Szkolenia z BHP

Do oddzielnej kategorii zaliczyć można szkolenia, które zwiększają ogólną świadomość w zakresie przepisów interesujących różne branże. Do takich należą szkolenia z BHP.

Ich uczestnicy zaznajamiani są z przepisami i ogólnymi wymogami dotyczącymi pracy w warunkach o podwyższonym ryzyku. Poznają różne typy zajęć niebezpiecznych, jak: praca na wysokości, pod napięciem, w pomieszczeniach zamkniętych, korzystanie z narzędzi i maszyn, w tym z ruchomymi elementami, kontakt z substancjami niebezpiecznymi i zagrożenie wybuchem i pożarem. Typowo w ramach tych kursów omawiane jest także oznakowanie na stanowiskach pracy informujące o zagrożeniach na nich występujących i stosowane środki ochrony indywidualnej. Ważnym tematem jest ponadto ocena ryzyka zawodowego. W ramach zajęć jej poświęconych zwykle przedstawiane są, oprócz podstaw prawnych, tematy takie jak: sposoby identyfikacji zagrożeń, metody szacowania poziomu ryzyka zawodowego, środki je zmniejszające i sposoby ostrzegania personelu przed rozpoznanym niebezpieczeństwem i poszerzania jego świadomości na ten temat.

Prowadzone są także szkolenia ze specyfiki BHP na konkretnych stanowiskach pracy, na przykład dla operatorów maszyn. Przykładem szkoleń o zawężonej tematyce są również kursy dla audytorów różnych norm (patrz ramka).

Formy szkoleń

Szkolenia mogą mieć różną formę. Najpopularniejsze z nich to: teoretyczne, praktyczne, zamknięte i otwarte. W pierwszych zajęcia mają charakter wykładu, obecnie zwykle w formie prezentacji multimedialnej. Praktyczne z kolei odbywają się najczęściej w laboratorium, gdzie kursanci mają okazję przećwiczyć i utrwalić zdobytą wiedzę, pojedynczo albo pracując w grupach, na maszynach i sprzęcie związanym z tematem kursu.

W przypadku szkoleń, w których praktyka ma kluczową rolę w przyswojeniu informacji teoretycznych, wybierając firmę szkoleniową, warto sprawdzić jej ofertę również pod kątem wyposażenia stanowisk do ćwiczeń. Ważna jest jego różnorodność, co pozwoli na nabycie doświadczenia na sprzęcie różnych producentów, jeżeli szkolenie nie dotyczy urządzeń konkretnej marki, nowoczesność i zgodność z najnowszymi standardami branżowymi. Istotne jest również to, kto będzie prowadził szkolenia – w tych dla przemysłu doświadczenie w stosowaniu albo wdrażaniu danego rozwiązania jest bowiem równie ważne, jak wiedza teoretyczna na jego temat.

Szkolenia zamknięte i otwarte

Szkolenia zamknięte zazwyczaj realizowane są dla grup kilku–kilkunastoosobowych, przeważnie pracowników tego samego przedsiębiorstwa albo członków tej samej organizacji. Ich program, forma, czas trwania oraz liczebność grup są przeważnie dostosowane do zadeklarowanych potrzeb uczestników. Oprócz tego miejsce i terminy zajęć ustalane są indywidualnie.

Tego rodzaju kursy najbardziej opłaca się wybrać, jeżeli przeszkolonych ma zostać więcej osób. Czasem też wymagać tego może specyfika zagadnienia będącego tematem zajęć. Przykładowo zdarza się, że organizacja szkolenia zamkniętego na życzenie jest jedyną opcją, jeśli trzeba usystematyzować, poszerzyć albo zaktualizować wiedzę pracowników na temat, który w ich pracy jest niezbędny, lecz generalnie jest niszowy i z powodu jego małej popularności w tym zakresie nikt powszechnie nie szkoli.

Poza tym, jeżeli w czasie kursu będą poruszane kwestie poufne, jak tajemnice handlowe czy zastrzeżone szczegóły rozwiązań technicznych, podczas szkolenia zamkniętego łatwiej o zachowanie tajemnicy. Z drugiej strony jednak ta forma jest zwykle nieopłacalna przy małej liczbie kursantów. Liczyć się trzeba też z tym, że nie będzie możliwa wymiana doświadczeń z osobami spoza danej organizacji.

Szkolenia otwarte też mają zalety i wady. Jeżeli chodzi o pierwsze najważniejsze, to zwykle niższy koszt i opłacalność nawet w przypadku oddelegowania na kurs kilku osób, większa różnorodność tematów do wyboru i, ponieważ w szkoleniu uczestniczą pracownicy i przedstawiciele różnych firm i organizacji, możliwość nawiązania nowych kontaktów biznesowych oraz wymiany doświadczeń zawodowych. Z drugiej strony liczyć się trzeba z takimi ograniczeniami, jak ustalone na "sztywno": termin, miejsce i czas trwania szkolenia, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami na przejazd, nocleg i wyżywienie, jak i program. To ostatnie bywa problemem, bo tematyka kursów otwartych z konieczności jest zwykle ogólna i często uproszczona, by materiał był zrozumiały dla wszystkich uczestników, którzy mogą się w różnym stopniu w danym zagadnieniu orientować.

Szkolenia dla audytorów

Przykładem szkoleń z tytułowej kategorii są kursy audytorów wewnętrznych systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001. W ich ramach przedstawiane są typowo takie zagadnienia jak: cele i korzyści z zarządzania środowiskowego, aktualne regulacje prawne i wymogi związane z ochroną środowiska, wprowadzenie do normy ISO 14001, interpretacja jej wymagań z perspektywy audytora wewnętrznego, kluczowe koncepcje i terminologia, związane z normą, rola audytora wewnętrznego, wymagania dotyczące jego kompetencji, jego typowe zadania. W czasie szkoleń dla audytorów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy ISO 45001 omawiane są z kolei przeważnie następujące tematy: historia i struktura normy ISO 45001, omówienie jej wymagań, podstawy BHP, rola i odpowiedzialność pracowników i planowanie działań, które będą zapobiegać wypadkom i chorobom zawodowym, wymagania dotyczące oceny efektów działań, zarządzania zasobami oraz działań operacyjnych. Na szkoleniach dla audytorów systemu zarządzania jakością ISO 9001 natomiast porusza się takie kwestie, jak: charakterystyka systemu zarządzania jakością, jego planowanie, zakres zadań audytu i uprawnienia audytora, planowanie audytu.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej
Przejdź do kompendium

Prezentacje firmowe

Zobacz również