wersja mobilna
Online: 574 Środa, 2017.03.29

Gospodarka

Akademia Morska w Szczecinie pracuje nad łodzią z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym

czwartek, 04 grudnia 2014 12:44

Szczecińska uczelnia we współpracy z turecką stocznią Milper w Tuzli zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii. Konsorcjum Akademii Morskiej, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie na realizację projektu w wysokości miliona euro. Nowy typ lekkiej jednostki z hybrydowym napędem ma być przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów tego typu jachtów w najbliższych 20 latach. Uruchomienie i pierwszy rejs łodzi ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 roku.

Akademia Morska stworzy system sterowania i nawigacji, stocznia w Turcji zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management zbuduje układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla około 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z materiałów kompozytowych. Jego podstawowym napędem będzie siła wiatru działająca na żagle. - Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i na akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności - wyjaśnia rzeczniczka Akademii Morskiej Bogna Bartkiewicz.

Zainstalowane na łodzi panele słoneczne zapewnią energię dla napędu potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę, a także dla innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Przy dobrych warunkach słonecznych produkcja energii do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów  zajmie około 2 godzin. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie - będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki z tlenku tytanu.

Łódź z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym powstanie dzięki programowi Era Net Transport, w ramach którego funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. Konsorcjum to, w którego skład wchodzą 24 podmioty z 18 krajów, w tym z Polski Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, finansuje badania naukowe w dziedzinie transportu.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

zobacz wszystkie Nowe produkty

Obudowa 3U CompactPCI dla komputerów pracujących w przestrzeni kosmicznej

2017-03-29   |
Obudowa 3U CompactPCI dla komputerów pracujących w przestrzeni kosmicznej

Aitech Defense Systems powiększa ofertę obudów komputerowych klasy rugged o nowy model E905 umożliwiający realizację komputerów przewidzianych do pracy ciągłej w przestrzeni kosmicznej. Jest to 3-slotowa obudowa aluminiowa formatu 3U CompactPCI ze złączami wyprowadzonymi z przodu obudowy, chłodzona przez przewodzenie. Stanowi klatkę Faradaya, która wraz z filtrem na linii zasilającej zapewnia doskonałe parametry EMI/RFI.
czytaj więcej

Moduły przekaźnikowe push-in

2017-03-29   | Conrad Electronic Sp. z o.o.
Moduły przekaźnikowe push-in

Conrad Business Supplies wprowadził do sprzedaży gamę przekaźnikowych modułów sprzęgających MasterIN firmy Finder. Dzięki zgodności z istniejącymi produktami Findera oraz bardziej wytrzymałym połączeniom, nowy system push-in rozszerza ofertę interfejsów przekaźnikowych z serii 39, 48, 4C oraz 58. Mogą one być stosowane m.in. w automatyce przemysłowej i rozdzielnicach elektrycznych.
czytaj więcej