Komputery przemysłowe B&R na ulicach całego świata

| Technika

Coraz większa liczba dróg na świecie włączana jest w systemy opłat i innych ograniczeń transportu. Pobór opłat wymaga systemów ręcznego, automatycznego i elektronicznego poboru, których producentem jest m.in. Kapsch TrafficCom. Wybierając nową technologię dla nowatorskiego systemu poboru opłat, Kapsch TrafficCom stawia przede wszystkim na jakość, bowiem produkowane systemy pracują we wszystkich możliwych niesprzyjających warunkach pogodowych. Kapsch TrafficCom oparł swoje rozwiązania na wyjątkowo wytrzymałych i trwałych komputerach przemysłowych B&R.

Komputery przemysłowe B&R na ulicach całego świata

Austria leży na geograficznym skrzyżowaniu kluczowych szlaków przewozowych kontynentu europejskiego. Teren kraju jest górzysty, stąd mało tam miejsca na gęstą sieć drogową. To zaś często staje się przedmiotem ożywionej debaty publicznej. Konflikt o austriacką sieć drogową silnie wzmógł innowacyjność austriackich firm, które słyną dziś z niezwykłej pomysłowości. Najlepszym tego przykładem jest Kapsch TrafficCom - dostawca wysoce wydajnych systemów poboru opłat, regulacji dostępu do dróg miejskich oraz ruchu drogowego.

Firma weszła na rynek inteligentnych systemów transportowych (ITS) w 1990 roku. Swój pierwszy projekt na skalę ogólnokrajową uruchomiła w 1998 roku, po akcesji Austrii do UE. Przedmiotem projektu był system telematyczny regulujący przepływ komercyjnego tranzytu ciężarowego. System służy do ograniczenia nadmiernego natężenia ruchu, szkodliwego dla ekosystemów alpejskich dolin w Austrii. Rozwiązanie oparto na bardzo złożonym systemie pozwoleń wjazdowych dla pojazdów ciężarowych, kierowanym kryterium poziomu emisji spalin.

PIERWSZY OGÓLNOKRAJOWY SYSTEM POBORU OPŁAT

Fot. 1. Anteny mikrofalowe, zainstalowane na bramach kratownicowych, rozmieszczonych wzdłuż nitek autostrad, przekazują między urządzeniami pokładowymi zainstalowanymi w ciężarówkach i drogowymi stanowiskami komputerowymi (źródło: Kapsch TrafficCom)

W styczniu 2004 roku firma Kapsch TrafficCom uruchomiła też pierwszy na świecie ogólnokrajowy system poboru opłat.

System ten pracuje w tzw. trybie swobodnego ruchu wielopasmowego. Umożliwia on jednoczesną obsługę wielu pojazdów objętych opłatami, bez konieczności ich postoju, a tym samym bez zakłócania ruchu na drogach wielopasmowych. Jego wyraźną zaletą jest możliwość pełnego wykorzystania potencjału infrastruktury w stosunku do natężenia ruchu drogowego. Poza tym i analogicznymi systemami opartymi na transmisjach bezprzewodowych o wysokiej częstotliwości, Kapsch TrafficCom zajmuje się integracją innych systemów poboru opłat, np. systemów wideoopłat oraz punktami ręcznego poboru opłat.

Dzięki 280 projektom referencyjnym zrealizowanym w 41 państwach na pięciu kontynentach, dostarczeniu ponad 70 milionów urządzeń pokładowych (OBU) oraz wdrożeniu systemów na łącznie 18 000 pasach dróg, Kapsch TrafficCom stała się jednym z wiodących na świecie dostawców elektronicznych systemów poboru opłat.

Poza rozwiązaniami dla sektora poboru opłat, wiedeńska spółka oferuje także szereg produktów dla sektora zarządzania ruchem miejskim, w tym parkingami ulicznymi oraz strefami ograniczonego dostępu, np. strefami o ograniczonym poziomie emisji spalin, czy też zestawami rozwiązań do poprawy bezpieczeństwa na drogach i dla organów kontroli drogowej.

PRACA CAŁĄ DOBĘ W NIESPRZYJAJĄCYCH WARUNKACH

Działanie systemów elektronicznego poboru opłat polega na naliczaniu opłat pojazdom wyposażonym w urządzenia pokładowe, komunikujące się z komputerami punktów poboru opłat za pomocą anten stacjonarnych. Podobne systemy służą egzekwowaniu płatności w razie nieudanego ich poboru. Punkty poboru opłat stawia się zwykle bezpośrednio na poboczach ruchliwych autostrad, w związku z tym narażone są one na działanie wszelkich niesprzyjających warunków. Poza bezpośrednim nasłonecznieniem, mrozami, śniegiem i deszczem, urządzenia muszą znosić drgania, wstrząsy, pył z sadzy, kurz i działanie soli drogowej.

Awarie elektromechaniki w punktach kontroli opłat zdarzają się dość często - i to zaledwie po paru latach eksploatacji - pomimo pracy w klimatyzowanych szafach sterowniczych o wysokim stopniu ochrony. Ponadto nie wszystkie punkty instaluje się w miejscach z dostępem do bezpiecznego i niezawodnego źródła zasilania o jakościowych parametrach sieci. Muszą one jednak pracować całą dobę, bez ryzyka utraty danych. Wymaga się jak najkrótszych przerw w pracy elementów systemu, nawet jeśli trzeba fizycznie otworzyć ich szafy.

Powyższe wymagania skłoniły Kapsch do korzystania ze sterowników Compact PLC firmy B&R - i to już w najwcześniejszych aplikacjach. Dzięki podwójnym powłokom, PLC firmy B&R znoszą eksploatację lepiej niż inne. Kapsch unowocześniał kolejne projekty aplikacyjne, wdrażając sterowniki B&R - System 2003.

