Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako stanowią największe w Polsce i jednocześnie drugie pod względem wielkości w Europie miejsce spotkań branży transportu szynowego. W tym roku impreza odbędzie się od 22 do 25 września i po raz kolejny zgromadzi ponad 500 wystawców. Zapraszamy do lektury miniprzewodnika targowego oraz odwiedzin gdańskiej wystawy.
Trako 2015 w pigułce
11. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako
Termin: od 22 września 2015 (wtorek) do 25 września 2015 (piątek)
Godziny otwarcia ekspozycji: 10.00-17.00; ostatniego dnia do 16:00
Miejsce: ul. Żaglowa 11, 80-560 Gdańsk
Organizator: Międzynarodowe Targi Gdańskie SA
Zwiedzający branżowi po dokonaniu uprzedniej rejestracji mają możliwość wstępu bezpłatnego. Gości indywidualnych obowiązują bilety wstępu, organizatorzy zapraszają ich do odwiedzenia targów ostatniego dnia (w piątek).
Targi Trako odbywają się w cyklu dwuletnim i będzie to już ich 11. edycja. Wystawa organizowana jest przez Międzynarodowe Targi Gdańskie oraz Grupę PKP, zaś jej celem jest prezentowanie aktualnego poziomu rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej w Polsce i na świecie.
Pojęcie "transport szynowy" jest przy tym rozumiane dosyć szeroko - także poprzez pryzmat spedycji i logistyki kolejowej, technologie komunikacyjne, systemy zasilania, techniki połączeniowej i podobnych obszarów kojarzonych również z automatyką, energetyką i radiokomunikacją. Ma to sens dlatego, że współczesny transport skupia wiele nowoczesnych technologii i bazuje na podobnych produktach, jakie można spotkać m.in. w energetyce lub automatyce. Poza tym liczne inwestycje w rozwój infrastruktury szynowej w naszym kraju, które można dostrzec chociażby poprzez ciągłe remonty i modernizacje torowisk i taboru, wsparcie ze strony funduszy unijnych, których celem jest promowanie transportu masowego, rozwiązań ekologicznych, jak również rosnące wymagania co do jakości systemów powodują, że w branży kolejowej wiele się dzieje.
Beneficjentem inwestycji i modernizacji transportu szynowego, ale też dostawcą nowych pojazdów szynowych, jest wiele firm polskich. W branży jest również miejsce dla lokalnych oddziałów przedsiębiorstw, które są dobrze znane automatykom. Do takich należą m.in. komputerów przemysłowych oraz systemów sterowania i kontroli (np. CSI, Advantech), firmy specjalizujące się w układach komunikacji bezprzewodowej (Tekniska) oraz przedsiębiorstwa, których domeną są urządzenia elektroenergetyczne i zasilające (m.in. ABB, Delta, HARTING, Medcom, WAGO ELWAG).
Omawiany rynek jest na tyle szeroki, że z powodzeniem - zarówno w branży, jak też na samych targach Trako - obecni są także dostawcy katalogowi komponentów i urządzeń (np. TME oraz OEM Automatic). Zestawienie tego typu firm wraz z informacjami o ich stoiskach publikujemy w tabeli.
Krzysztof Zieliński
OEM Automatic
Gdzie w przypadku pojazdów szynowych obserwujecie największe zmiany technologiczne i jakie są powody zmian?
Wdrażanie nowych technologii pośrednio wynika z konieczności spełnienia krajowych i międzynarodowych norm, ale też jest czynnikiem warunkującym sukces pojazdu szynowego, a tym samym jego producentów i dostawców komponentów. Stosowanie nowych, bardziej zaawansowanych technicznie urządzeń jest "wymuszane" przez użytkowników końcowych pojazdów szynowych.
W ostatnich latach szczególnie dużo uwagi poświęca się zagadnieniu bezpieczeństwa, stąd w nowo projektowanych pojazdach szynowych znajdują zastosowania urządzenia sterujące charakteryzujące się poziomem nienaruszalności bezpieczeństwa, np. SIL2. Przykładem takiego rozwiązania jest modułowy system wejść/wyjść LION firmy LützeTransportation, w którym w jednym obwodzie można łączyć ze sobą moduły SIL 0 i SIL 2.
Co z kontrolą składów i sterowaniem nimi?
