wersja mobilna
Online: 341 Sobota, 2016.12.03

Gospodarka

Nadchodzi zeroemisyjne lotnictwo - Siemens i Airbus upowszechnią elektryczne silniki dla samolotów

czwartek, 14 kwietnia 2016 12:53

Firmy Siemens i Airbus podpisały długoterminową umowę o współpracy, której celem jest wykazanie do 2020 roku wykonalności technicznej hybrydowych systemów napędu elektrycznego dla samolotów. W ramach porozumienia w Europie powstanie wspólna grupa badawczo-rozwojowa licząca około 200 osób. Firmy opracują prototypy układów napędowych różnych klas o mocy od 100 kW do aż 10 MW lub więcej. Mają być to zespoły napędowe przeznaczone dla helikopterów i samolotów pasażerskich o krótkim i średnim zasięgu.

Hybrydowe systemy napędowe umożliwią ograniczenie zużycia paliwa lotniczego oraz zmniejszenie poziom hałasu. Mogą one również pomóc osiągnąć w Unii Europejskiej cel zmniejszenia emisji CO2 o 75% do roku 2050, w porównaniu do wartości notowanych w roku 2000. Cel ten nie zostanie osiągnięty za pomocą konwencjonalnych technologii.

- Elektryczne i hybrydowe silniki lotnicze to jedno z największych przemysłowych wyzwań naszych czasów, którym jest stworzenie lotnictwa o zerowej emisji. Postęp jaki w ciągu zaledwie kilku lat udało się nam osiągnąć w tej dziedzinie, wraz z naszymi partnerami przemysłowymi i rządowymi, aż zapiera dech w piersiach - kulminacją tego był ubiegłoroczny przelot nad kanałem La Manche naszego w pełni elektrycznego samolotu E-Fan - powiedział podczas ceremonii podpisania umowy CEO Airbusa - Tom Enders. - Wierzymy, że do 2030 roku samolot pasażerski zabierający do 100 osób może być napędzany układem hybrydowym i jesteśmy zdeterminowani, by zbadać tę możliwość wraz z partnerem światowej klasy, takim jak Siemens.

Siemens chce ustanowić napędowe systemy hybrydowe i elektryczne dla samolotów swoim przyszłościowym biznesem. Zdaniem prezesa Joego Kaesera umowa z Airbusem otworzy nowy rozdział w dziedzinie e-mobilności. Pierwszy samolot o napędzie hybrydowym firmy Siemens i Airbus zademonstrowały w roku 2011. Powstał on przy współpracy austriackiego przedsiębiorstwa Diamond Aircraft. Od tego czasu Siemens zbudował silnik, który zapewnia pięciokrotnie większą moc bez zwiększenia wagi. Z kolei od 2014 roku Airbus gromadzi doświadczenie operacyjne dzięki udostępnieniu dwumiejscowego samolotu elektrycznego e-Fan, który jest wykorzystywany do szkolenia pilotów.

Siemens i Airbus zawarli umowę o współpracy w wybranych obszarach rozwojowych. Równolegle będą nadal współpracować z innymi partnerami w zakresie rozwoju małych samolotów oferujących mniej niż 20 miejsc siedzących.

źródło: Drives & Controls

 

Pozostałe

APA ma już 10 lat!
APA ma już 10 lat!
piątek, 02 grudnia 2016 12:52
Fortum inwestuje w technologie solarne
Fortum inwestuje w technologie solarne
piątek, 02 grudnia 2016 10:25
KUKA współpracuje z ITW Welding
KUKA współpracuje z ITW Welding
czwartek, 01 grudnia 2016 07:52
zobacz wszystkie

zobacz wszystkie Nowe produkty

Przywieszki do kabli do zastosowań w trudnych warunkach środowiskowych

2016-12-02   |
Przywieszki do kabli do zastosowań w trudnych warunkach środowiskowych

Nowe poliestrowe przywieszki do kabli B-7598 firmy Brady zaprojektowano do zastosowań w trudnych warunkach środowiskowych. Po zadruku taśmą barwiącą R-6000 zapewniają one odporność na promieniowanie UV, ekstremalnie wysokie i niskie temperatury, pył, deszcz i środki chemiczne.
czytaj więcej

Komputer na zakres temperatur pracy -40...+75°C z mikroprocesorem Core i7 i dwoma slotami PCI

2016-12-02   |
Komputer na zakres temperatur pracy -40...+75°C z mikroprocesorem Core i7 i dwoma slotami PCI

Schweitzer Engineering Laboratories (SEL) powiększa ofertę komputerów przemysłowych rodziny SEL-3360 o nowy model z sufiksem "E" różniący się od wcześniejszych modeli dwoma wbudowanymi slotami dla kart PCI. Jest to komputer bezwentylatorowy o szerokim dopuszczalnym zakresie temperatur pracy od -40 do +75°C, odporny na wyładowania ESD do 15 kV i udary mechaniczne do 15 g.
czytaj więcej