wersja mobilna
Online: 636 Niedziela, 2017.02.26

Technika

System XTS firmy Beckhoff łączy zalety dwóch typów systemów napędowych

wtorek, 27 maja 2014 10:25

Kompaktowy system XTS otwiera nowe możliwości w inżynierii mechanicznej. Łączy on zalety dwóch dobrze znanych systemów napędowych: liniowego i obrotowego, umożliwiając dynamiczne sterowanie zdalnym karetkami poruszającymi się z prędkościami do 4 m/s po praktycznie dowolnej trasie. Nowe rozwiązanie firmy Beckhoff rewolucjonizuje technologię napędową, pozwalając na opracowywanie projektów zupełnie nowych generacji maszyn.

JAK TO DZIAŁA?

XTS to modułowy, konfigurowalny system mechatroniczny, w którym elementy napędowe wraz z karetkami i prowadnicami tworzą kompletną konstrukcję. Moduły zawierają cewki elektromagnetyczne oraz inne elementy funkcjonalne potrzebne do ich poprawnego działania - wymagane jest jedynie podłączenie źródła zasilania i sterownika poprzez sieć EtherCAT. Napędy nie mają części ruchomych, co znacznie ogranicza ich zużycie. W nowym systemie uzyskuje się prędkości do 4 m/s bez strat dokładności pozycjonowania.

Ruchome karetki wyposażone są w powierzchnie magnetyczne, które wraz z cewkami modułu napędowego generują siłę napędową. Dzięki temu rolki karetek - o trudno ścieralnej powierzchni wykonanej ze specjalnego tworzywa sztucznego - mogą poruszać się po prowadnicy z dużymi prędkościami. Mechaniczny enkoder o wysokiej dokładności przekazuje dane o pozycji elementu do modułu napędowego.

Karetki samodzielnie przyspieszają, hamują oraz synchronizują się, poruszając po odcinkach prostych oraz zakrzywionych. Mogą one pozycjonować się w absolutnym układzie współrzędnych lub względem siebie nawzajem, możliwe jest też ich grupowanie i łączenie w trakcie ruchu.

PEŁNA ADAPTACJA DO LINII TECHNOLOGICZNEJ

Rys. 1. Elementy systemu XTS

Jakie korzyści wiążą się z zastosowaniem omawianego systemu napędowego? Przede wszystkim łatwa staje się implementacja różnorodnych, w tym skomplikowanych zadań transportowych. To, co było wcześniej niemożliwe lub wymagało zastosowania kilku napędów, obecnie zrealizować można z wykorzystaniem jednego, modułowego rozwiązania. Ponieważ w XTS wszystkie ścieżki można wykorzystać do transportowania materiałów, inżynierowie są teraz w stanie tworzyć projekty znacznie bardzie efektywnych urządzeń, w których dodatkowo nie istnieje problem połączeń kablowych i ich osłon.

Wymiary geometryczne - długości i promienie - określane są na podstawie wybranych elementów. Do tego zastosowana może być praktycznie dowolna liczba karetek na typowych torach przy zachowaniu relatywnie niskich kosztów projektowania i konstrukcji. Warto zwrócić również uwagę na fakt, że system cechuje się niewielkim zużyciem energii, co jest ważne w przypadku jego długoterminowego użytkowania.

TRANSPORT MATERIAŁÓW

Omawiany system może być używany na wiele sposobów i w wielu obszarach przemysłu, aczkolwiek jego podstawowym zastosowaniem jest szybkie przemieszczanie materiałów. Obejmuje to transport produktów, dostosowywanie ich rozkładu na linii, przyspieszanie i spowalnianie ruchu, a także ich chwytanie i przenoszenie elementów. Nieregularny przepływ produktów jest wychwytywany i korygowany w taki sposób, aby docierały one do kolejnej stacji roboczej w stałych odstępach czasowych i ze stałą prędkością. Produkty mogą być transportowane bezpośrednio z dużą prędkością, a także kierowane do specjalnego bufora, skąd są odpowiednio pobierane do dalszej obróbki.

XTS w akcji

System XTS oraz robot firmy Kuka? A może film z aplikacją butelkowania? Te i inne materiały multimedialne znaleźć można na stronie www.beckhoff.com/xts/

KOMPLETNE ROZWIĄZANIE

Wybierając XTS, nie trzeba szukać dodatkowych podzespołów - zawiera on wszystkie elementy niezbędne do jego poprawnego działania. Obejmuje to:

  • modułowy napęd liniowy w pełni zintegrowany z zasilaniem i pomiarem przemieszczenia,
  • jedną lub więcej karetek w roli urządzeń wykonawczych,
  • prowadnicę jezdną,
  • komputer przemysłowy klasy PC z oprogramowaniem TwinCAT.

Warto zwrócić uwagę, że wszystkie części XTS są produkowane i montowane przez firmę Beckhoff w Niemczech. W połączeniu z oprogramowaniem i systemami sterowania, Beckhoff oferuje kompletne, markowe rozwiązanie napędowe.

Beckhoff
www.beckhoff.com

 

zobacz wszystkie Nowe produkty

Seria pirometrów stacjonarnych o zakresach pomiarowych od -20...300°C do 1100...2500°C

2017-02-24   |
Seria pirometrów stacjonarnych o zakresach pomiarowych od -20...300°C do 1100...2500°C

Kobold oferuje nową rodzinę pirometrów stacjonarnych TIR do bezkontaktowego pomiaru temperatury w zakresach od -20...300°C do 1100...+2500°C w wielu dziedzinach przemysłu, m.in. tekstylnym, tworzyw sztucznych, spożywczym, ceramicznym oraz przy obróbce i zabezpieczeniu szkła i metali.
czytaj więcej

Małogabarytowa bramka dostępowa pracująca pod nadzorem systemu embedded Linux

2017-02-24   |
Małogabarytowa bramka dostępowa pracująca pod nadzorem systemu embedded Linux

IFB122 to przemysłowa bramka dostępowa wyposażona w mikroprocesor RISC i.MX6UL-2 firmy Freescale, bazujący na mikroarchitekturze ARM Cortex-A7, 4 GB pamięci masowej w postaci modułu Flash eMMC i 256 MB pamięci RAM DDR3. Na tle innych wersji z wcześniejszej oferty Axiomtek wyróżnia się ona małymi gabarytami (125 x 100 x 31 mm).
czytaj więcej

Nowy numer APA