Cyberataki w przemyśle

| Gospodarka Przemysł 4.0

W dobie inteligentnej produkcji szybko rośnie liczba urządzeń podłączonych do sieci oraz systemów korzystających z chmury obliczeniowej, w tym przetwarzających i analizujących duże zbiory danych. Na niemal tysiąc firm z sektora wytwórczego, biorących udział w globalnym badaniu Cybersecurity in Smart Factories, aż 68% deklaruje, że inwestuje w systemy produkcyjne bazujące na automatycznej wymianie danych pomiędzy maszynami i urządzeniami podłączonymi do sieci. Jednocześnie z badania wynika, że aż 40% firm przemysłowych inwestujących w mniej lub bardziej inteligentną produkcję padło ofiarą ataku hakerów.

Cyberataki w przemyśle

Według Capgemini w ciągu ostatnich 12 miesięcy aż 7 na 10 firm produkcyjnych doświadczyło tego typu problemów.
Jak wynika z badania, cyberataki najczęściej dotyczą firm działających w przemyśle ciężkim. Co drugie (51%) przedsiębiorstwo z tego sektora była celem ataku, doświadczyło ich również 44% wytwórców z rynku farmaceutycznego i biotechnologicznego.

Ataki cybernetyczne są rzadziej spotykane w przemyśle chemicznym i petrochemicznym oraz wśród dostawców półprzewodników i zaawansowanych technologii. W obu przypadkach odsetek przedsiębiorstw zaatakowanych wynosi 39%. Najrzadziej atakowani są producenci z branży automotive (36%) i przemysłu lotniczego oraz obronnego (33%). Polskie firmy pod względem liczby odnotowanych cyberataków znajdują się w pierwszej dziesiątce w Europie.

Zdaniem autorów badania przemysł nadal ma kłopoty z cyfrową transformacją. W przypadki liderów transformacji aż 85% menedżerów deklaruje, że ma jasno określone działania w wypadku wystąpienia ryzyka. W przedsiębiorstwach wolniej wdrażających nowe technologie tylko 45% ma takie procedury. Zdaniem analityków z Capgemini zmapowanie zagrożeń to najlepsza odpowiedź na cyberataki. Aż 80% cyfrowych liderów badanych przez firmę deklaruje, że potrafi reagować na zagrożenia cybernetyczne. W grupie przedsiębiorstw posiadających cyfrowe braki ta liczba jest dużo niższa i wynosi 51%. Jednocześnie 72% najlepiej zdigitalizowanych firm przyznaje, że jest w stanie minimalizować skutki udanych ataków. Dla porównania, w drugiej grupie ten odsetek wynosi 41%.