Wdrożenie systemu bezpieczeństwa w walcarkach w przemyśle gumowym

| Technika

Układy napędowe Hägglunds, dostępne obecnie w ofercie firmy Bosch Rexroth, już od ponad 15 lat dostarczane są do walcarek w zakładach produkcyjnych przemysłu gumowego Grupy Hutchinson. Le Joint Français, spółka zależna Grupy Hutchinson z Saint-Brieuc we Francji, dokonała ostatnio modernizacji jednej ze swoich maszyn, wybierając do niej układ napędowy Hägglunds. Wdrożenie pozwoliło także ponownie zweryfikować działanie funkcji zatrzymania awaryjnego zaimplementowanej w dostarczonym układzie, czego efekty zdecydowanie przekroczyły oczekiwania ze strony Le Joint Français.

Wdrożenie systemu bezpieczeństwa w walcarkach w przemyśle gumowym

W celu dokonania generalnej modernizacji walcarki do produkcji gumy firma Le Joint Français postawiła na doświadczenie i wiedzę producenta, jakim jest Bosch Rexroth. Modernizacja polegała na wymianie napędu elektromechanicznego na bezpośredni, hydrauliczny układ napędowy Hägglunds. W celu zmodernizowania walcarki do produkcji gumy firma Bosch Rexroth zaproponowała kompleksowe rozwiązanie składające się z wysokomomentowych i wolnoobrotowych silników hydraulicznych Hägglunds, zaworów zatrzymania awaryjnego, akcesoriów montażowych i hydraulicznej jednostki napędowej. Dostawca zapewnił także wsparcie techniczne podczas montażu i rozruchu. W celu ograniczenia przestojów produkcyjnych prace modernizacyjne trwały jedynie tydzień.

Rozwiązanie napędowe Hägglunds zapewniło walcarce możliwość pełnej regulacji prędkości obrotowej napędu oraz wymaganą przepisami funkcję zatrzymania awaryjnego dla maksymalnego bezpieczeństwa personelu. W sytuacji awaryjnej walce muszą być w stanie jak najszybciej się zatrzymać. Wymogi bezpieczeństwa przedstawione przez Le Joint Français były bardziej restrykcyjne niż te zdefiniowane w obowiązującej normie europejskiej EN1417 i wymagały zatrzymania walców w zakresie kąta mniejszego niż 30°.

Działanie funkcji zatrzymania awaryjnego zostało sprawdzone podczas rozruchu urządzenia, który potwierdził zatrzymanie awaryjne w zakresie kąta około 3°. Wynik ten znacznie przekroczył docelowe wymagania Le Joint Français i dowiódł, jak wysokie standardy można osiągnąć w zakresie bezpieczeństwa. Według obecnie obowiązującej normy urządzenie musi zatrzymać się awaryjnie w zakresie kąta mniejszego niż 1 radian, czyli około 57°, co odpowiada w przybliżeniu 350 mm. Zainstalowany nowy układ napędowy Hägglunds zatrzymuje się w zakresie 3°, co stanowi tylko około 18 mm.

Bosch Rexroth
www.boschrexroth.pl