Powoli faktem staje się "bezdokumentowa" kabina maszynisty. Urządzenia mobilne zastępują tradycyjne papierowe wersje: rozkładów jazdy, tras przejazdów, wiadomości na temat aktualnej sytuacji na torach. Dzięki telefonom komórkowym i tabletom informacje te mogą być w bardzo szybki i prosty sposób przesyłane i aktualizowane. Urządzenia tego typu wykorzystywane są również przez pasażerów pojazdów szynowych. Wymagają one zasilania, dlatego też pojazdy wyposażane są w gniazda sieciowe lub gniazda USB.
Jakie są inne nowości?
Aktywne korzystanie z urządzeń mobilnych wiążę się z koniecznością połączenia z siecią WWW. Dlatego na pokładzie pociągów wykorzystywane są coraz częściej urządzenia zapewniające nieprzerwany dostęp do Internetu.
Od kilku lat obserwujemy również wzrost znaczenia oświetlenia opartego na technologii LED. Tego typu źródła światła wykorzystywane są jako elementy oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego pojazdów oraz jako moduły świetlne do podświetlania przycisków, pulpitów i przyrządów.
Tomasz Wróblewski
ABB
Jak wygląda branża pojazdów i infrastruktury szynowej w Polsce? Co się tutaj zmienia?
Jeżeli chodzi o tabor, to w kraju wciąż prym wiodą starsze pojazdy, które były masowo produkowane w ubiegłych dekadach. Aby polepszyć ich osiągi, są one często poddawane modernizacjom - przykładowo pojazdy typu EN57. Powoli swoje miejsce na torach znajdują też nowoczesne jednostki bazujące na nowych technologiach - np. silnikach asynchronicznych zamiast silników prądu stałego czy na rozruchu falownikowym zamiast oporowego. Są to przede wszystkim zespoły trakcyjne, ale i lokomotywy polskich producentów. To naturalny proces wprowadzania pojazdów o lepszych osiągach i wydajności.
Jeżeli chodzi o infrastrukturę, to na pewno zaobserwować można przystosowywanie linii do obsługi ruchu o coraz większych prędkościach. Wszechobecne są remonty i wymiany nawierzchni kolejowej oraz sieci trakcyjnej. Łączy się to także z instalacją systemów SRK dostosowanych do takich warunków - np. testy ERTMS poziomu 2. na linii E30, jak i planami budowy linii zasilanej napięciem 25 kVAC.
Do finansowania takich inwestycji, samorządy powszechnie wykorzystują Fundusze Europejskie. Są one wykorzystywane zarówno do zakupu nowych pojazdów, jak i sfinansowania prac związanych z infrastrukturą.
Jakie są nowości technologiczne w branży?
Główną tendencją w technologiach opracowywanych zarówno na potrzeby taboru, jak i infrastruktury, jest energooszczędność. Poszukiwane są zarówno rozwiązania mające na celu zmniejszenie poboru energii z sieci, jak i pozwalające na wykorzystanie energii odzyskanej w czasie hamowania. Najpowszechniejszym z nich jest zwrot energii do sieci trakcyjnej i odbiór jej przez znajdujący się w pobliżu pojazd.
Ze względu na stosowany na polskiej kolei system zasilania, nie jest możliwe bezpośrednie oddanie tej energii do krajowej sieci elektrycznej - konieczne jest do tego zastosowanie prostowników trakcyjnych. Odzyskaną energię można również wykorzystać - przy odpowiednio zaprojektowanych urządzeniach energoelektronicznych - do zasilania układów pomocniczych pojazdu lub jako zasilanie awaryjne.
Poprzednia edycja targów, Trako 2013, była rekordowa pod względem wystawców (510 firm) oraz liczby odwiedzających gości (blisko 13 tys.). W tym roku, patrząc na liczbę zarejestrowanych firm, można spodziewać się powtórzenia rekordu. Partnerami wystawy są: Bombardier, Knorr- Bremse, Medcom, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, Tines oraz Track TEC. Imprezie, której częścią jest plenerowa ekspozycja pojazdów szynowych, towarzyszyły będą liczne debaty, konferencje oraz seminaria i prezentacje firm. Tematy większości z nich zebraliśmy w drugiej z tabel. Wszystkie z publikowanych wydarzeń mają charakter otwarty, przy czym na część wymagane są zaproszenia. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie organizatora: trakotargi.amberexpo.pl.