Bosch zwiększa skalę działalności w Polsce

| Gospodarka Artykuły

Grupa Bosch jest znana automatykom przede wszystkim z produktów hydraulicznych i elektrycznych firmy Bosch Rexroth. Niemniej jednak Bosch to też jeden z liderów rynku AGD w Polsce, producent urządzeń ciepłowniczych oraz komponentów dla motoryzacji. Przedstawiamy przegląd najważniejszych informacji o działaniach i planach firmy, które zaprezentowane zostały podczas corocznej konferencji prasowej w Warszawie.

Bosch zwiększa skalę działalności w Polsce

W 2015 roku koncern osiągnął globalnie rekordowe w swojej historii obroty wynoszące 70,6 mld, czyli o 44% wyższe niż w roku 2014. Stało się tak przede wszystkim na skutek przejęcia całości udziałów w spółkach BSH Hausgeräte oraz Automotive Steering. Największy, 12-procentowy wzrost odnotował dział Mobility Solutions, który zajmuje się produktami dla motoryzacji, natomiast obroty działu Industrial Technology, w skład którego wchodzi obszar Drive and Control Technology, zmalały o 1,6%, do 6,6 mld euro. Pod względem regionalnym głównym obszarem aktywności biznesowej koncernu (53% sprzedaży) pozostała Europa.

BSH w całości w posiadaniu Grupy Bosch

Największą zmianą ubiegłego roku było wspomniane przejęcie udziałów w BSH, co w przypadku oddziału krajowego oznaczało wykupienie spółki BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego. Jest to producent mający pięć zakładów wytwórczych i obejmujący marki AGD takie jak Bosch, Siemens, Gaggenau oraz Zelmer. Omawiana transakcja przełożyła się na znaczne zwiększenie skali działalności koncernu oraz aż 73-procentowy wzrost obrotów. Te ostatnie wyniosły w zeszłym roku 4,6 mld zł. Pomijając natomiast efekt konsolidacji, Bosch zanotował wzrost na poziomie 5,3%.

Warto dodać, że po konsolidacji z BSH, Bosch dołączył do największych spółek w naszym kraju pod względem obrotów oraz liczby pracowników. Obecnie zatrudnia on 4,6 tys. osób, firma po raz trzeci otrzymała też certyfikat Top Employers Polska. Jednocześnie firma BSH pozostała na pozycji krajowego lidera w zakresie dużego i drobnego AGD.

Bosch Rexroth - 25-lecie działalności w Polsce

- Rok 2015 minął pod znakiem słabej koniunktury dóbr inwestycyjnych. Słaba koniunktura na rynkach wschodzących, nadpodaż surowców skutkująca spadkiem cen ropy naftowej, węgla oraz metali przemysłowych spowodowały, że rynek inwestycji przemysłowych w globalnym ujęciu wykazał wzrost na poziomie nieprzekraczającym 0,5% - rozpoczął swoje wystąpienie Thomas Ilkow, dyrektor generalny Bosch Rexroth w Polsce. Czynniki te negatywnie wpłynęły na kluczowe dla firmy rynki, czego pochodną był spadek poziomu sprzedaży i napływu zamówień. Dodatkowo na wyniki firmy wpłynęła decyzja o sprzedaży działu produkcyjnego wielkogabarytowych przekładni do ZF Friedriechshafen AG. Celem tej ostatniej było skoncentrowanie się na kluczowych dla firmy Bosch Rexroth rynkach - przemyśle oraz maszynach samojezdnych.

Polska spółka Bosch Rexroth, która obchodzi w tym roku jubileusz działalności, należała na tym tle do grupy liderów w zakresie wzrostów sprzedaży. - (…) Nie oznacza to, że ogólnoświatowa recesja sektora surowców naturalnych ominęła rynek polski. Wszyscy jesteśmy świadkami dramatycznej sytuacji polskiego górnictwa węgla kamiennego oraz przemysłu metali kolorowych - komentował prelegent. Czynniki te spowodowały zmniejszenie zapotrzebowania klientów firmy Bosch Rexroth produkujących maszyny lub osprzęt wykorzystywany w górnictwie czy też hutnictwie.

