Czy czeka nas kadrowy Armagedon w służbach utrzymania ruchu?

| Prezentacje firmowe Artykuły

Z całą pewnością Armagedon to przesada, ale problem jest i staje się coraz bardziej widoczny. Niektóre firmy jeszcze go nie dostrzegają. Inne zaczynają dostrzegać - ale co tam, pomartwimy się później. Jeszcze innym przychodzi się z tym problemem zmierzyć już dziś. Nie dosyć, że znalezienie mechanika czy automatyka jest coraz trudniejsze, to jeszcze firmy rekrutacyjne zaczynają podbierać przedsiębiorstwom fachowców...

Czy czeka nas kadrowy Armagedon w służbach utrzymania ruchu?

Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Młode, zdolne osoby wolą studiować informatykę niż automatykę czy mechanikę, bo wierzą, że zarobią szybciej i więcej. Emigracja wewnętrzna i zewnętrzna, częste niedowartościowanie służb UR, w zasadzie brak szkolnictwa zawodowego. Wszystko to powoduje że podaż pracowników i ich pozycja nie nadążają za dynamicznym, biznesowym i technologicznym rozwojem naszego przemysłu.

Jakie jest rozwiązanie tego problemu? W teorii najłatwiej było by podnieść płace. Ale to nie takie proste. Deficyt pracowników zapewne spowoduje wzrost płac, jednak nie na tyle aby praca w UR stała się bardzo atrakcyjna, wręcz wymarzona....

SYSTEM TPM

Jednym z rozwiązań jest wdrożenie systemu TPM - ale rozumianego nie jako źródło mitycznych korzyści, tylko jako rzeczywiste przejęcie odpowiedzialności za sprawność i efektywność parku maszynowego przez wszystkich pracowników firmy przy jednoczesnym odciążeniu pracowników służb utrzymania ruchu.

Codzienne przeglądy maszyn to wzrost ich niezawodności i wyprzedzanie problemów - zawczasu wykryty problem to niższe koszty jego usunięcia i mniejsze straty. Straty wynikające nie tylko z awarii wykluczających maszyny z produkcji ale też straty wynikające z zaniżonej wydajności czy zwiększonej ilości wadliwych wyrobów.

Dlatego przeglądy należy robić codziennie. Jednak jeśli ktoś myśli, że codzienne przeglądy 100 maszyn realizowane przez kilkuosobowy zespół to coś więcej niż usankcjonowane formalnie uprawianie fikcji to.... tylko tak myśli.

To operatorzy maszyn mają codziennie sprawdzać czy coś nie "cieknie", coś nie "buczy", czy coś nie jest "luźne" a przy okazji utrzymać maszyny w czystości, bo "na czystym lepiej widać". To operatorzy maszyn mają dokonać wstępnej diagnozy problemów zanim wezwą pomoc - praca automatyka jest za droga, aby szukał przez godzinę zaryglowanego stopu awaryjnego zasłoniętego stertą kartonów.

Wymienione czynności te nie mają odbywać się na zasadzie "macie zrobić", tylko według przygotowanych, dobrze przemyślanych procedur postępowania w przydzielonym dla tych czynności czasie, przy pełnym wsparciu całej kadry zarządzającej przedsiębiorstwem.

CMMS TPM JAKO PLATFORMA STARTOWA

Nasz program CMMS Maszyna pomógł wielu firmom w uporządkowaniu spraw z utrzymaniem ruchu. Nie przez jakieś swoje super funkcjonalności ale przez fakt że po zakupie programu ktoś usiadł i wprowadził pewien porządek do prowadzonych działań. Podobną funkcję może spełnić nasz nowy program CMMS TPM.

Jest to program zarządzający zadaniami pracowników produkcyjnych związanych z szeroko rozumianym utrzymaniem sprawności maszyn i urządzeń oraz organizacją i bezpieczeństwem pracy. Głównym, choć nie jedynym zadaniem programu jest projektowanie kart kontrolnych TPM stanowiących instrukcję dla pracowników jak przeprowadzić tzw. przeglądy autonomiczne oraz zarządzanie wnioskami Kaizen. Niewątpliwym atutem programu jest jego koszt porównywalny z kosztem dwu dniowego szkolenia TPM dla jednego pracownika.

Dokumentacja oraz wersja demo programu znajduje się na naszej stronie: http://www.neuron.com.pl/cmms_tpm.html

Wojciech Mazurek
Neuron

www.neuron.com.pl