Bezpieczeństwo w aplikacjach kontroli dostępu

| Technika

Poprzez zapewnienie precyzji sterowania oraz wysokiego poziomu kontroli przy użyciu zaawansowanych napędów oraz oprogramowania możliwe jest zwiększenie bezpieczeństwa w aplikacjach kontroli dostępu.

Bezpieczeństwo w aplikacjach kontroli dostępu

Fot. 1. Od automatycznie wysuwanych słupków drogowych po szlabany, silniki bezszczotkowe DCmind firmy Crouzet Motors poprzez zaawansowaną kontrolę pracy, zapewniają najwyższy poziom ochrony ludzi i pojazdów w aplikacjach kontroli dostępu

Firmy działające w branży kontroli dostępu poszukują rozwiązań napędowych, które zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa i ochrony dla szerokiego zakresu możliwych aplikacji. Dzisiejsze szybkie tempo życia wymaga bezbłędnej komunikacji oraz natychmiastowej reakcji i kontroli w sposób, który był nie do przewidzenia jeszcze dziesięć lat temu.

Lista potencjalnych zastosowań obejmuje metro, parkingi, aplikacje kontroli dostępu do budynków i pojazdów, drzwi automatyczne i przesuwne wykorzystywane m.in. w wagonach metra, tramwajów i pociągów, a także w śluzach.

Kolejnymi przykładami aplikacji są bramki obrotowe, rozsuwane i uchylne, bariery oraz mechanizmy kontroli ruchu. Poza zwiększonym poziomem bezpieczeństwa, klienci poszukują także łatwych w użyciu rozwiązań zapewniających szybką diagnostykę i monitoring parametrów pracy, umożliwiających przeprowadzenie usługi serwisowej w miejscu wystąpienia awarii, jak również rozszerzonych opcji zarządzania pracą całego układu.

Firma Crouzet odpowiada na te potrzeby, oferując klientom szereg inteligentnych silników bezszczotkowych, idealnie dopasowane do nich przekładnie i oprogramowanie przeznaczone do systemów sterowania kontrolą dostępu.

Wysoka dokładność jest kluczowa, zważywszy, że ułamek sekundy może mieć znaczenie, czy osoba ulegnie obrażeniu z powodu wadliwie działającego zautomatyzowanego systemu kontroli dostępu, powodującego nieprawidłową pracę całego układu. Systemy takie muszą być zdolne do natychmiastowego reagowania z niezwykle dużą precyzją właściwą do sytuacji.

OTWARTE ROZWIĄZANIA

Rys. 1. Crouzet CANopen umożliwia połączenie do 127 silników BLDC za pomocą pojedynczego, dwuprzewodowego, ekranowanego kabla

Przykładem aplikacji, w której zastosowanie inteligentnych i precyzyjnych silników Crouzet umożliwia wykrycie w czasie rzeczywistym awarii, mogącej spowodować uszkodzenia, jest parking z bramą rolowaną. W tej aplikacji klasyczna metoda kontroli ruchu obejmuje detektor lub czujnik, służące do przesyłania informacji o konieczności aktywacji silnika w celu zamknięcia lub otwarcia bramy.

Detektory, które identyfikują obecność samochodu, mogą nie być w stanie wyczuć osoby przechodzącej przez bramę. Jednak dzięki wykorzystaniu we/wy inteligentnych silników firmy Crouzet, możliwe jest rozmieszczenie dodatkowych czujników, przez co zapewniona jest identyfikacja obecności człowieka, zapobiegająca zagrożeniu.

Jednym z rozwiązań firmy Crouzet dla tego typu zaawansowanej aplikacji kontroli ruchu jest silnik bezszczotkowy DCmind z wbudowanym regulatorem pozycji SMi21. Możliwe jest osiągnięcie wysokiej dokładności pracy dzięki zastosowanemu enkoderowi o rozdzielczości 4096 impulsów/obrót, zapewniającemu precyzyjną regulację pozycji, prędkości, momentu oraz kontrolę kierunku obrotów, funkcji hamowania oraz innych.

Do konfigurowania silników serii DCmind służy niezwykle proste w obsłudze oprogramowanie DCmind Soft, umożliwiające klientom szybką nastawę parametrów dzięki wykorzystaniu zainstalowanych programów przeznaczonych do aplikacji kontroli dostępu. Programy te są różne w zależności od rodzaju aplikacji i obejmują bramki obrotowe, bramy, automatyczne słupki drogowe oraz bariery.

