wersja mobilna
Online: 426 Wtorek, 2017.05.23

Gospodarka

Akademia Morska w Szczecinie pracuje nad łodzią z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym

czwartek, 04 grudnia 2014 12:44

Szczecińska uczelnia we współpracy z turecką stocznią Milper w Tuzli zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii. Konsorcjum Akademii Morskiej, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie na realizację projektu w wysokości miliona euro. Nowy typ lekkiej jednostki z hybrydowym napędem ma być przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów tego typu jachtów w najbliższych 20 latach. Uruchomienie i pierwszy rejs łodzi ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 roku.

Akademia Morska stworzy system sterowania i nawigacji, stocznia w Turcji zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management zbuduje układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla około 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z materiałów kompozytowych. Jego podstawowym napędem będzie siła wiatru działająca na żagle. - Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i na akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności - wyjaśnia rzeczniczka Akademii Morskiej Bogna Bartkiewicz.

Zainstalowane na łodzi panele słoneczne zapewnią energię dla napędu potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę, a także dla innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Przy dobrych warunkach słonecznych produkcja energii do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów  zajmie około 2 godzin. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie - będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki z tlenku tytanu.

Łódź z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym powstanie dzięki programowi Era Net Transport, w ramach którego funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. Konsorcjum to, w którego skład wchodzą 24 podmioty z 18 krajów, w tym z Polski Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, finansuje badania naukowe w dziedzinie transportu.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

zobacz wszystkie Nowe produkty

Ergonomiczne obudowy stołowe 200 x 124 mm do aplikacji IT, medycznych i laboratoryjnych

2017-05-23   |
Ergonomiczne obudowy stołowe 200 x 124 mm do aplikacji IT, medycznych i laboratoryjnych

Obudowy stołowe nowej serii Evotec nadają się do aplikacji IT, medycznych, laboratoryjnych i pomiarowych. Wyróżniają się ergonomicznymi, zaokrąglonymi narożnikami i estetyką wykonania. Są produkowane z ogniotrwałego tworzywa (ASA+PC-FR) odpornego na promieniowanie UV. Mogą być wyposażone w uszczelkę zapewniającą stopień ochrony IP65.
czytaj więcej

Nesscap Energy Ultrakondensator 3 V/3400 F N60 o dużej gęstości energii i dużej odporności mechanicznej

2017-05-23   |
Nesscap Energy Ultrakondensator 3 V/3400 F N60 o dużej gęstości energii i dużej odporności mechanicznej

Firma Nesscap Energy, specjalizująca się w pracach badawczych, projektowaniu i produkcji superkondensatorów, wprowadza na rynek najnowsze ogniwo o nazwie N60, którego napięcie znamionowe wynosi 3 V, a pojemność 3400 F. Jest ono produkowane w standardowej obudowie cylindrycznej o średnicy Ø50 mm.
czytaj więcej