecińska uczelnia we współpracy z turecką stocznią Milper w Tuzli zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii. Konsorcjum Akademii Morskiej, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie na realizację projektu w wysokości miliona euro. Nowy typ lekkiej jednostki z hybrydowym napędem ma być przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów tego typu jachtów w najbliższych 20 latach. Uruchomienie i pierwszy rejs łodzi ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 roku.

Akademia Morska stworzy system sterowania i nawigacji, stocznia w Turcji zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management zbuduje układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla około 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z materiałów kompozytowych. Jego podstawowym napędem będzie siła wiatru działająca na żagle. - Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i na akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności - wyjaśnia rzeczniczka Akademii Morskiej Bogna Bartkiewicz.

Zainstalowane na łodzi panele słoneczne zapewnią energię dla napędu potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę, a także dla innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Przy dobrych warunkach słonecznych produkcja energii do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów  zajmie około 2 godzin. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie - będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki z tlenku tytanu.

Łódź z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym powstanie dzięki programowi Era Net Transport, w ramach którego funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. Konsorcjum to, w którego skład wchodzą 24 podmioty z 18 krajów, w tym z Polski Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, finansuje badania naukowe w dziedzinie transportu.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

zobacz wszystkie Nowe produkty

26-portowe switche niezarządzalne Gigabit Ethernet o szerokim zakresie temperatur pracy

2017-08-16   | Antaira Technologies Sp. z o.o.
26-portowe switche niezarządzalne Gigabit Ethernet o szerokim zakresie temperatur pracy

Antaira Technologies rozszerza ofertę switchów przemysłowych o serię niezarządzalnych, 26-portowych switchów Gigabit Ethernet o oznaczeniach LNX-2602G-SFP, przystosowanych do pracy w ciężkich warunkach środowiskowych. Występują one w wersjach o zakresie dopuszczalnych temperatur pracy od -10 do +70°C w przypadku wersji standardowej oraz od -40 do +75°C w wersji extended.
czytaj więcej

Zawory elektromagnetyczne z certyfikacją NSF dopuszczone do instalacji z wodą pitną

2017-08-16   |
Zawory elektromagnetyczne z certyfikacją NSF dopuszczone do instalacji z wodą pitną

Oferta komponentów hydraulicznych firmy AutomationDirect dopuszczonych do kontaktu z wodą pitną powiększyła się o nową serię zaworów elektromagnetycznych NS z certyfikacją NSF (National Sanitation Foundation), pochodzących z oferty GC Valves. Dzięki korpusom wykonanym ze stali nierdzewnej i tworzywa termoplastycznego oraz syntetycznym materiałom uszczelniającym i łożyskującym, zawory serii NS doskonale nadają się do współpracy z różnego typu płynami, olejami i gazami.
czytaj więcej