wersja mobilna
Online: 848 Sobota, 2017.09.23

Gospodarka

Akademia Morska w Szczecinie pracuje nad łodzią z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym

czwartek, 04 grudnia 2014 12:44

Szczecińska uczelnia we współpracy z turecką stocznią Milper w Tuzli zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii. Konsorcjum Akademii Morskiej, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie na realizację projektu w wysokości miliona euro. Nowy typ lekkiej jednostki z hybrydowym napędem ma być przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów tego typu jachtów w najbliższych 20 latach. Uruchomienie i pierwszy rejs łodzi ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 roku.

Akademia Morska stworzy system sterowania i nawigacji, stocznia w Turcji zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management zbuduje układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla około 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z materiałów kompozytowych. Jego podstawowym napędem będzie siła wiatru działająca na żagle. - Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i na akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności - wyjaśnia rzeczniczka Akademii Morskiej Bogna Bartkiewicz.

Zainstalowane na łodzi panele słoneczne zapewnią energię dla napędu potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę, a także dla innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Przy dobrych warunkach słonecznych produkcja energii do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów  zajmie około 2 godzin. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie - będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki z tlenku tytanu.

Łódź z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym powstanie dzięki programowi Era Net Transport, w ramach którego funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. Konsorcjum to, w którego skład wchodzą 24 podmioty z 18 krajów, w tym z Polski Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, finansuje badania naukowe w dziedzinie transportu.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

Pozostałe

Szkolenie pracowników firmy Kopel
Szkolenie pracowników firmy Kopel
piątek, 22 września 2017 07:51
Ford wstrzymuje produkcję w pięciu zakładach
Ford wstrzymuje produkcję w pięciu zakładach
czwartek, 21 września 2017 12:43
Darco wybrało dostawcę centrum obróbczego
Darco wybrało dostawcę centrum obróbczego
czwartek, 21 września 2017 07:53
zobacz wszystkie

zobacz wszystkie Nowe produkty

Kamera termowizyjna do diagnostyki urządzeń elektronicznych

2017-09-22   | Farnell element 14
Kamera termowizyjna do diagnostyki urządzeń elektronicznych

W ofercie firmy Farnell element14 pojawiła się kamera termowizyjna firmy FLIR Systems ETS320 przeznaczona od obrazowania rozkładu temperatury w małych urządzeniach elektronicznych, na płytkach drukowanych oraz w laboratoriach i na stanowiskach kontroli jakości w produkcji. Pozwala na to tryb pracy bez konieczności trzymania w ręku z wykorzystaniem podstawy przypominającej kształtem mikroskop.
czytaj więcej

Czujniki triangulacyjne o zwiększonym zasięgu

2017-09-22   | Turck Sp. z o.o.
Czujniki triangulacyjne o zwiększonym zasięgu

Turck oferuje laserowe czujniki z serii Q4X do pomiaru odległości, które wykorzystują metodę triangulacyjną, dzięki czemu są całkowicie niewrażliwe na zmianę koloru obiektu. Wyposażone w obudowę ze stali nierdzewnej o stopniu ochrony IP67/69K, wyświetlacz oraz liczne dodatkowe funkcje (licznik, funkcje czasowe, itp.) umożliwiają one dostosowanie ustawień do określonej aplikacji.
czytaj więcej