wersja mobilna
Online: 415 Środa, 2017.01.18

Gospodarka

Nadchodzi zeroemisyjne lotnictwo - Siemens i Airbus upowszechnią elektryczne silniki dla samolotów

czwartek, 14 kwietnia 2016 12:53

Firmy Siemens i Airbus podpisały długoterminową umowę o współpracy, której celem jest wykazanie do 2020 roku wykonalności technicznej hybrydowych systemów napędu elektrycznego dla samolotów. W ramach porozumienia w Europie powstanie wspólna grupa badawczo-rozwojowa licząca około 200 osób. Firmy opracują prototypy układów napędowych różnych klas o mocy od 100 kW do aż 10 MW lub więcej. Mają być to zespoły napędowe przeznaczone dla helikopterów i samolotów pasażerskich o krótkim i średnim zasięgu.

Hybrydowe systemy napędowe umożliwią ograniczenie zużycia paliwa lotniczego oraz zmniejszenie poziom hałasu. Mogą one również pomóc osiągnąć w Unii Europejskiej cel zmniejszenia emisji CO2 o 75% do roku 2050, w porównaniu do wartości notowanych w roku 2000. Cel ten nie zostanie osiągnięty za pomocą konwencjonalnych technologii.

- Elektryczne i hybrydowe silniki lotnicze to jedno z największych przemysłowych wyzwań naszych czasów, którym jest stworzenie lotnictwa o zerowej emisji. Postęp jaki w ciągu zaledwie kilku lat udało się nam osiągnąć w tej dziedzinie, wraz z naszymi partnerami przemysłowymi i rządowymi, aż zapiera dech w piersiach - kulminacją tego był ubiegłoroczny przelot nad kanałem La Manche naszego w pełni elektrycznego samolotu E-Fan - powiedział podczas ceremonii podpisania umowy CEO Airbusa - Tom Enders. - Wierzymy, że do 2030 roku samolot pasażerski zabierający do 100 osób może być napędzany układem hybrydowym i jesteśmy zdeterminowani, by zbadać tę możliwość wraz z partnerem światowej klasy, takim jak Siemens.

Siemens chce ustanowić napędowe systemy hybrydowe i elektryczne dla samolotów swoim przyszłościowym biznesem. Zdaniem prezesa Joego Kaesera umowa z Airbusem otworzy nowy rozdział w dziedzinie e-mobilności. Pierwszy samolot o napędzie hybrydowym firmy Siemens i Airbus zademonstrowały w roku 2011. Powstał on przy współpracy austriackiego przedsiębiorstwa Diamond Aircraft. Od tego czasu Siemens zbudował silnik, który zapewnia pięciokrotnie większą moc bez zwiększenia wagi. Z kolei od 2014 roku Airbus gromadzi doświadczenie operacyjne dzięki udostępnieniu dwumiejscowego samolotu elektrycznego e-Fan, który jest wykorzystywany do szkolenia pilotów.

Siemens i Airbus zawarli umowę o współpracy w wybranych obszarach rozwojowych. Równolegle będą nadal współpracować z innymi partnerami w zakresie rozwoju małych samolotów oferujących mniej niż 20 miejsc siedzących.

źródło: Drives & Controls

 

zobacz wszystkie Nowe produkty

Komputer przemysłowy b maXX PCC04 z mikroprocesorami Intel 6. generacji

2017-01-18   |
Komputer przemysłowy b maXX PCC04 z mikroprocesorami Intel 6. generacji

Komputer przemysłowy b maXX PCC04 firmy Baumuller jest teraz oferowany w nowej wersji z mikroprocesorem Intel 6. generacji (ozn. kodowe Skylake): Atom DualCore/QuadCore lub Core i3/i5 o zwiększonej mocy obliczeniowej i większej sprawności energetycznej od wcześniejszych modeli. Jest to komputer skalowalny i uniwersalny, polecany do zastosowań w konstrukcjach maszyn przemysłowych.
czytaj więcej

16-kanałowy moduł wejść termistorowych do współpracy z tanimi sterownikami PLC serii Do-more T1H

2017-01-18   |
16-kanałowy moduł wejść termistorowych do współpracy z tanimi sterownikami PLC serii Do-more T1H

AutomationDirect powiększa ofertę analogowych modułów I/O o nowo opracowany model T1F-16TMST, zawierający 16 wejść termistorowych zapewniających szeroki zakres temperatur wejściowych od -40 do +150°C i rozdzielczość równą ±0,1°C. Termistory charakteryzują się bardzo dużą czułością¸ przez co są chętnie stosowane do pomiaru zmian temperatury.
czytaj więcej