wersja mobilna
Online: 416 Piątek, 2017.01.20

Gospodarka

Akademia Morska w Szczecinie pracuje nad łodzią z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym

czwartek, 04 grudnia 2014 12:44

Szczecińska uczelnia we współpracy z turecką stocznią Milper w Tuzli zbuduje łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii. Konsorcjum Akademii Morskiej, Politechniki Warszawskiej i spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie na realizację projektu w wysokości miliona euro. Nowy typ lekkiej jednostki z hybrydowym napędem ma być przykładem kierunku rozwoju napędów i kadłubów tego typu jachtów w najbliższych 20 latach. Uruchomienie i pierwszy rejs łodzi ma się odbyć na Morzu Marmara w 2016 roku.

Akademia Morska stworzy system sterowania i nawigacji, stocznia w Turcji zbuduje kadłub i napęd, spółka Autocomp Management zbuduje układy konwersji i zarządzania energią, natomiast zespół z Politechniki Warszawskiej pracować będzie nad ekologicznymi akumulatorami.

Kilkunastometrowy jacht dla około 6-osobowej załogi zbudowany zostanie z materiałów kompozytowych. Jego podstawowym napędem będzie siła wiatru działająca na żagle. - Tu jest jednak koniec podobieństw do współczesnych żaglówek. Ze względów bezpieczeństwa oraz potrzeby zapewnienia pełnej mobilności w porcie i na akwenach, gdzie nie można żeglować i gdzie wskazana jest zerowa emisyjność (np. centra miast), dodatkowym napędem będzie wydajny silnik elektryczny zasilany hybrydowymi ogniwami słonecznymi, turbinami wiatrowymi oraz wirnikowymi układami odzyskującymi energię z fal. Zgromadzona energia będzie przechowywana w przyjaznych środowisku, elektrycznych ogniwach litowych o wysokim stopniu sprawności - wyjaśnia rzeczniczka Akademii Morskiej Bogna Bartkiewicz.

Zainstalowane na łodzi panele słoneczne zapewnią energię dla napędu potrzebną do poruszania się z prędkością 5 węzłów na godzinę, a także dla innych elementów jachtu, np. systemów nawigacyjnych. Przy dobrych warunkach słonecznych produkcja energii do osiągnięcia pełnej pojemności akumulatorów  zajmie około 2 godzin. Panele będą dostosowane do struktury łodzi i odporne na warunki morskie - będą mogły być eksploatowane bez konserwacji i czyszczenia dzięki zastosowaniu powłoki z tlenku tytanu.

Łódź z napędem słoneczno-wiatrowo-elektrycznym powstanie dzięki programowi Era Net Transport, w ramach którego funkcjonuje międzynarodowe konsorcjum zrzeszające ministerstwa, agencje rządowe oraz organizacje badawcze. Konsorcjum to, w którego skład wchodzą 24 podmioty z 18 krajów, w tym z Polski Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, finansuje badania naukowe w dziedzinie transportu.

źródło: naukawpolsce.pap.pl

 

zobacz wszystkie Nowe produkty

Nowe kamery przemysłowe o rozdzielczości od 3,2 do 26,2 megapikseli z interfejsem GigE-Vision

2017-01-19   |
Nowe kamery przemysłowe o rozdzielczości od 3,2 do 26,2 megapikseli z interfejsem GigE-Vision

Na targach Vision 2016 w Stuttgarcie firma Allied Vision zaprezentowała 9 nowych kamer z interfejsem GigE-Vision reprezentujących cały przekrój oferty - od najprostszych modeli Mako zamykanych w obudowach o wymiarach zaledwie 60,5 x 29 x 29 mm, poprzez uniwersalne kamery Manta, po zaawansowane Prosilica GT.
czytaj więcej

Moduł pamięci danych IO-Link o pojemności 1 KB

2017-01-19   | BALLUFF Sp. z o.o.
Moduł pamięci danych IO-Link o pojemności 1 KB

Balluff oferuje małogabarytowy, dwukierunkowy (read-write) moduł pamięci danych IO-Link o symbolu BNI00AM, zaprojektowany do zastosowań w ciasnych przestrzeniach montażowych. Może on być stosowany jako pamięć wymiennych modułów, np. głowic frezujących do centrów obróbczych.
czytaj więcej