TRAKO: targi kolei różnych prędkości
| Gospodarka AktualnościW gdańskiej hali AMBEREXPO już po raz piętnasty spotkają się specjaliści z branży transportu szynowego – a także zwykli miłośnicy kolei, których przecież nie brakuje. Wezmą udział w Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, zaplanowanych między 19 a 22 września.
Jedzie pociąg z daleka… stop! Jedzie, o ile nie zatrzyma go lub nawet nie wykolei ktoś o niecnych zamiarach. A jeśli rzeczywiście pociąg szczęśliwie dotrze do miejsca przeznaczenia, mijając pola i wioski, to często co wiezie? Broń, amunicję, czołgi albo… cywilnych uchodźców. Tak oto dożyliśmy czasów, gdy kolej stała się znowu poważnym zasobem strategicznym bezpieczeństwa państwa i nawet więcej, bo całego regionu Europy. W tej sytuacji impreza wystawiennicza, której tematem jest wszystko to, co dzieje się na torach i wokół nich, nabiera nieoczekiwanego jeszcze do niedawna, dodatkowego znaczenia, delikatnie ocierając się rangą niemal o targi przemysłu obronnego...
Brzmi to wszystko groźnie, ale nie da się ukryć, że stanowi też dla Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO szansę na pojawienie się i umocnienie na nowych tematycznych polach oraz na zwiększenie prestiżu. A przecież już i bez tego gdańska impreza była uznawana za drugie tego rodzaju branżowe wydarzenie na kontynencie. Oczywiście te nowe "akcenty" dzieją się gdzieś na głębokim drugim planie, zwłaszcza że dominujący przekaz tego typu imprez powinien być jednak pozytywny, związany z rozwojem, nowymi technologiami, energią zmian na lepsze i ogólną wiarą w lepsze jutro.
CZTERY SEGMENTY BRANŻY
Zgodnie z założeniami organizatorów głównym celem TRAKO jest prezentacja systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej w Polsce, Europie i na świecie, wraz z zarysowaniem możliwych perspektyw rozwoju. W Gdańsku promuje się więc nowe koncepcje, interesujące konstrukcje, systemy spedycji i logistyki kolejowej, a przy okazji propaguje samą ideę transportu kolejowego (oraz tramwajowego) i korzyści z nią związanych. Całość zaplanowano w czterech podstawowych segmentach: tabor, infrastruktura, spedycja, szynowa komunikacja aglomeracyjna i miejska.
W Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AMBEREXPO oraz na terenach do niego przylegających pojawić się ma ponad sześciuset wystawców z trzydziestu krajów, z których część zagospodaruje pawilony narodowe z Austrii, Czech, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec, Szwajcarii, Ukrainy i Wielkiej Brytanii. Prognozowany jest udział ponad 25 tys. gości branżowych z ponad czterdziestu krajów. Rekordowo zapowiada się ekspozycja zewnętrzna, która obejmie aż 51 wystawców, premiery oraz ciekawe eksponaty taborowe.
Wstęp na targi możliwy jest wyłącznie po dokonaniu rejestracji oraz opłaceniu wejściówki. Goście branżowi mogą brać udział w targach od wtorku 19.09 do czwartku 21.09 w godz. 10–17 i w piątek 22.09 od godz. 10 do 16. Tego ostatniego dnia ekspozycje zewnętrzne mogą także zwiedzać hobbyści i fani kolei. Wszystkie informacje: na stronie www.trakoexpo.com.
O KOLEI WARTO SŁUCHAĆ I ROZMAWIAĆ
Oczywiście oprócz tego, co na firmowych stoiskach, na wszystkich gości czeka bogaty program imprez towarzyszących. Jak zapewnia targowa rada programowa, złoży się na nią prawie sto debat, seminariów i konferencji. Wśród tych pierwszych w ramach dyskusji otwarcia posłuchamy o "Strategicznej roli kolei w budowie odporności Europy", a następnie o konsolidacji kolei (Grupa PKP) oraz kobietach w sektorze kolejowym (PKP SA). Warto polecić również debatę/konferencję „Plany zrównoważonej mobilności – nowe podejście do transportu” (UTK) oraz seminarium "Koleje Dużych Prędkości (KDP)" (SITK RP).
22 września w godz. 10‒16 odbędzie się IV Dzień Edukacji i Kariery, w trakcie którego wystawcy zaprezentują najciekawsze oferty pracy, staży i praktyk. Głównym celem tych spotkań będzie możliwość bezpośredniej wymiany informacji oraz rozpoznanie wzajemnych oczekiwań, pracodawców i pracobiorców, także w perspektywie wyboru kierunku studiów, ich specjalizacji czy też studiów doktoranckich. Dodatkowym magnesem przyciągającym widzów ma być… pokaz mody mundurowej. Spokojnie – na razie chodzi jedynie o pokaz ubiorów obowiązujących wśród pracowników PKP SA, PKP Intercity, Polregio, Kolei Mazowieckich, Wielkopolskich, Małopolskich i Śląskich, a także Arriva, SKM Warszawa oraz SKM Trójmiasto.
Tradycyjnym elementem targowego pejzażu są, rzecz jasna, także rozstrzygnięcia branżowych konkursów, połączone z wręczaniem nagród i wyróżnień. Na tegorocznym TRAKO nastąpi uroczyste zakończenie aż ośmiu tego typu plebiscytów. Po raz drugi wręczona zostanie nagroda medialna im. Jana Raczyńskiego, dziennikarza i wieloletniego członka Rady Programowej. Organizatorzy nie zapomnieli nawet o dzieciach, dla których przewidziano konkurs plastyczny, z tematem wiodącym "Pociągiem na wakacje".
Daniel Michrowski
Pandemia przyspieszyła przeniesienie działań promocyjnych do online’u – dla nas to główny obszar promocji i pozyskiwania nowych klientów. Targi branżowe pełnią funkcję wizerunkową i pozwalają nam na przygotowanie dedykowanej prezentacji dla naszych klientów z danego sektora. Ich rola jest dla nas o tyle istotna, że z reguły wszyscy specjaliści z branży są na nich dostępni i w relatywnie krótkim czasie możemy zaadresować nasze rozwiązanie do szerokiej grupy klientów.
Wiele wskazuje na to, że w perspektywie kolejnej dekady targi branżowe dalej będą miały swoje miejsce w przestrzeni marketingowej. Jednakże obserwujemy, że tracą one na znaczeniu na korzyść seminariów, które poza przestrzenią wystawienniczą dają również firmom możliwość prelekcji i skupienia uwagi wszystkich gości na swoich rozwiązaniach. |
NASI TU BĘDĄ
Wśród patronów medialnych wydarzenia znajdują się również dwa tytuły naszego wydawnictwa: „APA – Automatyka Podzespoły Aplikacje” i „Elektronik” oraz portale branżowe ElektronikaB2B, AutomatykaB2B.