"Tele"komunikacja maszyn częścią strategii Orange

| Prezentacje firmowe Artykuły

Od wielu lat branża automatyki wykorzystuje łączność bezprzewodową, której znaczącą część stanowi pakietowa transmisja danych GPRS. O zasięgu tej technologii, kosztach użytkowania oraz wzroście liczby projektów i urządzeń komunikujących się z wykorzystaniem GPRS rozmawiamy z Dawidem Fabisiem, dyrektorem ds. sprzedaży machine2machine Orange.

"Tele"komunikacja maszyn częścią strategii Orange
  • Operator telekomunikacyjny kojarzy się najczęściej z telefonami komórkowymi, kartami pre-paid oraz dostępem do Internetu. Orange to jeden z największych operatorów europejskich i lider polskiego rynku telefonii komórkowej. Skąd pomysł na zainteresowanie rynkiem przemysłowym?

Nasycenie rynku telefonii komórkowej kartami sim osiągnęło w Polsce poziom zdecydowanie ponad 100%. Dzisiaj praktycznie każdy używa telefonu komórkowego, a niejednokrotnie również mobilnego Internetu za pośrednictwem operatora GSM.

Współczesny rynek telekomunikacyjny to odbieranie sobie nawzajem klientów pomiędzy operatorami, dlatego coraz częściej poszukujemy nowych, niezagospodarowanych obszarów, gdzie telefonia komórkowa miałaby swoje zastosowanie. Widzimy bardzo duży potencjał w obszarach przemysłowych. Patrząc na analizy oraz rynki krajów rozwiniętych postrzegamy tę branżę jako jeden z najszybciej rozwijających się w zakresie wykorzystywania infrastruktury GSM rynku.

Specyfiką tego rynku, z punktu widzenia operatora, są stosunkowo niskie przychody liczone na jedną kartę sim, ale biorąc pod uwagę bardzo duże wolumeny sprzedaży jest to sektor dla nas, wobec którego nie możemy przejść obojętnie.

  • Orange nie jest jedynym operatorem, którego karty są wykorzystywane w rozwiązaniach M2M. Jaka jest strategia firmy na tym rynku?

Rzeczywiście Orange to nie jedyny operator świadczący usługi w tym zakresie, co więcej wystartowaliśmy z małym opóźnieniem w stosunku do konkurencji. To jednak dało nam możliwość poznania specyfiki rynku przemysłowego i stworzenia modelu biznesowego uwzględniającego dotychczasowe doświadczenia partnerów technologicznych ze wszystkimi operatorami.

Od dwóch lat w Pionie Klientów Biznesowych działamy w niezależnym zespole, którego pierwszą obserwacją i elementem, na bazie którego projektujemy wszystkie procesy, jest fakt, że rynek przemysłowy to nie klasyczny układ operator-klient (B2B), a bardziej złożony łańcuch dostaw, gdzie operator dostarcza infrastrukturę dla integratorów, którzy obsługują klienta końcowego (B2B2B). Fundamentem naszej obecności na rynku przemysłowym jest podejście "integrator to nie klient", a partner w biznesie, z którym wspólnie obsługujemy klienta końcowego.

Dawno zrozumieliśmy, że jako operator nie mamy tak specjalistycznej wiedzy jak nasi partnerzy technologiczni, dlatego kluczowe dla nas stało się zbudowanie środowiska współpracy w oparciu o zewnętrzne firmy. My zaś stawiamy się w roli dostawcy infrastruktury wraz z dedykowanymi procesami obsługowymi i specjalistycznym modelem biznesowym. Mam tutaj na myśli dedykowaną infolinię techniczną 24/7, specjalne aplikacje do aktywacji, zarządzania i monitorowania kart sim, dedykowane wzmocnione karty sim i zespół inżynierów wsparcia.

  • Czy przyjęta strategia sprawdza się?

Bazując na badaniach rynkowych za 2010 rok, jestem przekonany, że coś robimy dobrze skoro spośród wszystkich operatorów w telemetrii i rozwiązaniach M2M to Orange sprzedał największą ilość kart sim. Uważam, że kluczem do sukcesu jest bycie otwartym na sugestie naszych partnerów, gdyż na rynku przemysłowym najważniejsza jest jakość i stabilność współpracy oraz wsparcie techniczne.

  • Co innowacyjnego w technologii macie do zaoferowania?

PTK Centertel wdraża najnowsze dostępne na rynku technologie transmisji danych. Jako jedyny operator komórkowy mamy sieć szybkiej łączności bezprzewodowej CDMA 450 pokrywającej swym zasięgiem obszary, na których konkurencja oferuje zaledwie technologie 2G (GPRS/EDGE). Jako pierwsi zaoferowaliśmy naszym klientom technologię HSPA+DC, pozwalającą odbierać dane z prędkością 42Mb/s.

Szybka, bezprzewodowa transmisja danych dostępna na obszarze całego kraju stwarza nowe możliwości biznesowe dla firm świadczących usługi M2M. Możliwe staje się np. przesyłanie ruchomego obrazu bez względu na lokalizację. W chwili obecnej trwają testy jeszcze szybszych technologii (LTE), dzięki którym nasi partnerzy będą mogli w niedalekiej przyszłości stworzyć dodatkową przewagę konkurencyjną.

  • Jaki widzimy dalszy rozwój z perspektywy operatora telekomunikacyjnego?

Przede wszystkim chcemy pozostać najchętniej wybieramy operatorem w rynku przemysłowym, tak jak to miało miejsce w 2010 roku. Dlatego największą cześć naszej uwagi poświęcimy współpracy z partnerami w celu wspólnego pozyskania nowych klientów.

Oczywiście nie zapomnimy również o nowych partnerach, bo to fundament naszej strategii. Rok 2011 to dla nas także zagospodarowanie rynku technologicznego, którego użytkownikami są klienci indywidualni (B2B2C), co stanowi nowe i ciekawe wyzwanie. Niemniej jednak jak się mawia - "chcesz znać przyszłość, zacznij ją kreować".

Zapraszamy do współpracy nowych partnerów

Kontakt
partner.m2m@centertel.pl

Kierownik Projektu M2M
Klimczyk Grzegorz
Grzegorz.Klimczyk@telekomunikacja.pl

Region Centrum
Chrościcki Norbert
Norbert.Chroscicki@telekomunikacja.pl

Region Północ
Wasielewski Andrzej
Andrzej.Wasielewski@telekomunikacja.pl

Region Południe
Boryna Krzysztof
Krzysztof.Boryna@centertel.pl

Region Zachód
Świderski Tadeusz
Tadeusz.Swiderski@centertel.pl

Region Wschód
Cynar Bogusław
Boguslaw.Cynar@centertel.pl