wersja mobilna
Online: 350 Wtorek, 2017.04.25

Gospodarka

Akademia Morska w Szczecinie pracuje nad łodzią z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym

czwartek, 04 grudnia 2014 12:44

Szczecińska uczelnia we współpracy z turecką stocznią Milper w Tuzli zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii. Konsorcjum Akademii Morskiej, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie na realizację projektu w wysokości miliona euro. Nowy typ lekkiej jednostki z hybrydowym napędem ma być przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów tego typu jachtów w najbliższych 20 latach. Uruchomienie i pierwszy rejs łodzi ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 roku.

Akademia Morska stworzy system sterowania i nawigacji, stocznia w Turcji zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management zbuduje układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla około 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z materiałów kompozytowych. Jego podstawowym napędem będzie siła wiatru działająca na żagle. - Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i na akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności - wyjaśnia rzeczniczka Akademii Morskiej Bogna Bartkiewicz.

Zainstalowane na łodzi panele słoneczne zapewnią energię dla napędu potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę, a także dla innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Przy dobrych warunkach słonecznych produkcja energii do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów  zajmie około 2 godzin. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie - będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki z tlenku tytanu.

Łódź z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym powstanie dzięki programowi Era Net Transport, w ramach którego funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. Konsorcjum to, w którego skład wchodzą 24 podmioty z 18 krajów, w tym z Polski Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, finansuje badania naukowe w dziedzinie transportu.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

Pozostałe

Od Hanoweru 1947 do Hanoweru 2017
Od Hanoweru 1947 do Hanoweru 2017
poniedziałek, 24 kwietnia 2017 12:34
Polski robot będzie badał grunt Marsa
Polski robot będzie badał grunt Marsa
poniedziałek, 24 kwietnia 2017 10:14
Fast-Fol Recycling zbuduje zakład w Mławie
Fast-Fol Recycling zbuduje zakład w Mławie
poniedziałek, 24 kwietnia 2017 07:54
Solaris dostarczy 40 autobusów do Holandii
Solaris dostarczy 40 autobusów do Holandii
piątek, 21 kwietnia 2017 11:17
zobacz wszystkie

 

Szukaj w serwisie Semicon

zobacz wszystkie Nowe produkty

Programowalny serwer portów I/O z interfejsem WiFi pracujący pod kontrolą Linux/Open-WRT

2017-04-24   |
Programowalny serwer portów I/O z interfejsem WiFi pracujący pod kontrolą Linux/Open-WRT

Barionet 1000 to najnowszy programowalny serwer portów I/O z interfejsem Fast Ethernet i bezprzewodowym WiFi 802.11 b/g/n, pracujący pod kontrolą systemu operacyjnego Linux/Open-WRT. Zawiera interfejsy 2 x USB host, port szeregowy RS232 oraz 2 wyjścia przekaźnikowe 30 VDC/5 A, 4 wyjścia cyfrowe z otwartym kolektorem (24 VDC/0,3 A) i 8 wejść analogowych.
czytaj więcej

Komputer SBC do aplikacji embedded wykonywany na płytce drukowanej 75 x 75 mm

2017-04-24   |
Komputer SBC do aplikacji embedded wykonywany na płytce drukowanej 75 x 75 mm

ADLE3800SEC to jednopłytkowy komputer PC do aplikacji embedded, wykonywany na płytce drukowanej 75 x 75 mm ze złączem krawędziowym. Może znaleźć zastosowanie w pojazdach zdalnie sterowanych (UAV, UUV), robotyce, rejestratorach danych i przenośnej aparaturze medycznej. Pracuje w szerokim zakresie dopuszczalnych temperatur otoczenia od -40 do +85°C.
czytaj więcej