W kierunku Centrum Edukacji CAN

| Gospodarka Artykuły

Fot. 1. Uczestnicy konferencji (fot: Irek Roszczyk, OBRUM, Gliwice)Magistrala CAN to jeden z najpopularniejszych interfejsów komunikacji stosowanych w motoryzacji, przemyśle, a nawet pojazdach wojskowych. W celu jej dalszej popularyzacji pod koniec września w Ustroniu zorganizowana została II Międzynarodową Konferencja Naukowo-Techniczną zatytułowana „Zastosowania magistrali CAN w technice wojskowej i cywilnej”. Organizatorem wydarzenia był Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM w Gliwicach. Konferencję swoimi działaniami wspierały także organizacja CAN in Automation i Wydział Mechaniczno-Technologiczny Politechniki Śląskiej. W spotkaniu uczestniczyło 79 osób – zarówno użytkowników, jak również przedstawicieli firm i ośrodków naukowych mających w pracy zawodowej kontakt z omawianą magistralą. Wśród nich wyróżnić warto reprezentantów firm Jumo, Schneider i Astat, którzy wygłosili swoje referaty.

W kierunku Centrum Edukacji CAN

Tematyka

Fot. 2. Powitanie gości przez dyrektora OBRUM  doc. dr inż. Henryka Knapczyka. Od lewej: przewodniczący I sesji prof. dr hab. inż. Jerzy Świder  Dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej oraz przewodniczący komitetu organizacyjnego konferencji  inż. Marek Ł. Grabania z OBRUM Gliwice (fot: Irek Roszczyk, OBRUM Gliwice)
Podczas konferencji omawiano najnowsze wyniki badań, prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych. Przedstawiono także przewidywane na najbliższą przyszłość kierunki rozwoju sieci CAN oraz jej wojskowego odpowiednika – MIL CAN. Fragment seminarium poświęcono otwartemu standardowi komunikacyjnego, jakim jest CANopen. W części przemysłowej konferencji producenci przedstawili czujniki, aparaturę kontrolno-pomiarową, urządzenia oraz narzędzia do projektowania i testowania sieci CAN. Referaty konferencyjne opublikowane zostaną w listopadowym wydaniu biuletynu SPG.

Zmiany na rynku i w technice

Poprzednia konferencja z tej serii odbyła się cztery lata temu, ale dzięki znaczącemu rozwojowi rynku, jej kolejna edycja planowana jest już za dwa lata. Organizatorzy mają nadzieję, że stanie się ona szerokim forum wymiany informacji na temat technologii CAN w przemyśle i w technice wojskowej. Przykładem na rozwój tego drugiego rynku jest implementacja magistrali CAN w kołowym transporterze opancerzonym Rosomak.

W celu zacieśnienia współpracy, przedstawiciele OBRUM zabiegali o to, aby w konferencji uczestniczyło wielu producentów, od których zależy tempo w jakim wprowadzane są na rynek nowości technologiczne. Celem na przyszłość jest rozszerzenie zasięgu konferencji tak, aby promować magistralę CAN także poza granicami Polski, szczególnie na terenie innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Z tego powodu w Gliwicach powstaje Laboratorium CAN, które będzie nowoczesnym ośrodkiem laboratoryjno-badawczym świadczącym usługi firmom zewnętrznym. Laboratorium ma współpracować z Politechniką Śląską i tworzyć przyszłą bazę dydaktyczno-szkoleniową.

CECAN

Rys. 1. Schemat poglądowy stanowiska badawczo-rozwojowego wykorzystywanego w Laboratorium CAN
Po roku 2013 omawiana jednostka ma zostać przekształcona w Centrum Edukacji CAN (CECAN). Informacje na ten temat przedstawił Marek Grabania z OBRUM w ostatniej prezentacji na konferencji. Zgodnie z założeniami CECAN ma w przyszłości objąć swoim zasięgiem działania cały obszar nowych państw Unii Europejskiej, a współpraca nawiązana z CiA może stanowić podstawę działania Centrum w obszarze autoryzacji i standaryzacji urządzeń oraz systemów wykorzystujących magistralę CAN i protokół CANopen. Rozszerzenie obszaru działania laboratorium ma również pozwolić na rozszerzenie współpracy z europejskimi ośrodkami badawczymi wykorzystującymi magistralę CAN, organizację wzajemnych wizyt, stażów, itp. Wprowadzona ma być także dywersyfikacja działalności Zakładu Rozwoju TR – OBRUM.

Marcin Karbowniczek