Melservo J3 - serwonapędy w technologii plug&play

| Prezentacje firmowe Artykuły

Serwonapędy przez wielu automatyków są traktowane jako technologia skomplikowana, trudna w zastosowaniu, chociaż niewątpliwie niosąca wyraźny wzrost wydajności aplikacji. Mitsubishi Electric już od ponad 20 lat udowadnia, że wysoka wydajność i prostota obsługi mogą iść w parze. W 1988 roku po raz pierwszy, wraz z zaprezentowaniem serii napędów MR-J, japoński gigant rynku automatyki wdrożył w swoich napędach serwo technologię autotuningu.

Melservo J3 - serwonapędy w technologii plug&play

W aktualnej generacji napędów serwonapędów Mitsubishi - MR-J3, inżynierów wspierają technologie takie jak: autotuning w czasie rzeczywistym trzeciej generacji, adaptacyjny filtr tłumienia drgań rezonansowych, filtr tłumiący drgania obciążenia o częstotliwości do 100Hz, filtry tłumiące drgania pochodzące od dużych bezwładności. Wszystkie te narzędzia są łatwe w użyciu dzięki dedykowanemu oprogramowaniu MR Configurator.

Spośród wyżej wymienionych, z pewnością najpowszechniej stosowany jest autotuning - narzędzie pozwalające na dopasowanie pracy serwonapędu do aktualnego obciążenia w sposób automatyczny. Poprawne dopasowania parametrów wzmocnień regulatorów prądu, prędkości oraz pozycji jest ważne nie tylko ze względu na precyzję ruchu. Nastawy regulatora mają bardzo duży wpływ na wydajność napędu oraz na jego „kulturę” pracy. Niepoprawnie dostrojone urządzenie może generować drgania mające niekorzystny wpływ na żywotność komponentów mechanicznych. Wszystkie napędy serii MR-J3 domyślnie pracują w trybie autotuningu, użytkownik zmieniając jeden parametr - „autotuning response level” - modyfikuje szybkość odpowiedzi układu. Zasada jest banalnie prosta: w celu przyspieszenia pracy maszyny podnosimy poziom odpowiedzi w trakcie pracy układu. Należy robić to stopniowo, co jeden lub kilka stopni. Zbyt wysoka nastawa będzie zauważona najczęściej w postaci słyszalnych drgań - wówczas należy wzmocnienie zmniejszyć i... gotowe. Maszyna może pracować przy niemal optymalnych parametrach.

Rys. 1. Okno dostrajania napędu programu MR-Configuration

Autotuning w serwonapędach Mitsubishi działa w sposób ciągły, jest w stanie reagować na zmieniające się warunki obciążenia. Cecha ta będzie miała zastosowanie np. w systemach transportowych, gdzie przenoszona masa może zmieniać się w bardzo szerokim zakresie. Oczywiście w każdym momencie użytkownik może uruchomić napęd w trybie manualnym, aby zapobiec zmianom nastaw parametrów wzmocnień w czasie pracy.

Mitsubishi Electric przywiązuje bardzo dużą wagę do łatwości obsługi swoich urządzeń. Zaawansowana technologia powinna być przyjazna użytkownikowi, w ten sposób możemy zmniejszyć koszty i skrócić czas realizacji całego projektu. Bogata oferta serwonapędów oraz kontrolerów motion Mitsubishi Electric w pełni spełnia to wymaganie.

Grzegorz Andrzejczyk
Lider sekcji Servo & Motion,
Mitsubishi Electric - Oddział w Polsce