iglidur P w wózku dla niepełnosprawnych

| Wydarzenia

Wysuwane wsporniki z odpornymi na zabrudzenia łożyskami ślizgowymi z materiału iglidur P zabezpieczają jednoosiowy, dwukołowy elektryczny wózek przed przewróceniem się do przodu lub do tyłu.

iglidur P w wózku dla niepełnosprawnych

 

Aby ułatwić użytkownikom poruszanie się po nieutwardzonych ścieżkach, firma HOSS Mobility GmbH opracowała samobalansujący wózek elektryczny bez przednich kół, jakie znamy z klasycznych wózków napędzanych ręcznie. Wysuwane podpory uniemożliwiają przewrócenie się pojazdu, nawet gdy wyłączone jest zasilanie. W nagłych przypadkach rozkładają się bardzo dynamicznie, co niestety negatywnie oddziałuje na łożyskowanie. Dlatego twórcy pojazdu postawili na łożyska igus, wykonane z trybopolimerów iglidur. Są kompaktowe, lekkie oraz odporne na zabrudzenia  i wstrząsy, przez co idealnie nadają się do zastosowania w  tej aplikacji.

Wózki inwalidzkie pomagają osobom o ograniczonej sprawności ruchowej swobodnie poruszać się w życiu codziennym. Większość z nich sprawdza się jednak wyłącznie na płaskich i utwardzonych powierzchniach. Małe przednie koła nie są przystosowane do jazdy w terenie i mogą zapadać się nie miękkim podłożu. Zastosowanie dużych kół z przodu ogranicza promień skrętu i zmniejszają zwinność. HOSS Mobility GmbH opracował „HOSS”, wózek dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, który nie potrzebuje przednich kół. Zasada  działania jest podobna do tej w pojazdach Segway: elektroniczny obwód sterujący we współpracy z żyroskopem   utrzymuje równowagę wózka poprzez niewielkie ruchy dwóch kół napędowych. Gdy wózek nie jest używany, rozkładane wsporniki zapobiegają jego przewróceniu. Aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerowi, podpory przez cały czas są w gotowości, aby wysunąć się w sytuacji awaryjnej w zaledwie 100 milisekund. Na przykład, gdy opony stracą przyczepność lub akumulator  nieoczekiwanie się rozładuje. Wynikające z tego duże chwilowe obciążenia dynamiczne, stanowią wyzwanie dla łożysk, podobnie jak bardzo ograniczona przestrzeń zabudowy. Jak we wszystkich pojazdach napędzanych elektrycznie, tu również każdy zaoszczędzony gram masy pozytywnie wpływa na żywotność baterii. Analizując wszystkie powyższe wymagania projektanci zdecydowali się na zastosowanie łożysk ślizgowych iglidur P firmy igus. Są kompaktowe - grubość ścianki 1 milimetr i wewnętrzna średnica 12 milimetrów - ale nadal przenoszą obciążenia do 50 MPa. W rezultacie są odporne na uderzenia występujące podczas szybkiego rozkładania podpór i uderzenia w podłoże.

Praca w warunkach zewnętrznych

Podobnie jak w rowerach, czy pojazdach typu ATV (quady, buggy, itp.), również w opisywanym wózku nie można lekceważyć wpływu zabrudzenia na poprawną pracę łożysk. Panewki iglidur wykonane są z trybopolimerów. Zawierają smary stałe, przez co nie wymagają dodatkowego smarowania. To z kolei ogranicza negatywne oddziaływanie stałych drobinek, takich jak piasek, czy ziemia, które nie gromadzą się tak chętnie w ruchomych połączeniach.. Nawet deszcz lub śnieg nie stanowią zagrożenia dla odpornego na korozję materiału iglidur P, który dodatkowo cechuje się bardzo małą chłonnością wilgoci. Dzięki temu łożyska są bardzo trwałe i nie wymagają okresowej konserwacji. Lukas Rigler z HOSS Mobility GmbH jest przekonany do łożysk ślizgowych igus: „Jesteśmy tak zadowoleni z zastosowania łożysk ślizgowych iglidur w podporach awaryjnych, że polegamy również na rozwiązaniach igus w amortyzowanym siedzeniu, tylnej osłonie i demontowalnym podłokietniku.” Te aplikacje również cechują się minimalnym nakładem pracy na konserwację i maksymalną żywotnością przy bardzo małych rozmiarach oraz niskiej masie.