System sterowania PSS 4000 wspiera inwestycje kolejowe i tramwajowe w Polsce

| Prezentacje firmowe PLC, HMI, Oprogramowanie

W wielu polskich miastach występuje problem przestarzałej infrastruktury systemów sterowania publicznym transportem drogowym. Wykorzystywane w przeszłości starsze systemy czasami spowalniają ruch, a tymczasem surowsze normy CENELEC wymagają przy modernizacji sieci stosowania nowoczesnych rozwiązań. System automatyzacji PSS 4000 firmy Pilz umożliwia wdrażanie wydajnych koncepcji, które sprawiają, że transport szynowy lokalny i regionalny może być bardziej niż dotąd niezawodny i atrakcyjny.

System sterowania PSS 4000 wspiera inwestycje kolejowe i tramwajowe w Polsce

Normy CENELEC, które obowiązują w całej Europie, określają aktualne wymagania bezpieczeństwa, a dla operatorów kolejowych często są bodźcem do działań modernizacyjnych. Jednym z nich jest przebudowa przestarzałych systemów sterowania opartych na przekaźnikach, które w bardzo uczęszczanych sieciach kolejowych przewoźników miejskich i regionalnych stanowią przeszkodę we wdrażaniu efektywnych interwałowych rozkładów jazdy. Zalety nowoczesnego taboru stają się widoczne dopiero w przypadku, gdy towarzyszące im systemy sterowania są równie nowoczesne. Obecnie wiele rozjazdów można przejechać tylko w tempie marszu. Od nowoczesnego systemu sterowania rozjazdami operatorzy sieci oczekują większego bezpieczeństwa operacyjnego i niezawodności, a także łatwej integracji z wysokopoziomowym, cyfrowym systemem sterowania i monitorowania ruchu.

Przejrzystość, niezawodność, oszczędność

Podobnie jak w dużych zakładach produkcyjnych, tak i tu musi istnieć opcja centralnego sterowania rozjazdami, aby zdalnie monitorować ich stan i działanie. W trakcie modernizacji użytkownicy muszą mieć możliwość wdrożenia dodatkowych funkcji dla zdigitalizowanych i elastycznych systemów oraz uzyskania przejrzystej wizualizacji, a także dokumentowania istotnych faktów za pomocą łatwego w obsłudze i adaptacji oprogramowania. Ponieważ działania modernizacyjne często są przeprowadzane równolegle z bieżącą eksploatacją, instalacja i uruchomienie nowoczesnego układu sterowania rozjazdami muszą być proste i niezbyt czasochłonne.

Wiele sieci kolejowych w Polsce wymaga modernizacji w różnym stopniu. Koszty takich prac pozostają zazwyczaj wysokie, a zasoby finansowe ograniczone, więc ekonomiczne i wydajne działania są zawsze mile widziane. Firma ZUE S.A., wchodząca w skład Grupy ZUE, opracowuje rozwiązania w sektorze tramwajowym i kolejowym. Oferuje szeroki wachlarz usług w zakresie budowy nowych i modernizacji sieci kolejowych oraz systemów trakcyjnych. Ma siedzibę w Krakowie i zatrudnia obecnie około 800 osób.

 
Fot. 1. W ostatnich latach ZUE S.A. współpracowała z firmą Pilz przy realizacji 13 projektów modernizacyjnych w Szczecinie, Krakowie, Toruniu, Gorzowie Wielkopolskim i we Wrocławiu

Od 2017 r. ZUE S. A. wykorzystuje w swoich rozwiązaniach system automatyki PSS 4000-T firmy Pilz, odporny na wpływ niekorzystnych warunków środowiskowych. Zastosowane w nim moduły sterujące PSSuniversal i I/O działają niezawodnie w zakresie temperatur od –40°C do +70°C i nie wymagają ogrzewania szaf sterowniczych. Stanowią elastyczne i ekonomiczne rozwiązanie, które może wytrzymać kondensację pary, a także zwiększone wibracje i silny udar. System ma budowę modułową i nadaje się również do realizacji niestandardowych cyfrowych zadań sterowania. PSS 4000-T jest znacznie tańszy w zakupie i utrzymaniu od innych rozwiązań dostępnych na rynku oraz umożliwia szybki zwrot inwestycji.

