Silniki bezszczotkowe DC - Zintegrowane i inteligentne urządzenia SQ75

| Prezentacje firmowe Silniki i napędy

Silniki bezszczotkowe prądu stałego są często najlepszym rozwiązaniem w aplikacjach, gdzie wymagana jest precyzyjna kontrola prędkości, momentu i pozycji. Poprzez komunikację ze sterownikami PLC, innymi silnikami i różnymi rodzajami czujników znajdującymi się w aplikacji, tworzą w pełni autonomiczny system kontroli ruchu.

Silniki bezszczotkowe DC - Zintegrowane i inteligentne urządzenia SQ75

Zaprojektowana przez firmę Crouzet rodzina silników bezszczotkowych DCmind wyposażona jest w zintegrowane kontrolery, zapewniające funkcje tradycyjnych serwosilników. Wbudowany enkoder o dokładności kątowej na poziomie 0,1° (4096 PPR) gwarantuje wysoką precyzję regulacji. Obecnie firma Crouzet rozszerzyła ofertę o nowe, inteligentne silniki bezszczotkowe serii SQ75.

SQ75 – RODZINA SILNIKÓW BLDC O MOCY DO 600 W I ZE ZINTEGROWANĄ ELEKTRONIKĄ

Dzięki wbudowanej inteligencji, funkcjom bezpieczeństwa i możliwościom komunikacyjnym, SQ75 może znaleźć zastosowanie w szerokim spektrum różnego rodzaju aplikacji. Ten nowy członek rodziny silników bezszczotkowych DCmind, produkowany we Francji, dostępny jest w trzech wersjach: 310 W (24 VDC), 400 W (32 VDC) oraz 600 W (48 VDC).

WYSOKA WYDAJNOŚĆ I SZCZELNOŚĆ – ZWYCIĘSKA KOMBINACJA

Firma Crouzet postawiła sobie za cel osiągnięcie technicznej doskonałości poprzez opracowanie silników BLDC serii SQ75. Punktem wyjściowym są wysokie wartości momentu obrotowego, szczególnie w wersji 310 W, zapewniającej moment nominalny 1 Nm (w piku 2,5 Nm; do 6 Nm w wersji 600 W!), w rozszerzonym zakresie prędkości, do 5000 obr./min. "SQ75 jest więc zdolny do pracy w aplikacjach wymagających wysokich przyspieszeń i hamowań, nawet przy obciążeniach o dużej bezwładności, dzięki modułowi zarządzania energią. Jest to funkcjonalność niezwykle przydatna np. podczas fazy hamowania przez roboty mobilne AGV wykorzystywane m.in. w intralogistyce", mówi Michel Nicol, Business Engineer w firmie Crouzet.

Co jest unikalne na rynku, już w standardzie silniki BLDC serii SQ75 są wodo- i pyłoszczelne (z wyłączeniem wału wyjściowego i płyty czołowej), także z uwzględnieniem wersji z wbudowanym hamulcem 4,5 Nm. Silniki serii SQ75 są w stanie wytrzymać krótkotrwałe zanurzenie w wodzie na głębokość do 1 metra oraz mycie wodą o dużym ciśnieniu. Z dwoma poziomami ochrony: IP67 i IP69, silniki te można śmiało stosować nawet w najbardziej surowym środowisku.

NAJSZERSZY ZAKRES NAPIĘCIA ZASILANIA DOSTĘPNY NA RYNKU

W połączeniu z szerokim zakresem napięcia zasilania wynoszącym od 9 V do 75 VDC silniki serii SQ75 mogą być wykorzystane w aplikacjach, w których mamy do czynienia z zasilaniem z akumulatorów o napięciu np. 12 V, takich jak autonomiczne pojazdy wykorzystywane w magazynach lub rolnictwie. Dostępny szeroki zakres zasilania jest także jednym z elementów ochrony, zapewniającym nieprzerwaną pracę silnika pomimo nagłego wzrostu napięcia zasilającego, np. w sytuacji odłączenia jednego z silników, pracujących w aplikacji. Ostatnią, ale równie istotną korzyścią, płynącą z szerokiego zakresu napięcia zasilania, jest ochrona silnika przed przegrzaniem np. w aplikacjach wciągarek lub pojazdach autonomicznych. Kwestia zapewnienia właściwej ochrony przed przegrzaniem silnika jest szczególnie istotna w aplikacjach, w której mamy do czynienia z wysoką dynamiką pracy, to znaczy szybkim przyspieszaniem i hamowaniem. Silniki bezszczotkowe serii SQ75 umożliwiają podłączenie zewnętrznego rezystora, zapewniającego rozproszenie nadmiaru energii.

