Zobacz wszystkie

Kategorie

Silniki i moduły liniowe LinMot do zadań specjalnych

Wielu producentów oferuje urządzenia dostosowane do wymagających warunków środowiska. Jednym z nich jest szwajcarska firma LinMot, która produkuje silniki i napędy ze stali nierdzewnej, które idealnie

Jak wiemy, automatyka przemysłowa usprawnia procesy produkcyjne w wielu branżach. Niestety w niektórych, jak np. w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym czy spożywczym, urządzenia narażone są na niekorzystne warunki panujące w fabrykach. Najczęściej komponenty automatyki narażone są na zapylenie, wilgoć, kontakt z silnymi substancjami chemicznymi lub niekorzystną temperaturę. W związku z tym wielu producentów oferuje urządzenia dostosowane do wymagających warunków środowiska. Jednym z nich jest szwajcarska firma LinMot, która produkuje silniki i napędy ze stali nierdzewnej, które idealnie sprawdzą się do zadań specjalnych.

Standardowe silniki liniowe ze stali nierdzewnej

Silniki liniowe serii P01-37x120F-HP-SSC wykonane są w całości ze stali nierdzewnej. Z ich konstrukcji zostały wyeliminowane uszczelki, a wszystkie połączenia są spawane. Dzięki tym cechom oraz zamkniętej i łatwej do czyszczenia powierzchni, silniki doskonale sprawdzają się w maszynach wytwarzających produkty spożywcze i farmaceutyczne. 

Uzwojenia stojana są pokryte żywicą epoksydową, dzięki czemu wypełnienie miedziane i stojan są chronione przed wilgocią i korozją. Kompletna obudowa zabezpiecza silniki przed wnikaniem kurzu i wody. Specjalnie opracowane łożyska z tworzywa sztucznego ułatwiają czyszczenie i oszczędzają czas podczas mycia. Silniki mogą pracować w ekstremalnie surowym lub narażonym na korozję środowisku oraz można je czyścić za pomocą konwencjonalnych środków stosowanych w przemyśle.

Wszystkie urządzenia ze stali nierdzewnej wyposażone są w czujniki kontrolujące temperaturę. Dane przekazywane są do napędu, a następnie mogą być analizowane w nadrzędnym systemie kontroli.  Dzięki temu silnik, w zależności od przetwarzanego materiału (np. żywność taka jak ryby), może być utrzymywany w stałym zakresie temperatur. Jako opcję LinMot oferuje również zintegrowane chłodzenie cieczą dla niskich temperatur roboczych, co prowadzi do wyższej wydajności silnika.

Kompaktowe silniki liniowe ze stali nierdzewnej

Seria ze stali nierdzewnej została rozszerzona o kompaktowe silniki liniowe – modele PS01-37Sx60F-HP-SSC i PS01-37Sx120F-HP-SSC. Wprowadzone korekty w konstrukcji poprawiły rozpraszanie ciepła w tych silnikach. Zintegrowany kołnierz umożliwia elastyczny montaż w kilku pozycjach i zapewnia powierzchnię niezbędną do skutecznego odprowadzania ciepła. Ponadto zastosowana zwiększona średnica slidera, zapewniła wzrost wydajności pod względem siły szczytowej i ciągłej. Jednocześnie statory o łącznej długości 120 mm lub 180 mm należą do najmniejszych przedstawicieli serii ze stali nierdzewnej.

Obudowa silnika została odlana próżniowo, co pozwoliło na wyeliminowanie kondensacji wody w silniku. Dzięki temu stator jest wolny od jakichkolwiek kieszeni powietrznych, w których może dojść do kondensacji w wyniku zmiany temperatur.

 Silniki liniowe ze stali nierdzewnej o najwyższej mocy

Kolejne urządzenie, które doskonale sprawdzi się w wymagających warunkach to silniki ze stali nierdzewnej serii P10-70 3x400VAC. Są to silniki dużej mocy, ich generowana siła dochodzi nawet do 2180 N.

Obudowa INOX, w całości wykonana ze stali nierdzewnej, zapewnia niezawodność działania w bardzo trudnych warunkach. Dodatkowo jest ona zaspawana, co umożliwia całkowite zamknięcie silników. Warto wspomnieć, że obudowa tej serii, tak samo jak w wyżej wymienionym modelu, odlewana jest w warunkach próżni. Dodatkowo, silniki tej serii  wyposażone są w chłodzenie wodne zintegrowane z obudową.