Silniki bezszczotkowe DCmind SMi21 są dostępne w zakresie mocy od 40 do 700 W dla napięcia zasilania 24 VDC (dopuszczalne napięcie 9-56 VDC) i mają sześć wejść i cztery wyjścia, z których dwa to 10-bitowe wejścia analogowe. Zawierają zintegrowaną elektronikę, zapewniają pracę w zamkniętej pętli sterowania oraz wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki wbudowanej ochronie termicznej. Doskonałe parametry kompatybilności elektromagnetycznej EMC są gwarantem wysokiego poziomu niezawodności. Dostępne są same silniki, jak również kompletne motoreduktory z przekładniami planetarnymi i ślimakowymi, z szerokim zakresem oferowanych opcji.

KOMUNIKACJA W APLIKACJACH KONTROLI DOSTĘPU

Fot. 2. Program DCmind Soft firmy Crouzet umożliwia szybką i prostą konfigurację parametrów dzięki wykorzystaniu zainstalowanych programów dla określonych rodzajów aplikacji kontroli dostępu

Najnowsze osiągnięcia technologiczne zwiększyły jeszcze bardziej poziom kontroli oraz bezpieczeństwa. Przykładem jest protokół komunikacyjny CANopen wykorzystany w silnikach Crouzet. Umożliwia on połączenie do 127 silników BLDC za pomocą pojedynczego, dwuprzewodowego, ekranowanego kabla. Dane mogą być przesyłane z prędkością do 125 kb/s na odległość do 500 m. Przy mniejszych prędkościach przesyłania danych maksymalny dystans może przekroczyć 4,5 km.

Za pomocą protokołu CANopen możliwe jest sterowanie silnikami indywidualnie lub grupowo, z zapewnieniem najwyższej dokładności oraz niezawodności. Protokół ten idealnie sprawdza się w systemach sterowania ruchem do kontroli pozycji, prędkości i momentu silników elektrycznych. Wykorzystując komunikację CANopen, zapewniamy maksymalną żywotność silników pracujących w trudnych warunkach środowiskowych, najwyższą niezawodność transmisji danych oraz odporność na zewnętrzne zakłócenia oraz wibracje.

Dostępne są dwa wejścia bezpieczeństwa STO (Safe Torque Off). W przypadku zaistnienia awarii wejścia te odcinają zasilanie od uzwojeń silnika, który w rezultacie przechodzi w wybieg. Funkcja STO, czyli bezpieczne wyłączenie momentu, aktywowana jest nawet pomimo uszkodzonego mikrokontrolera.

Zapewniony jest wysoki poziom bezpieczeństwa, ale także komfort i płynność ruchu. Szczególnie w aplikacjach takich jak drzwi przesuwne lub obrotowe, w których wysoka dokładność pracy silnika zapewnia, że zatrzymają się one się w żądanej pozycji, nie powodując uszkodzeń. Zapobiega to pojawianiu się wstrząsów i utrzymuje płynność przyspieszania oraz hamowania drzwi.

"Firma Crouzet Motors ciągle identyfikuje nowe potrzeby klientów z branży kontroli dostępu i wprowadza kolejne innowacyjne rozwiązania do swoich produktów", wyjaśnia Camille Machet, kierownik ds. marketingu. "Nasze ostatnie prace rozwojowe skupiają się na zwiększeniu zakresu mocy silników z zaimplementowanym protokołem CANopen w standardzie oraz innymi protokołami dostępnymi na żądanie klienta.

Ma to na celu umożliwienie firmie Crouzet oferowanie rozwiązań także w przypadku aplikacji charakteryzujących się większymi obciążeniami np. w celu bardzo szybkiego przesunięcia i pozycjonowania ciężkiego szlabanu lub drzwi obrotowych. Silniki bez problemu są w stanie kontrolować przyspieszenie, hamowanie i kierunek ruchu, a także wykryć przeszkodę i odpowiednio dopasować charakterystykę pracy poprzez ograniczenie momentu obrotowego, w celu zapobiegnięcia uszkodzeniu".

Dzięki zintegrowanej elektronice sterującej, zapewniającej inteligentną pracę silników, obserwujemy dziś gwałtowny rozwój aplikacji kontroli dostępu. Możliwa jest kontrola całego systemu napędowego za pomocą jednej jednostki monitorującej. Kluczową przewagą firmy Crouzet nad konkurencją jest możliwość przeprowadzenia na życzenie klienta szeregu adaptacji produktów standardowych lub opracowanie kompletnie nowego urządzenia, w celu spełnienia wszystkich wymagań aplikacji.

OEM Automatic
www.oemautomatic.pl

Zobacz również