BEZPIECZNY, INTELIGENTNY I NAPRAWDĘ KOMUNIKATYWNY SILNIK

SQ75 jest w pełni bezpieczny, w szczególności dzięki dwóm wejściom STO (ang. Safe Torque Off), które umożliwiają awaryjne zatrzymanie silnika, niezależnie od pracy mikroprocesora. W przypadku zaistnienia awarii wejścia te odcinają zasilanie od uzwojeń silnika. Funkcja STO, czyli bezpieczne wyłączenie momentu, aktywowana jest nawet pomimo uszkodzonego mikrokontrolera. Dzięki temu zapewniony jest wysoki poziom bezpieczeństwa.

Dzięki wbudowanemu interfejsowi CANopen, SQ75 może być sterowany w sieci za pośrednictwem standardowej magistrali CAN. Izolacja galwaniczna zabezpiecza przed zakłóceniami z sieci. SQ75 może również pracować całkowicie niezależnie. Jego inteligentne funkcje (kontrola prędkości, pozycji i momentu obrotowego, preinstalowane aplikacje) mogą być konfigurowane poprzez złącze USB za pomocą darmowego oprogramowania DCmind Soft + CANopen, dostępnego na stronie www.crouzet.com. Poprzez możliwość zbierania informacji o alarmach oraz monitoring parametrów pracy silnika użytkownik jest w stanie zaplanować czynności serwisowe, a nawet przewidzieć wystąpienie potencjalnej awarii urządzenia.

Najważniejsze cechy SQ75

  • Napięcie zasilania: od 9 do 75 VDC
  • Moc nominalna: od 300 do 600 W
  • Moment nominalny: od 1000 do 1900 mNm
  • Zakres prędkości od 1 do 5000 obr./min
  • IP67 i IP69
  • Zintegrowany enkoder 4096 ppr
  • CANopen
  • Płyta czołowa 75 mm

ŁATWY W INSTALACJI, OBSŁUDZE I KONSERWACJI

Firma Crouzet przywiązuje dużą wagę do właściwej integracji swoich produktów w środowiskach klientów, z uwzględnieniem zarówno wymagań aplikacji, jak i użytkownika. Jest to realizowane na etapie instalacji, użytkowania i konserwacji. Ma to odzwierciedlenie np. we wbudowanym zabezpieczeniu przed odwrotną polaryzacją, które chroni silnik przed uszkodzeniem w sytuacji niewłaściwego podłączenia przewodów zasilających, możliwości konfiguracji silnika poprzez komputer z kablem USB, preinstalowanych aplikacjach czy precyzyjnym dostrojeniu parametrów poprzez oprogramowanie DCmind Soft + CANopen (rejestrator wykresów, pomiar wydajności, regulacja pętli kontrolnej, informacja o kodzie błędu). Ponadto użytkownik jest w stanie przeprowadzić diagnostykę poprzez złącze USB, nie przerywając pracy silnika w sieci CANopen oraz sprawdzić status komunikacji za pomocą umieszczonej na przednim panelu diody LED.

Wał o średnicy 14 mm jest kompatybilny z wieloma typami przekładni dostępnych na rynku, co ułatwia adaptację w istniejącym już środowisku. SQ75 może być dostarczony z przekładniami planetarnymi PM72 i P81 lub przekładnią ślimakową RAD20.

Przedni panel wyposażony jest w standardowe złącza przemysłowe: zasilające, I/O (obsługujące cztery wejścia cyfrowe, dwa analogowe / PWM i dwa STO) oraz do podłączenia przewodu sieciowego CAN, jak również znajduje się tam wspomniana wcześniej dioda LED. Dodatkowo, po bocznej stronie umieszczony został port USB.

Wysoka wydajność, oszczędność miejsca, wbudowana inteligencja i łatwość obsługi sprawiają, że silniki serii SQ75 idealnie wkomponują się w widoczny na rynku trend coraz powszechniejszego stosowania urządzeń all-in-one.

 

OEM Automatic
www.oemautomatic.pl