Najnowocześniejsze w Europie centrum dystrybucji odzieży. System RFID firmy Balluff wspomaga dystrybucję odzieży w firmie Hugo Boss

| Technika

Z ponad 6100 placówkami handlowymi w 110 krajach Hugo Boss jest jednym z najlepiej prosperujących domów mody na świecie. Do obsługi dostaw dla sieci sklepów sprzedających odzież damską i męską firma posiada bardzo nowoczesne centrum dystrybucji ubrań wiszących w miejscowości Metzingen, w którym może przechowywać około 1,35 miliona artykułów oraz każdego dnia wysyłać do 100 tysięcy artykułów.

Najnowocześniejsze w Europie centrum dystrybucji odzieży. System RFID firmy Balluff wspomaga dystrybucję odzieży w firmie Hugo Boss

Rys. 1. Wyposażony w nośnik RFID oraz kod 2D wieszak zastępuje wózek

Fakt, że zakład zlokalizowany w Niemczech, gdzie mamy do czynienia z wysokimi kosztami zatrudnienia, może nadal działać bardziej ekonomicznie niż w krajach sąsiadujących, wynika z wysokiego stopnia automatyzacji oraz krótkich odległości transportowych wewnątrz magazynu. W celu przyspieszenia procesu przyjmowania i wysyłki towaru zastosowany został system identyfikacji RFID firmy Balluff.

Z dwoma głównymi markami Boss oraz Hugo, jak również czterema liniami produktów: Boss Black, Boss Selection, Boss Orange oraz Boss Green, Hugo Boss oferuje swoim klientom indywidualne kolekcje na każdą okazję. Oprócz najwyższej jakości modnej odzieży, również profesjonalne procesy logistyczne stanowią podstawę ich międzynarodowego sukcesu. W ostatnich latach firma zainwestowała bardzo dużo środków w stworzenie wielokanałowego magazynu w siedzibie głównej w Metzingen.

Od jego otwarcia w maju 2009 roku jest postrzegany jako najnowocześniejsze centrum dystrybucyjne odzieży wiszącej w Europie. Poprzednie trzy centra dystrybucyjne w regionie zostały połączone w jeden obiekt o powierzchni użytkowej 100 tys. m2. Obecnie klient otrzymuje całe swoje zamówienie z jednego źródła, niepodzielone na dwie lub trzy przesyłki, jak poprzednio - wyjaśnia korzyści dla odbiorców wynikające z uproszczonego przepływu materiałów Claus Leibfritz - szef planowania logistycznego w firmie Hugo Boss.

JEDEN MODUŁ ODDZIELA I SORTUJE

Rys. 2. Dzięki L-VIS każda ilość wiszących ubrań może być połączona w jedną jednostkę transportową

Aby przenieść odzież wiszącą na 100 km prętów na liniach transportowych o długości 37 km w najbardziej efektywny sposób, firma Hugo Boss wykorzystuje wiele innowacyjnych rozwiązań. Jednym z nich jest L-VIS, adapter do wieszaków ubraniowych wykonany przez firmę P.E.P. Fördertechnik (fot. 1), który zastępuje wcześniejsze rozwiązania logistyczne bazujące na wózkach. W dotychczasowym systemie wózek z prętem do zawieszania ubrań o określonej długości używany był do przechowywania ubrań o tym samym przeznaczeniu.

Wadą takiego pręta, umieszczonego na prowadnicy, było to, iż zajmował on dużo miejsca w tzw. buforze lub miejscu składowania, w szczególności gdy wisiały na nim tylko trzy artykuły. Dodatkowym mankamentem była konieczność przesuwania pustych wózków poprzez linie transportowe, aby utrzymać w ruchu przepływ produktów. L-VIS jest jak wirtualny wózek, który instalowany jest na pierwszej części jednostki transportowej.

Oznacza to, że jednostki transportowe mogą zawierać określoną liczbę ubrań (fot. 2), jednostka może być przesuwana poprzez linie akumulacyjne i bufor bez żadnych przerw. Następna jednostka transportowa jest przemieszczana natychmiast, oddzielona przez dodatkowy L-VIS. Centrum dystrybucyjne w Metzingen wykorzystuje 45 tys. takich jednostek. L-VIS wykorzystywany jest także do innych celów, ponieważ wiszą na nim różne artykuły poszczególne produkty mogą być identyfikowane w obszarze sortowania (fot. 3).

Jest to duża zaleta systemu, który jest wykorzystywany w całym łańcuchu transportu wewnętrznego: od przyjęcia do magazynu oraz przy sortowaniu, do identyfikacji poszczególnych elementów i stamtąd, jako jednostka transportowa, do dostawy. L-VIS zawiera nośnik danych RFID oraz kod 2D. Kod 2D jest odczytywany ręcznie przez pracowników, za pomocą urządzeń mobilnych do akwizycji danych. Kod zapisany na nośniku RFID jest odczytywany automatycznie w systemie transportu. Dane na nośniku są identyczne z informacją zapisaną w kodzie 2D.