Z drugiej strony pozytywna koniunktura w branży pojazdów komunalnych oraz wzrost krajowej produkcji maszyn budowlanych były czynnikami prorozwojowymi i pozwoliły na osiągnięcie wzrostów. Polski oddział Bosch Rexroth zwiększył w zeszłym roku sprzedaż o 12% w stosunku do roku poprzedniego. Firma rozwinęła też usługi wparcia klientów w zakresie dostępności części zamiennych, oferując krótkie terminy dostaw elementów do pojazdów budowlanych i rolniczych.

Przedstawiciele firmy podczas konferencji w Warszawie - przemawia Thomas Ilkow, dyrektor generalny Bosch Rexroth w Polsce Zakład produkcyjny w Homburgu, gdzie wdrożono koncepcję Przemysłu 4.0. Platforma do obsługi silników samolotowych w nowej hamowni silnikowej Pratt&Whitney w Rzeszowie - Bosch Rexroth odpowiadał za dostawę systemu napędowego i sterowania do aplikacji

Przyszłość jest cyfrowa

Jednym z celów strategicznych Grupy Bosch jest rozwój i oferowanie produktów oraz usług dla cyfrowego świata zintegrowanego poprzez Internet. Firma rozwija technologie Connected Mobility oraz Smart Home, które wchodzą w skład szerszej koncepcji Internetu rzeczy. Zgodnie z informacjami jej przedstawicieli, firma chce osiągnąć synergię dzięki łączeniu różnych kompetencji - m.in. w zakresie techniki czujnikowej, automatyki, oprogramowania oraz usług.

Do nowości w omawianym zakresie należy utworzenie działu Bosch Global Service Solutions oraz stworzenie w tym roku chmury obliczeniowej Bosch IoT Cloud. Obecnie działa w niej około 50 aplikacji łączących różne produkty i usługi, zaś chmura zostanie udostępniona klientom zewnętrznym w 2017 roku.

Ważnym obszarem rozwoju jest oczywiście Przemysł 4.0. W tym zakresie Bosch oferuje m.in. oprogramowanie Production Performance Manager, który w czasie rzeczywistym wizualizuje dane produkcyjne i samodzielnie inicjuje proces konserwacji maszyn, a także liczne produkty automatyki z funkcjonalnością łatwej integracji w sieciach komunikacyjnych. Koncern planuje korzystanie z tych rozwiązań w swoich zakładach produkcyjnych i uzyskanie oszczędności wynoszących ponad miliard euro do 2020 roku.

Warto dodać, że podczas spotkania przedstawione zostały również realne efekty ostatniej z koncepcji. W zakładzie Boscha w Homburgu (Niemcy) montowanych jest ponad 200 różnych wariantów zaworów hydraulicznych przy użyciu jednej, uniwersalnej linii produkcyjnej. Poszczególne elementy oraz etapy produkcji są identyfikowane za pomocą chipów RFID.

Rok 2016 w cyfrach

W 2016 roku Grupa Bosch chce zwiększyć obroty od 3% do 5%, a także utrzymać zysk na poziomie roku poprzedniego. Jeżeli zaś chodzi o plany lokalne, to w tym roku Bosch w Polsce planuje o 1/3 zwiększyć zatrudnienie w centrum kompetencyjnym IT (obecnie zatrudnionych jest w nim ponad sto osób). Centrum świadczy globalne usługi dla spółek Boscha, a jego rozwój jest związany ze strategią rozwoju aplikacji i usług m.in. w obszarze Internetu rzeczy.

Koncern planuje przejęcie spółki BTS, która jest odpowiedzialna za konfekcjonowanie i lokalną dystrybucję systemów szlifowania w Polsce i okolicznych krajach. Ponadto planowane jest otwarcie u nas centrum logistycznego na potrzeby działu "termotechnika".

Zbigniew Piątek