wersja mobilna
Online: 531 Czwartek, 2017.05.25

Gospodarka

Nadchodzi zeroemisyjne lotnictwo - Siemens i Airbus upowszechnią elektryczne silniki dla samolotów

czwartek, 14 kwietnia 2016 12:53

Firmy Siemens i Airbus podpisały długoterminową umowę o współpracy, której celem jest wykazanie do 2020 roku wykonalności technicznej hybrydowych systemów napędu elektrycznego dla samolotów. W ramach porozumienia w Europie powstanie wspólna grupa badawczo-rozwojowa licząca około 200 osób. Firmy opracują prototypy układów napędowych różnych klas o mocy od 100 kW do aż 10 MW lub więcej. Mają być to zespoły napędowe przeznaczone dla helikopterów i samolotów pasażerskich o krótkim i średnim zasięgu.

Hybrydowe systemy napędowe umożliwią ograniczenie zużycia paliwa lotniczego oraz zmniejszenie poziom hałasu. Mogą one również pomóc osiągnąć w Unii Europejskiej cel zmniejszenia emisji CO2 o 75% do roku 2050, w porównaniu do wartości notowanych w roku 2000. Cel ten nie zostanie osiągnięty za pomocą konwencjonalnych technologii.

- Elektryczne i hybrydowe silniki lotnicze to jedno z największych przemysłowych wyzwań naszych czasów, którym jest stworzenie lotnictwa o zerowej emisji. Postęp jaki w ciągu zaledwie kilku lat udało się nam osiągnąć w tej dziedzinie, wraz z naszymi partnerami przemysłowymi i rządowymi, aż zapiera dech w piersiach - kulminacją tego był ubiegłoroczny przelot nad kanałem La Manche naszego w pełni elektrycznego samolotu E-Fan - powiedział podczas ceremonii podpisania umowy CEO Airbusa - Tom Enders. - Wierzymy, że do 2030 roku samolot pasażerski zabierający do 100 osób może być napędzany układem hybrydowym i jesteśmy zdeterminowani, by zbadać tę możliwość wraz z partnerem światowej klasy, takim jak Siemens.

Siemens chce ustanowić napędowe systemy hybrydowe i elektryczne dla samolotów swoim przyszłościowym biznesem. Zdaniem prezesa Joego Kaesera umowa z Airbusem otworzy nowy rozdział w dziedzinie e-mobilności. Pierwszy samolot o napędzie hybrydowym firmy Siemens i Airbus zademonstrowały w roku 2011. Powstał on przy współpracy austriackiego przedsiębiorstwa Diamond Aircraft. Od tego czasu Siemens zbudował silnik, który zapewnia pięciokrotnie większą moc bez zwiększenia wagi. Z kolei od 2014 roku Airbus gromadzi doświadczenie operacyjne dzięki udostępnieniu dwumiejscowego samolotu elektrycznego e-Fan, który jest wykorzystywany do szkolenia pilotów.

Siemens i Airbus zawarli umowę o współpracy w wybranych obszarach rozwojowych. Równolegle będą nadal współpracować z innymi partnerami w zakresie rozwoju małych samolotów oferujących mniej niż 20 miejsc siedzących.

źródło: Drives & Controls

 

 

Szukaj w serwisie Semicon

zobacz wszystkie Nowe produkty

Ramki dokujące do złączy heavy-duty serii HMN

2017-05-25   |
Ramki dokujące do złączy heavy-duty serii HMN

Firma TE Connectivity wprowadza do oferty serię ramek termoplastycznych HDC do produkowanych przez nią konfigurowalnych złączy heavy-duty serii HMN. Ramki te umożliwiają poprawne zainstalowanie modułów optycznych i elektrycznych we wkładce bez użycia narzędzi i bez konieczności patrzenia na wkładkę, co ułatwia ich instalację w miejscach o utrudnionej widoczności.
czytaj więcej

Cewki Rogowskiego o zakresie pomiarowym do 10000 AAC i klasie dokładności 0,5

2017-05-25   |
Cewki Rogowskiego o zakresie pomiarowym do 10000 AAC i klasie dokładności 0,5

LEM powiększa ofertę cewek Rogowskiego serii ART o nowe wersje mogące mierzyć prądy o natężeniu 10000 AAC i większym w klasie dokładności 0,5, zgodnie z IEC 61869. Nie wymagają przy tym żadnych dodatkowych komponentów, m.in. rezystorów czy kondensatorów, wykazujących dryft parametrów w czasie.
czytaj więcej