Gotowi na wiek cyfrowy w kolejnictwie?
Digitalizacja i standaryzacja technologii sygnalizacji celem ogólnoeuropejskim EULYNX
Opracowanie europejskiej modułowej technologii systemów sterowania kolejowego wraz z uniwersalnym protokołem bezpiecznej komunikacji, to cel jaki postawiło przed sobą konsorcjum EULYNX, grupa dwunastu europejskich przedsiębiorstw zarządzających infrastrukturą kolejową. Na targach Innotrans 2018, została zaprezentowana techniczna wykonalność tej koncepcji poprzez budowę modularnego system sterowania rozjazdami połączonych protokołem RaSTA z blokadą liniową regulującą ruch na szlaku. Pracę konsorcjum wspiera firma Pilz, a jej system sterowania PSS 4000-R wykorzystany został w aplikacji jako sterownik obiektowy.
Digitalizacja i ogólnoeuropejska standaryzacja są podstawowym zagadnieniem mającym na celu zwiększenia dostępności oraz ekonomiczności europejskiego transportu kolejowego. Konsorcjum EULYNX będące europejską inicjatywą dwunastu jednostek zarządzających infrastrukturą kolejową zamierza zwiększyć konkurencyjność na rynku poprzez wykorzystanie otwartych standardów, oczekując niższych kosztów zaopatrzenia i zwiększenia liczby operacji przynoszących zysk.
Zadaniem EULYNX jest rozpowszechnianie uniwersalnych interfejsów, w celu zwiększenia wymienności elementów sterowania i bezpieczeństwa. W szczególności powinno być możliwe wzajemne łączenie modułów pochodzących od różnych producentów, do tworzenia jednego systemu. Bezpieczna komunikacja pomiędzy modułami odbywa się za pośrednictwem protokołu komunikacyjnego RaSTA (Rail Safe Transport Application).
Digitalizacja i normy europejskie kluczem do sukcesu
Digitalizacja i standaryzacja branży kolejowej są w całej Europie kluczem do wyższej jakości operacji kolejowych, bez nadmiernie rosnących kosztów. EULYNX to zadanie uczyniła swoim celem. Jednym z jego elementów jest wprowadzenie uniwersalnego, bezpiecznego protokołu komunikacyjnego RaSTA. W celu promowania i rozpowszechniania tego rozwiązania, firma Pilz wraz ze swoimi partnerami z branży kolejowej dowodzi możliwości komunikowania się za jego pośrednictwem systemów sterowania różnych producentów. Mając to na uwadze, wspieramy działania EULYNX i łączenie europejskiej infrastruktury kolejowej.
Wspólna metodyka prowadzenia projektów
Ze względu na stopień skomplikowania podsystemów SRK konieczne stało się opracowanie wspólnego podejścia do projektów inwestycyjnych. Stworzenie zestawu dokumentów (obecnie Baseline 3.0) umożliwia wspólne zdefiniowanie interfejsów oraz przebiegów między poszczególnymi elementami systemu. Opisy te są następnie automatycznie przetwarzane w modele SysML, które dzięki wspólnej składni i semantyce mogą być automatycznie testowane. Takie podejście umożliwia pełną wymienność nie tylko na poziomie urządzeń ale także podsystemów sterowania ułatwiając modyfikacje oraz tworzenie nowych aplikacji.
Firma Pilz wykorzystuje w komunikacji protokół RaSTA
Holenderski integrator systemów Sweco wdrożył projekt na potrzeby spółki zarządzającej infrastruktura kolejową ProRail, w którym system sterowania PSS 4000-R firmy Pilz służy jako sterownik obiektowy grupy rozjazdów, przekształcając przychodzące sygnały w standardzie RaSTA na polecenia sterujące, które mogą być interpretowane przez urządzenie końcowe (w tym przypadku zwrotnice).
Firma Sweco docenia efekt podejmowanych działań i postrzega tę współpracę jako niezwykle obiecującą: „Łączy ona wiedzę firmy Pilz, dostawcy rozwiązań sterowania, z doświadczeniem firmy Sweco jako dostawcy usług projektowych, tworząc podstawę dla przyszłych innowacji”, stwierdza Sander Boekee, Kierownik działu kolejnictwa w firmie SWECO.
Kolej coraz częściej stawia na otwarte zintegrowane systemy automatyki
Wraz z wprowadzeniem norm CENELEC EN 50126 – 50159 otworzyła się możliwość swobodnego użycia sterowników PLC w przemyśle kolejowym. Urządzenia COTS (Commercial off the shelf) wywodzą się z branży automatyki przemysłowej co oznacza ich większą dostępność, niższą cenę oraz większą otwartość. Urządzenia te zapewniają skalowalność wertykalną od SIL 2 do SIL 4 oraz horyzontalną do kilkudziesięciu wysp w systemie, z możliwością swobodnej komunikacji Ethernet na dowolne odległości. Dodatkową ich zaletą jest otwartość na protokoły komunikacyjne innych dostawców (np. na nowo wprowadzany protokół bezpieczny RaSTA). Urządzenia te są także otwarte na rozwiązania wynikające z nowych trendów, np. Kolej 4.0 wykorzystuje uniwersalną diagnostykę w Chmurze przez OPC UA. Użycie rozwiązań otwartych na różnych producentów staje się podstawą nowej inicjatywy zarządców kolei europejskich EULYNX, polegającej na stworzeniu nowej, otwartej na wszystkich użytkowników architektury systemów automatyki kolejowej.