Systemy informacji pasażerskiej i monitoringu w pociągach

| Prezentacje firmowe Artykuły

Advantech to znany polskim automatykom producent komputerów przemysłowych, infrastruktury sieciowej i wielu innych urządzeń stosowanych w systemach sterowania, nadzoru oraz pomiarowych. Firma ma również szeroką ofertę kierowaną do branży transportu szynowego i drogowego, która obejmuje gamę komputerów przemysłowych z serii ITA, paneli operatorskich oraz podzespołów do sieci Ethernet. Pozwalają one na tworzenie nowoczesnych i niezawodnych systemów. W artykule przedstawiamy je na przykładzie instalacji pokładowych pojazdów szynowych.

Systemy informacji pasażerskiej i monitoringu w pociągach

INTELIGENTNE SYSTEMY TRANSPORTOWE

Rys. 1. Kompletny ekosystem firmy Advantech do zastosowań w inteligentnym transporcie

W zakresie produktów dla branży transportowej Advantech oferuje kompatybilne ze sobą urządzenia, które tworzą kompletny ekosystem informatyczny do zastosowań w trudnych warunkach środowiskowych. Oferta firmy obejmuje podzespoły do systemów:

  • automatycznego poboru opłat - dotyczy maszyn vendingowych (sprzedaży biletów), kiosków informacyjnych oraz automatycznych bramek wejściowych/wyjściowych;
  • zarządzania systemami budynkowymi stacji - platforma obejmuje systemy nadzoru, automatyki budynkowej i przeciwpożarowe na bazie wzmacnianych mechanicznie systemów kasetowych (komputery do montażu w szafach rack);
  • zarządzania kontrolą przytorową - obejmuje kontrolery zgodne z EN 50121-4, mogą być które stosowane jako elementy scentralizowanych oraz automatycznych systemów kontroli przytorowej; w systemach wykorzystywane są również przełączniki sieciowe z portami światłowodowymi;
  • zarządzania ruchem - systemy nadzoru ruchu kołowego (pojazdów drogowych), elektronicznego poboru opłat i rozpoznawania tablic rejestracyjnych bazujące na komputerach przemysłowych oraz przełącznikach ethernetowych z funkcjonalnością PoE;
  • w pomieszczeniach kontrolnych - ściany z wyświetlaczami wielkoformatowymi i serwery danych oraz urządzenia komunikacyjne pozwalające na wydajne przesyłanie danych multimedialnych, ich przetwarzanie i przesyłanie;
  • w taborze kolejowym.

W ostatnim z przypadków stosowane są rozwiązania bazujące na komputerach przemysłowych ITA- 5000, które cechują się szczególną wytrzymałością na wstrząsy i wibracje oraz odpornością środowiskową w zakresie temperatur pracy i wilgotności. Wszystkie spełniają wymogi normy EN 50155 i wraz z przełącznikami sieciowymi z serii EKI gwarantują wysoki poziom wydajności oraz niezawodności.

SYSTEMY POKŁADOWE W TABORZE KOLEJOWYM

Rys. 2. Systemy pokładowe w taborze kolejowym

Podstawowym zastosowaniem omawianych urządzeń jest praca jako system informacji pasażerskiej. Zapewniają one bieżące wyświetlanie czasów przyjazdów, prędkości poruszania się składu pociągu, prognozy pogody i wielu innych informacji istotnych dla podróżujących osób.

Od systemu takiego jak omawiany wymaga się przede wszystkim stabilności działania oraz łatwości dostępu serwisowego i wprowadzania zmian. Komputery ITA-5000 spełniają te wymogi m.in. dzięki wzmocnionej budowie i gniazdom połączeniowym M12, dodatkowo zapewniając dużą wydajność przetwarzania danych multimedialnych oraz możliwość podłączania różnych urządzeń peryferyjnych.

Omawiane rozwiązanie stosowane jest także jako system nadzoru/monitoringu pokładowego. W celu zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym wdraża się systemy z kamerami inteligentnymi znajdującymi się w każdym wagonie, które w czasie rzeczywistym przesyłają informacje do kontrolera. Pochodzący z nich wysokiej rozdzielczości strumień wideo może być następnie wyświetlany odpowiednim służbom nadzorczym. W tym przypadku od zastosowanych kontrolerów wymaga się możliwości łatwej integracji z kamerami oraz gwarancji niezawodnej pracy niezależnie od warunków zewnętrznych.