Firma ZUE S.A. z sukcesem zrealizowała w ostatnich latach 13 projektów modernizacyjnych w Krakowie, Szczecinie, Toruniu, Gorzowie Wielkopolskim i we Wrocławiu, w których skupiono się na zwiększeniu bezpieczeństwa i niezawodności systemu. W zastanych warunkach rozjazdy mogły być często używane tylko przy prędkości tramwaju 10 km/h, a przestarzałe systemy sterowania okazały się podatne na wahania temperatury i nie spełniały wymagań norm CENELEC.

Do tej pory firma zainstalowała około 70 aplikacji opartych na systemie PSS 4000-T. Dla dyrektora Działu Wdrożeń i Innowacji ZUE S. A., Tomasza Szczypka, elastyczny, modułowy system sterowania i monitorowania firmy Pilz stanowi bardzo dobre rozwiązanie pod każdym względem. „Jakość produktu i niezawodność systemu PSS 4000-T są doskonałe, a system jest już z powodzeniem używany od wielu lat", mówi. „Co więcej, Pilz zapewnia szybką dostawę, pierwszorzędne wsparcie i fachowe doradztwo!".

Dziś rozjazdy w sieci polskich operatorów transportu miejskiego, które są wyposażone w system automatyki PSS 4000-T, spełniają wymogi Safety Integrity Level SIL 3 i umożliwiają przejazd z prędkością do 20 km/h. Modernizacja jest wyraźnie odczuwana przez pasażerów, ponieważ czas podróży przez rozjazd został skrócony o 50 procent. System PSS 4000-T jest kompatybilny elektromagnetycznie (EMC) i może wytrzymać obciążenia mechaniczne, takie jak wibracje czy udar. Dzięki oprogramowaniu PASvisu użytkownik uzyskuje wszechstronne możliwości zdalnej konserwacji, diagnostyki i wizualizacji. Niewątpliwą zaletę systemu stanowi konieczność przeprowadzenia tylko jednokrotnej certyfikacji określonego typu rozjazdów. Następnie można go przenieść do kolejnych realizacji w prosty i szybki sposób.

 
Fot. 2. Od 2017 r. ZUE S.A. korzysta z bezpiecznego, odpornego na temperaturę systemu automatyki PSS 4000-T firmy Pilz. Zastosowane moduły sterujące PSSuniversal i I/O pracują niezawodnie w zakresie temperatur od –40°C do +70°C i zarządzają szafami sterowniczymi bez dodatkowego ogrzewania

„System automatyki PSS 4000-T firmy Pilz gwarantuje oszczędne, przejrzyste programowanie, prostą konserwację i jasną diagnostykę usterek. Nasi klienci otrzymują w pełni integrowalne, modułowe i łatwe w obsłudze rozwiązanie do sterowania rozjazdami" – podkreśla Tomasz Szczypek.

Firma Pilz ma w swojej ofercie również bezpieczne moduły systemu PSS 4000-R (R-railway), które od wielu lat wykorzystywane są z powodzeniem w środowisku kolejowym, gdzie kontrolują i monitorują prawie każdy rodzaj sterowania. Zdecentralizowane, rozszerzalne moduły I/O zapewniają operatorom sieci maksymalną elastyczność, a struktura systemu automatyzacji jest zgodna z zasadą multi-master. Poprzez SafetyNET p można łączyć bezpiecznie na duże odległości kilka sterowników PLC PSSuniversal – R. Pozwala to zaoszczędzić dużo materiału i czasu na okablowaniu. Oprogramowanie do wizualizacji PASvisu opracowane przez firmę Pilz zapewnia optymalny przegląd wszystkich komponentów systemu. Szybko wykrywa i lokalizuje usterki i błędy. Logiczna i przejrzysta struktura systemu automatyki przyspiesza projekty kolejowe, które często muszą być obsługiwane równolegle z bieżącą eksploatacją – od prac projektowych przez użytkowanie, aż po konserwację.

 

Pilz Polska
tel. 22 884 71 00
info@pilz.pl
www.pilz.pl