Jak podłączyć przycisk E-STOP? | Kurs podłączania i konfigurowania przekaźników bezpieczeństwa dla maszyn i stanowisk produkcyjnych odc.1
Sprawdź gdzie stosuje się przycisk E-STOP i jak podłączyć go do przekaźnika bezpieczeństwa.
Podczas kursu dowiesz się m.in.:
- gdzie wykorzystuje się przyciski E-STOP,
- jak podłączyć tego typu przycisk,
- jak działa przykładowy system bezpieczeństwa z przyciskiem E-STOP.
Przyciski bezpieczeństwa E-STOP to najczęściej stosowane mechanizmy bezpieczeństwa w systemach produkcyjnych i maszynach. Zadaniem takiego przycisku jest zatrzymanie maszyny, robota, bądź napędu w możliwie jak najkrótszym czasie. Zagadnienie to może wydawać się proste i faktycznie takie jest, bo najczęściej sprowadza się do odłączenia zasilania odpowiedniego obwodu. To co jednak stanowi tutaj największe wyzwanie, to uzyskanie powtarzalności i pewności procesu.
Gdzie stosuje się przyciski E-STOP?
Najczęściej przyciski E-STOP spotkasz przy falownikach, serwonapędach lub bezpośrednio przy liniach zasilających dany napęd czy maszynę. Niektóre przemienniki częstotliwości i sterowniki serwonapędów zwane serwowzmacniaczami mają specjalne wejścia bezpieczeństwa, do których – dla prostych aplikacji – można bezpośrednio podłączyć E-STOP.
W zależności od oferty danego producenta, wejścia te mogą spełniać różne normy bezpieczeństwa maszynowego lub też nie spełniać żadnych. W związku z tym często bywa tak, że w perspektywie całej linii produkcyjnej samo wejście może nie wystarczać, aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa. W takich przypadkach właśnie najczęściej stosowane są przekaźniki bezpieczeństwa. Dzięki nim instalacja może zyskać w zależności od zastosowanego przekaźnika: monitoring, redundancję, diagnostykę, wymagane przy wyższych poziomach bezpieczeństwa maszyn.
Połączenie E-STOP + przekaźnik bezpieczeństwa wpięty dalej do sieci zasilania lub odpowiednich wejść sterujących, stanowi solidny system bezpieczeństwa maszyny realizujący awaryjne hamowanie silnika. Działa to to poprzez odłączenie zasilania silnika, podanie sygnału o kryzysowym zatrzymaniu do falownika lub załączenie hamulca magnetycznego.
Jak podłączyć E-STOP do przekaźnika bezpieczeństwa?
Podłączenie przycisku poznasz na przykładzie Preventa XPS Universal. Załóżmy, że podłączasz maszynę, przy której operator musi znajdować się blisko przez cały czas cyklu pracy. W tym przypadku ważne jest, aby przycisk bezpieczeństwa był łatwo dostępny -ma to umożliwić operatorowi szybką reakcję. Fakt ten niesie ze sobą poważne ryzyko nieumyślnego włączenia lub przedwczesnego zwolnienia przycisku E-STOP.
Aby wyeliminować ten problem i jednocześnie zachować funkcjonalność i łatwy dostęp, trzeba zastosować dodatkowy przycisk kontrolny. Tak więc Twój system bezpieczeństwa musi działać w następujący sposób: załączenie przycisku zawsze spowoduje zatrzymanie maszyny, lecz jego zwolnienie nie przywróci maszyny do pracy – trzeba wcisnąć dodatkowy przycisk restartujący układ.
Rozpocznijmy zatem od przekaźnika bezpieczeństwa. Do tego zadania najlepiej wybrać przekaźnik XPSUAF13AP. Jest to podstawowy moduł bezpieczeństwa maszyny z najnowszej serii XPS Universal, który obsługuje funkcję E-STOP z 2 parami styków NC. Dla opisywanej aplikacji przekaźnik należy nastawić na funkcję 1 – jest to właśnie tryb przycisku bezpieczeństwa. Funkcja ta nie wymaga synchronizacji wejść, ponadto aktywuje dynamizację obwodu bezpieczeństwa, która pozwoli na ciągłe monitorowanie poprawności połączenia przycisku do przekaźnika. Schemat elektryczny przekaźnika prezentuje się następująco:
Zobacz pełną wersję artykułu na Poradniku Automatyka >> https://www.astor.com.pl/poradnikautomatyka/jak-podlaczyc-przycisk-e-stop-kurs-podlaczania-i-konfigurowania-przekaznikow-bezpieczenstwa-dla-maszyn-i-stanowisk-produkcyjnych-odc-1/