KOMPATYBILNE ZE SOBĄ KOMPONENTY

Fot. 1. Przykładowe aplikacje omawianego systemu

Centralnymi elementami opisywanych systemów są kontrolery z serii ITA- 5000, które zostały zaprojektowane do zastosowań w taborze kolejowym. Dostępne są wersje z procesorami Intel Atom D525 oraz Intel Core i3 - w obydwu przypadkach mogące pracować w zakresie temperatur zgodnych z EN 50155 TX (tj. od -40 do 70°C).

Urządzenia wyposażone są w gniazda M12, łatwo wymienne moduły z dyskami HDD/ SSD i cechują się wysoką odpornością na wstrząsy/wibracje. Zasilane mogą być ze źródła napięcia 24, 48, 72 lub 110 VDC i mają certyfikaty zgodności z normami EN 45545 oraz wspomnianą EN 50155. Suma tych cech czyni z nich doskonałe platformy obliczeniowe do wykorzystania w transporcie szynowym niezależnie od aplikacji i kraju zastosowania.

Kolejnym elementem są komputery panelowe TPC-8100TR, które zapewniają przekazywanie obsłudze informacji o stanie pociągu. Zostały one zaprojektowane do użytku w ekstremalnych warunkach (stopień ochrony IP65 z każdej strony i wodoodporne złącza, pokrycie konformalne PCB, wzmocniona obudowa oraz zwiększony zakres temperaturowy pracy) i spełniają wymogi normy EN 50155.

Panele wyposażone są w ekrany LCD TFT 10,4" o rozdzielczości 800×600 pikseli, dwurdzeniowe, bezwentylatorowe procesory 1,6 GHz oraz po dwa porty Ethernet, interfejsy szeregowe, porty USB i wbudowany czytnik kart CFast. Ich ekrany są chronione powłoką o twardości 5H, urządzenia mają filtry EMI spełniające wymogi EN 55022 (klasa A) oraz zabezpieczenia przeciwprzepięciowe. Sposób ich montażu został zaprojektowany specjalnie pod kątem zastosowań kolejowych, dzięki czemu panele zapewniają ochronę przed wpływem wstrząsów i wibracji zgodnie z normami EN 50155 oraz EN 45545.

Fot. 2. Omawiane urządzenia: komputery z serii ITA-5000, panele TPC-8100TR oraz przełączniki ethernetowe z serii EKI- 6000

Do wymiany danych pomiędzy opisywanymi komponentami niezbędne są niezawodne i mogące pracować w trudnych warunkach urządzenia komunikacyjne. W tym zakresie proponujemy przełączniki ethernetowe EKI-6000 ze złączami M12, które cechują się podwyższoną odpornością na wibracje i wstrząsy, a tym samym niezawodnością.

Pozwalają one łączyć wyświetlacze LED oraz panele LCD w systemach informacji pasażerskiej, a także systemy wideo typu VES (Video Entertainment Systems) składające się z modułów instalowanych z tyłu siedzeń. Zapewniają także możliwość podłączania kamer inteligentnych i wydajną transmisję danych multimedialnych w celu zapewniania bezpieczeństwa pasażerów.

Przełączniki mogą być wykorzystywane w kolejach dużych prędkości, standardowych wagonach, w metrze, tramwajach oraz autobusach. Dostępne są one w typoszeregu obejmującym różne wykonania pod względem liczby portów standardowych i PoE, co pozwala na precyzyjny dobór do wymagań aplikacji.

POZNAJ NASZE ROZWIĄZANIA NA TARGACH

Omawiany system stanowi część oferty firmy, która znacznie wykracza poza same pojazdy, a także branżę kolejową. Zapraszamy do odwiedzenia strony www.advantech.com.tw/intelligent-transportation w celu zapoznania się z naszymi rozwiązaniami dla transportu szynowego. Zapraszamy do odwiedzenia naszego stoiska podczas wrześniowych targów Trako.

Advantech Poland Sp. z o.o.
www.advantech.eu