wersja mobilna
Online: 801 Czwartek, 2017.10.19

Gospodarka

Akademia Morska w Szczecinie pracuje nad łodzią z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym

czwartek, 04 grudnia 2014 12:44

Szczecińska uczelnia we współpracy z turecką stocznią Milper w Tuzli zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii. Konsorcjum Akademii Morskiej, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie na realizację projektu w wysokości miliona euro. Nowy typ lekkiej jednostki z hybrydowym napędem ma być przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów tego typu jachtów w najbliższych 20 latach. Uruchomienie i pierwszy rejs łodzi ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 roku.

Akademia Morska stworzy system sterowania i nawigacji, stocznia w Turcji zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management zbuduje układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla około 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z materiałów kompozytowych. Jego podstawowym napędem będzie siła wiatru działająca na żagle. - Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i na akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności - wyjaśnia rzeczniczka Akademii Morskiej Bogna Bartkiewicz.

Zainstalowane na łodzi panele słoneczne zapewnią energię dla napędu potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę, a także dla innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Przy dobrych warunkach słonecznych produkcja energii do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów  zajmie około 2 godzin. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie - będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki z tlenku tytanu.

Łódź z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym powstanie dzięki programowi Era Net Transport, w ramach którego funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. Konsorcjum to, w którego skład wchodzą 24 podmioty z 18 krajów, w tym z Polski Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, finansuje badania naukowe w dziedzinie transportu.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

Pozostałe

Weidmüller kupił od Rockwella firmę W Interconnections
Weidmüller kupił od Rockwella firmę W Interconnections
czwartek, 19 października 2017 12:17
GPZ Chomranice już działa
GPZ Chomranice już działa
czwartek, 19 października 2017 07:54
Blockchain w przemyśle
Blockchain w przemyśle
środa, 18 października 2017 12:20
Nowy magazyn firmy Amica
Nowy magazyn firmy Amica
środa, 18 października 2017 07:56
Bridgestone rozbuduje fabryki w Poznaniu i Stargardzie
Bridgestone rozbuduje fabryki w Poznaniu i Stargardzie
wtorek, 17 października 2017 12:14
zobacz wszystkie

zobacz wszystkie Nowe produkty

Miniaturowe złącza o wysokich parametrach

2017-10-19   | RS Components Sp. z o.o.
Miniaturowe złącza o wysokich parametrach

RS Components poinformowała o dostępności nowego asortymentu miniaturowych złączy przemysłowych marki Norcomp, które stanowią przystępną cenowo i atrakcyjną alternatywę dla złączy micro-D stosowanych w sektorze wojskowym i lotniczym.
czytaj więcej

Programowalny kontroler I/O programowany w języku C, pracujący pod kontrolą FreeRTOS

2017-10-19   |
Programowalny kontroler I/O programowany w języku C, pracujący pod kontrolą FreeRTOS

Artila Electronics, firma specjalizująca się w projektowaniu i produkcji przemysłowych komputerów embedded Linux-ready z mikroprocesorami ARM, wprowadza na rynek nowy moduł I/O o oznaczeniu RIO-2014PG, programowany w języku C. Jest on dostarczany z przykładowymi programami demonstrującymi komunikację przez port szeregowy i Ethernet oraz pokazującymi, jak przesyłać dane z czujników do chmury obliczeniowej IBM Bluemix przy użyciu protokołu MQTT.
czytaj więcej