DOBRA KONIUNKTURA NA RYNKU

Rys. 3. Oceny koniunktury w branży od początku bieżącej dekady

Sytuacja w branży związanej z dystrybucją tytułowych produktów oceniana była w bieżącej dekadzie zdecydowanie in plus. W wynikach najnowszego badania nie pojawiły się żadne odpowiedzi negatywne - wszyscy użytkownicy uznali koniunkturę za dobrą lub bardzo dobrą (patrz rys. 3).

Jak widać na ostatnim z wykresów, jesteśmy prawdopodobnie gdzieś na górce koniunkturalnej. Jednocześnie, co warto odnotować, na rynku mamy do czynienia z umiarkowanie silną konkurencją wśród dostawców. Odpowiedzi na pytanie o jej natężenie rozłożyły się w stosunku praktycznie 50/50 dla odpowiedzi "standardowa" i "silna" (patrz rys. 4).

Rys. 4. Konkurencja w branży

Jeżeli chodzi o wartość rynku, to szacunki respondentów z nią związane były w bieżące dekadzie relatywnie stałe. Dokładniej rzecz ujmując - w 2012 roku było to 40-50 mln zł, dwa lata później 35 mln zł, natomiast w 2016 otrzymane wyniki wynosiły od 1 do ponad 50 mln zł rocznie i, ze względu na dużą rozbieżność odpowiedzi, nie podawaliśmy wtedy średniej.

W tym roku większość wskazań zawierała się w przedziale od 10 do 50 mln zł rocznie, zaś średnia wyniosła około 35-40 mln zł, a więc podobnie jak dawniej.

Rys. 5. Najbardziej perspektywiczne branże będące odbiorcami omawianych urządzeń

W tym miejscu jeszcze kilka słów o możliwym rozwoju rynku w przyszłości. Respondenci wskazywali tu wiele branż końcowych, przy czym kluczową był przemysł spożywczy, na kolejnych miejscach znalazły się: motoryzacja, energetyka, branża farmaceutyczna, sektor OEM i generalnie przemysł produkcyjny.

Zestawienie to prezentujemy na rysunku 5 i warto tutaj odnotować spadek znaczenia kategorii "energetyka" (w poprzednim raporcie znalazła się ona na topie), a także wzrost popularności branży spożywczej i farmaceutycznej.

STRONA PODAŻOWA I POPULARNE MARKI

Rys. 6. Najpopularniejsze w Polsce marki wskaźników i regulatorów tablicowych; wielkości napisów są proporcjonalne do oceny popularności firmy

W raportach APA poświęconych tytułowej tematyce regularnie przedstawiamy ponad 30 firm, przy czym są to od lat w dużej mierze te same przedsiębiorstwa. W tej grupie znajdują się zarówno producenci lokalni i oddziały firm zagranicznych, jak też dystrybutorzy specjalizowani i katalogowi (odsyłamy tu do publikowanych tabel).

Względna stałość sytuacji na rynku wynika m.in. z faktu, że rodzimi odbiorcy są tradycjonalistami i często stawiają na wyroby od firm krajowych. Jako powody można tu wymienić zarówno przywiązanie do określonych marek, jak też dobrą ofertę rodzimych dostawców i konkurencyjne ceny ich produktów.

Rys. 7. Najpopularniejsze w Polsce marki rejestratorów tablicowych; wielkości napisów są proporcjonalne do oceny popularności firmy

Na rysunkach 6 i 7 przedstawiono w postaci chmur statystyki popularności omawianych w raporcie wyrobów. Bazują one na opiniach respondentów i nie świadczą o udziałach wymienionych dostawców w rynku, a raczej o postrzeganej popularności marek.

Podobnie jak w poprzednich edycjach raportów, tak też tym razem w obydwu przypadkach liderem statystyk jest firma LUMEL. Jest to polski producent szerokiej gamy wskaźników, regulatorów, rejestratorów, urządzeń pomiarowych, a także innych produktów.

Istotnymi markami są też: Simex, APAR, Omron oraz Kübler, Metronic i Endress+Hauser. W stosunku do poprzednio publikowanego raportu zauważyć można niewielkie zmiany - m.in. wzrost znaczenia marek Simex oraz Endress+Hauser i spadek w przypadku firmy Jumo.

Marcin Świetliński

SEM

  • Na jakie cechy urządzeń tablicowych zwracają najczęściej uwagę odbiorcy lokalni?

Odbiorcy mają bardzo różne wymagania, bo zastosowania np. wskaźników (wyświetlaczy), które dostarczamy, są również ogromnie zróżnicowane. Kiedy jest to prosty, standardowy pomiar, najważniejsza jest cena.

Nawet rozmiar nie gra wtedy roli. Klient mówi: "Dajcie mi dobrą cenę, a otwór w panelu możemy wyciąć, jaki tylko trzeba". Zwłaszcza że wskaźniki uzupełniają automatykę, więc koszt kilku cyfrowych odczytów nie może się równać cenie sterownika.

Ważna staje się łatwość podłączenia do PLC. Nawet w przypadku miniaturowych, prostych wyświetlaczy wymaga się zaawansowanych interfejsów, aby uprościć podłączenie do powszechnie stosowanych sterowników.

Zdarza się też, że jednak wskaźnik ma dobrze współgrać z koncepcją wizualizacji procesu lub projektem wzorniczym. Wtedy mniej ważna jest cena ale od dostawcy wymaga się np. zaoferowania gamy wskaźników o dokładnie określonej wielkości, z różnymi kolorami cyfr lub umieszczenia indywidualnych opisów, a to jako producent, możemy zaoferować.

  • Jak ważne są usługi dodane?

Istnieje bardzo wielu klientów potrzebujących dostawcy, który dobierze urządzenie, objaśni, jak je podłączyć, dostarczy dodatkowy osprzęt i będzie do dyspozycji, kiedy zdarzy się problem z obsługą. Wsparcie techniczne jest niezbędne, zarówno przy nowych instalacjach, jak i wymianie starszego sprzętu, kiedy trzeba znaleźć zamienniki.

Wsparcie uważam za ważniejsze od czasu dostawy i możliwości kompletacji. Firmy zapewniające dobre wsparcie, to często producenci, którzy mogą dodatkowo zaoferować indywidualne wykonania i modyfikacje, a prosta modyfikacja może czasem oznaczać dużą oszczędność dla klienta.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej
Przejdź do kompendium

Prezentacje firmowe