Zobacz wszystkie

Kategorie

Dobór panelu HMI do aplikacji – część II

Jedną z istotniejszych rzeczy, które trzeba wziąć pod uwagę przy wyporze panelu HMI to oprogramowanie.

Część II - Kryteria programistyczne (softwarowe) Oprogramowanie

Jedną z istotniejszych rzeczy, które trzeba wziąć pod uwagę przy wyporze panelu HMI to oprogramowanie. Musimy zadać sobie pytanie czy oprogramowanie jest płatne czy darmowe, czy jest przyjazne w obsłudze czy nie. Jeśli chodzi o Weintek to oprogramowanie jest darmowe, możemy je pobrać nawet nie posiadając urządzenia i dzięki symulacji on-line, która „zmienia” nasz komputer w HMI przetestować urządzenie. Dodatkowo można zasymulować pracę panelu z fizycznym urządzeniem/z innym symulatorem (symulacja online) lub bez innych urządzeń/symulatorów (symulacja offline). Komputer wtedy staje się naszym panelem operatorskim. W ten sposób łatwo możemy sprawdzić, czy oprogramowanie panelu jest dla nas przyjazne. Dodatkowo zapewniamy nieograniczone wsparcie techniczne poprzez naszych doradców, filmy instruktażowe na naszym kanale, kursy, artykuły czy też webinaria.

Funkcje

Wszystkie panele Weintek posiadają najważniejsze funkcje dla paneli HMI i obsługują takie obiekty jak: 

  • lampki i przełączniki numeryczne
  • wykresy
  • animacje
  • alarmy
  • logowanie zdarzeń
  • próbkowanie danych
  • receptury
  • logowanie użytkowników

Są też bardziej zaawansowane funkcje, które posiadają bardziej zaawansowane serie. Tutaj trzeba zadać sobie pytanie, które funkcje są nam potrzebne. Do bardziej zaawansowanych funkcji należy np. 

  • obsługa
  • połączenie z bazą danych
  • protokół MQTT
  • protokół OPC UA
  • obsługa wysyłania maili
  • rozszerzona ochrona (zaawansowane logowanie użytkowników)
  • funkcje panelu + PLC
  • inne

Jeśli potrzebujemy prosty panel, który wprost zastąpi przyciski czy lampki na szafie to wychodzimy od najprostszej serii IP. Jeśli potrzebujemy bardziej zaawansowanych funkcji np. wyświetlacza, który pozwoli wyświetlić nam film, podpiąć pod niego kamerę czy wyświetlacz, który pozwoli wydobyć nam jakiś dźwięk to idziemy do wyższych serii. Dokładne porównanie funkcjonalności paneli można znaleźć: https://bit.ly/30ZlSC2

Zdalny dostęp VPN

Kolejnym kryterium doboru jest zdalny dostęp. Wszystkie serie oprócz serii IP mają możliwość zdalnego dostępu, poprzez VPN.  EasyAccess 2.0 to usługa VPN, która pozwala, poprzez połączenie szyfrowane, na zdalny dostęp do urządzenia nie posiadając publicznego adresu IP. Nie musimy nic konfigurować po stronie routera, by dostać się do naszego urządzenia z zewnętrznej sieci. Jeśli nie potrzebujemy dostępu spoza naszej sieci, to ta usługa nie jest nam potrzebne. Nie musimy podejmować tej decyzji od razu. Tę funkcję można bezpłatnie przetestować i w razie potrzeby w późniejszym czasie zakupić do naszego urządzenia.

Zdalna wizualizacja

Wszystkie panele Weintek pozwalają na zdalną wizualizację, ale sposób, w który możemy wizualizować aplikację zależy od wybranej serii. Podstawowe panele pozwalają na wizualizację poprzez VNC. Panel przesyła nam obraz klatka po klatce do komputera. Możemy połączyć się do panelu poprzez klienta VNC i widzieć to samo co operator przy maszynie. Jeśli zmieni on wyświetlany ekran, to dla nas również zostanie on zmieniony. Wyższe serie (seria cMT) posiadają bardziej zaawansowane rozwiązanie, które pozwala na szybszą komunikację – nie wysyłają obrazu klatka po klatce, tylko w oprogramowaniu do wizualizacji jest pobierana aplikacja, który jest uruchamiana i wymienia jedynie dane.  Pozwala to na większą liczbę użytkowników pracujących w jednym czasie. Operator i użytkownik zdalnej wizualizacji mogą robić zupełnie inne rzeczy na zupełnie różnych ekranach. Czyli serwis może sprawdzać parametry maszyny, a jednocześnie operator może na niej pracować, nie wchodząc sobie w drogę. Rzeczywiście jeśli jedna osoba zmieni wartość zmiennej, to druga osoba również będzie to widziała. Rozwiązanie to jest to bardziej zaawansowane, można zablokować ekran w ten sposób, że jeśli dana osoba wejdzie na dany ekran to pozostałe osoby będą mogły tylko go widzieć, ale nie będą mogły wprowadzać zmian na tym ekranie, dopóki pierwsza osoba go nie zwolni. 

