wersja mobilna
Online: 506 Czwartek, 2017.06.22

Gospodarka

Akademia Morska w Szczecinie pracuje nad łodzią z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym

czwartek, 04 grudnia 2014 12:44

Szczecińska uczelnia we współpracy z turecką stocznią Milper w Tuzli zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii. Konsorcjum Akademii Morskiej, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie na realizację projektu w wysokości miliona euro. Nowy typ lekkiej jednostki z hybrydowym napędem ma być przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów tego typu jachtów w najbliższych 20 latach. Uruchomienie i pierwszy rejs łodzi ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 roku.

Akademia Morska stworzy system sterowania i nawigacji, stocznia w Turcji zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management zbuduje układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla około 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z materiałów kompozytowych. Jego podstawowym napędem będzie siła wiatru działająca na żagle. - Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i na akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności - wyjaśnia rzeczniczka Akademii Morskiej Bogna Bartkiewicz.

Zainstalowane na łodzi panele słoneczne zapewnią energię dla napędu potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę, a także dla innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Przy dobrych warunkach słonecznych produkcja energii do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów  zajmie około 2 godzin. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie - będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki z tlenku tytanu.

Łódź z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym powstanie dzięki programowi Era Net Transport, w ramach którego funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. Konsorcjum to, w którego skład wchodzą 24 podmioty z 18 krajów, w tym z Polski Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, finansuje badania naukowe w dziedzinie transportu.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

Pozostałe

ROMI nowym dystrybutorem 3M w Polsce
ROMI nowym dystrybutorem 3M w Polsce
czwartek, 22 czerwca 2017 11:02
Tanieją domowe magazyny energii elektrycznej
Tanieją domowe magazyny energii elektrycznej
środa, 21 czerwca 2017 11:56
Otwarto zakład grupy Polmlek
Otwarto zakład grupy Polmlek
środa, 21 czerwca 2017 07:51
Spotkanie z HDF Polska
Spotkanie z HDF Polska
wtorek, 20 czerwca 2017 11:55
zobacz wszystkie

 

Szukaj w serwisie Semicon

zobacz wszystkie Nowe produkty

Pierwszy komputer formatu 3U OpenVPX z interfejsem 40 Gigabit Ethernet

2017-06-22   |
Pierwszy komputer formatu 3U OpenVPX z interfejsem 40 Gigabit Ethernet

SBC367D to pierwszy na rynku komputer jednopłytkowy formatu 3U OpenVPX, wyposażony w interfejs 40 Gigabit Ethernet. Stanowi on rozszerzenie rodziny szybkich komputerów do zastosowań przemysłowych i wojskowych, pochodzących z oferty firmy Abaco Systems. Został wyposażony w szybki 16-rdzeniowy mikroprocesor Intel Xeon D-1500 i do 32 GB pamięci DDR4 SDRAM.
czytaj więcej

Pirometr o zakresie pomiarowym do +1600°C i rozdzielczości optycznej 60:1

2017-06-22   |
Pirometr o zakresie pomiarowym do +1600°C i rozdzielczości optycznej 60:1

Firma Omega wprowadza do oferty nowy typ pirometru ręcznego z regulowaną emisyjnością, mogącego mierzyć temperaturę w szerokim zakresie do +1600°C. Charakteryzuje się on dużą rozdzielczością optyczną (60:1) pozwalającą na precyzyjny pomiar temperatury obiektów z bezpiecznej odległości.
czytaj więcej