BEZDOTYKOWA WYMIANA DANYCH

Rys. 3. W obszarze sortowania każde ubranie otrzymuje swój L-VIS

Nośnik RFID jest elementem z rodziny systemów BIS firmy Balluff. Systemy identyfikacji firmy Balluff umożliwiają indukcyjną wymianę danych bez konieczności precyzyjnego ustawienia produktu w stosunku do stacji czytającej. Bezdotykowa identyfikacja jest całkowicie pewna oraz oczywiście odporna na zużywanie. System BIS składa się z wytrzymałego nośnika danych, głowicy czytająco/zapisującej oraz procesora (fot. 4). Nośniki danych nie wymagają dodatkowego zasilania, ponieważ energia przekazywana jest indukcyjnie poprzez głowicę czytająco/zapisującą.

Rozwiązania wykorzystujące technologie RFID dostępne są do różnych obszarów i warunków otoczenia. Możliwość zastosowania określonego rozwiązania często jest określana poprzez częstotliwość pracy systemu, dlatego firma Balluff ma w swoim portfolio systemy LF, HF oraz UHF. Oprócz częstotliwości różne systemy różnią się pomiędzy sobą wymiarami, geometrią oraz pojemnością pamięci nośników. Istnieją również dwa typy bazowe: tylko do odczytu oraz czytająco/zapisujące - właściwy produkt do każdej aplikacji.

Częstotliwość 13,56 MHz oraz kompaktowa obudowa głowicy sprawiły, że system BIS M okazał się idealnym rozwiązaniem dla tej aplikacji, gdzie wymagana jest bardzo duża prędkość odczytu danych, a ilość miejsca na instalację głowicy jest ograniczona. To jest dokładnie cel stawiany przed systemem RFID w magazynie dystrybucyjnym firmy Hugo Boss - wyjaśnia Klaus Hiesgen, CEO firmy HSP GmbH. Firma ta dostarczyła oprogramowanie systemu logistycznego, wykonała układ sterowania systemami transportu w tym magazynie odzieżowym oraz była odpowiedzialna za wybór odpowiednich komponentów do zakładu z Metzingen.

Hiesgen ma proste wyjaśnienie, dlaczego spośród wielu systemów dostępnych na rynku wybrany został system BIS M firmy Balluff. Szczególnie przemawia do mnie oddzielenie procesora i głowicy - stwierdził. W przypadku tak dużego obiektu nie ma sensu stosowanie jednego kontrolera z podłączonymi trzydziestoma głowicami! W rozwiązaniu firmy Balluff możliwe jest podłączenie dwóch głowic do jednego procesora.

Ponieważ magazyn jest podzielony na tzw. bloki, a każdy z nich składa się z wielu przejść, głowice umieszczone są na początku oraz wewnątrz bloku. Jest to wystarczające do śledzenia drogi jednostek transportowych w całym ciągu linii transportowych, jak również w przejściach pomiędzy poszczególnymi półkami.

PRZEKONUJĄCE WSPARCIE I PRODUKTY

Rys. 4. Gotowe do podłączenia procesory mogą być bardzo prosto zaimplementowane w sieci Profibus

System BIS otrzymał dodatkowe punkty za takie właściwości jak np. kompaktowość jego elektroniki. Głowica czytająca w obudowie M30 idealnie pasuje do współpracy z L-VIS. Oprócz prostego montażu procesorów, integrator systemu docenił gotowe rozwiązania podłączeniowe. W systemie wykorzystano gotowe przewody podłączeniowe do głowic o długości do 50 metrów. Jednocześnie instalatorzy podkreślali proste podłączenie do sieci Profibus.

Najważniejszy jest jednak fakt, że technologia ta została dopracowana do perfekcji i działa bez zarzutu. Ze względu na prędkości w dziale sortowania, osiągające do 0,6 i 0,7 m/s, niezbędne było, aby kody 2D były wspierane przez technologię RFID. System oparty na kodach 2D nie tylko wymaga odpowiednich kamer na 110 stacjach odczytu, ale obliczenia wykazały, że system oparty na kamerach nie będzie w stanie odczytywać w pewny sposób kodów przy takich prędkościach.

Dlatego właśnie system o częstotliwości 13,56 MHz był doskonałym wyborem. Nie tylko BIS M, ale również wybór firmy Balluff był właściwy, co było widoczne w trakcie opracowywania systemu. Trudności wynikały z faktu, że taka aplikacja nigdy wcześniej nie była wdrażana - powiedział Hiesgen - Balluff rozwiązał te trudności jako prawdziwy partner z wielkim zaangażowaniem.

Ze strony firmy Balluff zadanie prowadził dział aplikacji, który zajmuje się projektami od analizy, aż do wdrożenia systemu u klienta. Doświadczenie pokazało, że projekty RFID wymagają intensywnych konsultacji oraz wsparcia. Pomoc ze strony prawdziwych ekspertów, czy to na etapie projektu, czy w trakcie uruchamiania jest kluczowym czynnikiem przy skutecznym wdrażaniu projektów.

Balluff
www.balluff.pl