Komunikacja

Kolejny aspekt to komunikacja – z czym może „porozmawiać” panel?  W ofercie Weintek mamy 300 protokołów komunikacyjnych. Jeśli ktoś posiada sterownik popularny marki, to Weintek ma do niego protokół komunikacyjny. Posiada również uniwersalne protokołu takie jak Modbus, MQTT, czy OPC UA pozwalające porozmawiać z większością urządzeń. Co więcej ma protokół, który pozwala komunikować się z dowolnym urządzeniem nadającym transmisje na portach szeregowych – wagi, mierniki laserowe. Komunikację taką możemy przetestować przed zakupem urządzenia wykorzystując symulator w darmowym oprogramowaniu EasyBuilderPro. Należy również rozważyć czy jest to połączenie szeregowe czy połączenie poprzez kartę internetową. Na danej karcie możemy podpiąć daną liczbę urządzeń w rożnych protokołach. Warto sprawdzić jakie nasz panel ma interfejsy – panele różnią się ilością portów szeregowych oraz złącz ethernetowych sieciowych. Kolejna rzecz która pozwoli nam na dobór panelu to IoT. Czy nasz panel ma wspierać protokoły Przemysłu 4.0, czy potrzebujemy MQTT i protokołu OPC UA, czy nie jest to wymagane w naszej aplikacji. Na podstawie tych informacji możemy dobrać panel. Panele wyższych serii wspierają te protokoły, panele prostsze tych protokołów nie wspierają.

Połączenie z bazą danych

Wszystkie panele Weintek mogą archiwizować dane oraz zapisywać je na swojej pamięci i pendrive podpiętym do urządzenia. Możemy dane wysyłać mailem oraz synchronizować nasze dane z bazą danych MySQL czy Microsoft SQL Server. Tutaj należy rozważyć w jaki sposób potrzebujemy archiwizować dane. Wystarczy nam plik CSV na pendrive, którego podepniemy do komputera w celu przejrzenia danych?  Czy może potrzebujemy wykonywać obliczenia na zebranych danych? Przykładowo wyciągać z ostatniego okresu minimum, maksimum, średnią czy wykonywać inne operacje matematyczne na naszych zmiennych. Jeśli potrzebujemy wykonywać obliczenia na tych zmiennych to lepiej wybrać panel pozwalający na obsługę bazy danych. Z takiej bazy danych mogą korzystać również inne urządzenia i pobierać lub wpisywać do niej dane. Takie dane mogą być wspólne dla wielu paneli – np. patrząc z perspektywy receptur. Możemy mieć receptury w jednym miejscu, które będziemy pobierali do panelu lub wpisywali zmiany z powrotem do bazy danych. Ta baza będzie wspólna dla wszystkich maszyn ,odchodzimy od konfiguracji jeden panel – jedna baza receptur. Teraz jedna baza receptur pozwala na obsługę wielu paneli operatorskich. Baza danych ma tą zaletę, że z danych znajdujących się w niej, może korzystać wiele osób jednocześnie poprzez różnorodne aplikacje.

Kompatybilność wsteczna

Bardzo ważną sprawą jest, czy nasze urządzenia mają kompatybilność wsteczną.  Warto to rozważyć z tego względu, że dzisiaj stosujemy dany panel, za kilka lat oferowane urządzenia mogą być zupełnie inne. W panelach Weintek jeśli posiadamy projekt nawet z lat 90 to jest możliwość przekompilowania go do najnowszej wersji oprogramowania i wgrania na panel, który jest obecnie w ofercie. Jest to duża zaleta – w takim przypadku nie musimy robić projektów od nowa. 

Kryteria wyboru - aspekty indywidualne

1. Wsparcie techniczne  – Czy wsparcie techniczne jest bezpłatne? Czy mamy do niego dostęp? W jakich aspektach możemy liczyć na pomoc?

2. Dystrybucja – Czy ten panel ma dystrybucję w Polsce?

3. Dostępność – Jaki będzie czas oczekiwania na produkt po zamówieniu?

4. Cena – Czy to co oferuje nasz panel jest adekwatne do ceny?

5. Łatwość – programowania – Czy się łatwo programuje, czy oprogramowanie jest intuicyjne?

Zapytanie ofertowe
Dotyczy produktu
Dobór panelu HMI do aplikacji – część II
Firma: Multiprojekt Automatyka Sp. z o.o.
Kategoria: Panele operatorskie HMI
Treść zapytania *
Imię i nazwisko *
Nazwa firmy
Adres firmy
Kod pocztowy
Miasto
E-mail *
Telefon
Usługa przesyłania zapytań ofertowych jest bezpłatna i nie rodzi żadnego zobowiązania po stronie zadającego pytanie. Administratorem danych osobowych jest AVT-Korporacja sp. z o.o. z siedzibą: ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa. Celem przetwarzania danych jest realizacja usługi i jest ograniczone czasowo do jej wykonania. Podstawa prawna: art. 5, 6, 12, 13 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).