Moduły ze stali nierdzewnej

Oprócz silników liniowych firma LinMot posiada także dwie serie modułów liniowych ze stali nierdzewnej. Moduły znajdą zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym, w których wymagane są rozwiązania ze stali nierdzewnej o wysokim stopniu ochrony.

Moduły ze stali nierdzewnej serii H01 są kompaktowymi jednostkami prowadzącymi do obsługi silników serii P01-37-SSC i P01-48-SSC wraz z ślizgami o dużym luzie. Prowadnica składa się z dwóch bloków i wałków prowadzących oraz płyty montażowej. Precyzyjny ruch liniowy zapewniają hartowane wałki osadzone w plastikowych łożyskach ślizgowych. Materiał łożysk jest specjalnie zaprojektowany do branży spożywczej i medycznej.

Moduły liniowe SM01 to kompletne rozwiązania napędowe składające się z prowadnic liniowych ze zintegrowanymi silnikami liniowymi LinMot i opcjonalną sprężyną magnetyczną „MagSpring”. Obudowa silnika i części montażowe wykonane są ze stali nierdzewnej. Dodatkowo pręty prowadnic ze stali nierdzewnej są hartowane powierzchniowo. Do wyboru mamy prowadnicę z liniowymi łożyskami kulkowymi i smarem spożywczym (NSF H1) lub prowadnicę ślizgową z łożyskami polimerowymi FDA. Moduły charakteryzują się wysoką odpornością na chemikalia oraz zaprojektowane są do procesów czyszczenia typu CIP i SIP.

Silniki liniowe ATEX

Firma LinMot skonstruowała także silniki liniowe z myślą o pracy w środowisku zagrożonym wybuchem. W otoczeniu, w którym mogą powstawać wybuchowe gazy, mieszaniny pary wodnej i powietrza lub łatwopalne pyły, wymagane są specjalne napędy elektryczne. Właśnie dla tych szczególnych warunków powstał wariant silników liniowych ATEX. Konstrukcja została zbudowana bez zbędnych krawędzi, narożników, otworów i śrub. Dzięki temu nie ma powierzchni, na której mogłyby gromadzić się czynniki wybuchowe. Dodatkowe i potencjalne źródła zapłonu oraz ryzyko nierównomiernego nagrzewania są znacznie zminimalizowane. Pozwala to na uniknięcie zbyt wysokich temperatur, dzięki czemu można uzyskać gwarancję normy zgodnej z standardem “Ex e” (zwiększone bezpieczeństwo).

Silniki liniowe PS01-48 ATEX są całkowicie zamknięte w obudowie ze stali nierdzewnej. Nie wymagają żadnych uszczelek, a wszystkie złącza są spawane. W celu całkowitego zamknięcia, uzwojenia i reszta stojanów wewnątrz są obudowane żywicą epoksydową, co umożliwia całkowite zamknięcie silników. To wszystko zapewnia optymalną ochronę silnika i eliminuje ryzyko wystąpienia iskrzenia.

Z racji, że w atmosferze wybuchowej temperatura powierzchni ma kluczowe znaczenie, w silniku zastosowano dodatkowy czujnik temperatury. Oprócz czujników w uzwojeniu stojana, dodatkowe czujniki są montowane w obudowie silnika pod spodem. Pozwala to na dwukanałowe monitorowanie temperatury, przy czym w przypadku przegrzania kanał nadrzędny przerywa zasilanie napędu. W celu zwiększenia mocy ciągłej, silniki mogą być wyposażone w opcjonalny system chłodzenia cieczą.

Dodatkowo zapraszamy do obejrzenia naszego tutorialu “Silniki liniowe i liniowo-obrotowe LinMot” na YouTubie  (https://www.youtube.com/playlist?list=PLHMk2whmug0YJRkaUvhKa-hHG080tI_jc). 

Obserwuj nas na:

Facebooku – https://www.facebook.com/multiprojekt/

LinkedIn – https://www.linkedin.com/company/multiprojekt

Instagramie – https://www.instagram.com/multiprojekt.pl/

 

Zapytania ofertowe
Silniki i moduły liniowe LinMot do zadań specjalnych
Zapytaj o produkt