DZIE WIĘĆ LAT NIEPRZERWANEJ PRACY PRZY AUTOSTRADZIE

Fot. 2. B&R oferuje bardzo szeroką gamę komputerów przemysłowych Automation PC, a zatem każdy z nich można skonfigurować ściśle wedle konkretnych wymagań (źródło: Kapsch TrafficCom)

Realizując wdrożenie systemu poboru opłat od pojazdów komercyjnych w całej Austrii, w 2004 roku Kapsch zmienił technologię na komputery przemysłowe PC, przechodząc na serię kompaktowych urządzeń Provit 5000, również produkcji B&R. Firma stworzyła tego typu komputery szczególnie z myślą o wymagających warunkach eksploatacji, w tym pracy ciągłej w nadmiernych temperaturach. Sprawdziły się one w pracy na poboczach dróg, a to dzięki wytrzymałym obudowom, trwałym połączeniom elektrycznym, odporności na promieniowanie elektromagnetyczne i minimalizacji okablowania wewnętrznego.

Właśnie dlatego sprawdzona długoterminowa dostępność urządzeń sprzętowych B&R stała się cenną zaletą dla omawianych instalacji stacjonarnych. "B&R dostarczyła ostatnią partię komputerów Provit 5000 w 2011 roku" - wyjaśnia Werner Leiner, kierownik działu technicznej obsługi klienta w Kapsch TrafficCom. "Jednakże wcześniej zagwarantowała nam spory stan zapasowych urządzeń, zabezpieczając skutecznie ich przyszłą wymianę. Dlatego, gdy nagle zachodzi potrzeba wymiany uszkodzonego urządzenia, nadal mamy czym je zastąpić".

Lata jednak mijają, a aplikacje oprogramowania obrastają coraz większymi wymaganiami. Pierwotne urządzenia wdrożonego systemu podlegają stopniowej wymianie na nowszą generację, tj. komputery Automation PC 600 i 820. Obecnie, po przepracowaniu ponad 75 tys. godzin, system poboru opłat uruchomiony przez Kapsch w 2004 roku wciąż działa bez przerw.

Komputery Automation PC - "Made by B&R"

Komputery przemysłowe klasy PC firmy B&R są projektowane i wytwarzane zgodnie z wymaganiami klientów przemysłowych, a ci żądają maksymalnej wytrzymałości, niezawodności pracy i długotrwałej dostępności eksploatacyjnej. Komputery Automation PC stworzono z myślą o nieustannej, wieloletniej pracy w ciężkim środowisku przemysłowym. Najnowszą generacją tych urządzeń, produkowanych przez B&R, jest Automation PC 910, który oferuje najwyższą wydajność obliczeniową wymaganą przez najbardziej złożone aplikacje.

OBSŁU GA KLIENTA PRIORYTETEM B&R

Komputery przemysłowe firmy B&R mogłyby równie dobrze nosić oznaczenie "Made by B&R", ponieważ to B&R opracowała wszystkie ich podstawowe komponenty, co stanowi kolejną zaletę produktów. Gdy w aplikacji bazodanowej zaczął występować sporadyczny błąd, B&R postanowiła upewnić się na 100%, że problem nie leży po stronie sprzętu. W centrali w Eggelsbergu zainstalowano 30 sztuk Automation PC i uruchomiono na tak długo, aż dało się zlokalizować i skorygować błąd.

"Szczerze wątpię, aby jakikolwiek dostawca z Azji dał nam tak bezprzykładnie doskonałą pomoc" - stwierdza Harald Hohenegger, kierownik łańcucha dostaw. "Jestem również głęboko przekonany, żaden dostawca z Azji nie zagwarantowałby tak kompleksowej certyfikacji co B&R w przypadku dość nieznanej karty interfejsu, potrzebnej do Automation PC w ramach projektu realizowanego w Polsce".

DYSKI TWARDE Z ATESTEM PRACY CIĄGŁEJ

Fot. 3. Komputer Automation PC 910, wyposażony w procesory technologii Intel Core serii "i" 3. generacji o maksymalnie 4 rdzeniach oraz nowy chipset płyty głównej QM77 Express, jest obecnie najwydajniejszym urządzeniem w klasie komputerów przemysłowych

Tam, gdzie to możliwe, używa się modeli urządzeń pozbawionych dysków twardych i wentylatorów, aby wyeliminować potencjalne źródła ich błędów. W razie potrzeby B&R oferuje także dyski twarde z atestem na całodobową bezprzerwową pracę.

AUTOMA TION PC 910 - "PETARDA" WŚRÓD KOMPUTERÓW BOX PC

Automation PC 910 - komputer przemysłowy B&R z procesorem Intel Core i5, został wypożyczony przez Kapsch TrafficCom, która poddała go szeregowi prób. Bazuje na wielordzeniowych procesorach serii Intel Core i oraz Celeron. Panel operatora łączony jest za pomocą złącza DVI, Smart Display Link (SDL) lub SDL3, który umożliwia przesyłanie wszystkich kanałów (grafika, ekran dotykowy, USB, klawisze, dane serwisowe, itd.) na odległość do 100 m za pomocą standardowego kabla ethernetowego.

Ze względu na wielkie zadowolenie klienta, można bezpiecznie założyć, że przy rocznej liczbie wdrożeń sięgającej 2500 komputerów Automation PC firmy B&R, systemy poboru opłat będą działały bez zarzutu na drogach całego świata.

B&R Automatyka Przemysłowa Sp. z o.o.
www.br-automation.com

Zobacz również