Wyposażenie produkcyjne i warunki specjalne
Systemy modułowe do budowy maszyn i linii produkcyjnych, meble i stanowiska pracy wraz z ich wyposażeniem, rozwiązania do transportu materiałów oraz aranżacji przestrzeni w przemyśle – ta szeroka tematyka stanowi zakres merytoryczny drugiego z dodatków specjalnych. Dostarczaniem wymienionego asortymentu zajmuje się w kraju grupa specjalizujących się w tym obszarze firm, a ponadto dystrybutory katalogowi i pomniejsi dostawcy. Działają oni na rozwojowym, ale też konkurencyjnym rynku branżowym.
Bieżąca analiza dotyczy szerokiego zakresu produktów oraz zagadnień i ma charakter porządkujący. Tematy w nim zawarte omawialiśmy na łamach IRA, APA i na stronie www.automatykaB2B.pl parokrotnie, w związku z czym w bieżącym opracowaniu zestawiamy najważniejsze wiadomości dotyczące rynku, działających firm i oferowanych przez nie produktów. Jednocześnie pomijamy tu rozważania dotyczące przykładowo doboru mebli przemysłowych i ich ergonomii czy też, w przypadku cleanroomów, tworzenia i użytkowania pomieszczeń czystych. Informacje te i im podobne znalazły się już w cytowanych opracowaniach.
Główne grupy produktów i rozwiązań
Przygotowanie ankiety badawczej wymagało analizy kilku obszarów rynku oraz wydzielenia grup produktów zależnie od ich charakteru i przeznaczenia. Pierwszą stanowią produkty mechaniczne do budowy maszyn i instalacji. Obejmują one różnorodne profile, połączenia, ścianki i mocowania, a także elementy instalacyjne i wiele specjalistycznych, często drobnych produktów. W przypadku wiodących dostawców (przykładowo firm item czy Bosch Rexroth) taka oferta bazuje na systemach modułowych, które stanowią zestaw kompatybilnych ze sobą produktów pozwalających na tworzenie maszyn czy linii produkcyjnych wysoce dostosowanych do potrzeb aplikacji. Do tego dochodzą podzespoły z obszaru techniki napędowej – np. elementy ślizgowe, rolkowe, a także komponenty automatyzacji stanowisk produkcyjnych.
Drugą z grup produktów, znacznie większą i obejmującą też wyroby większe gabarytowo, są meble przemysłowe, stanowiska pracy i inne podzespoły do budowy oraz wyposażenia linii produkcyjnych i stanowisk pracy. Jeżeli chodzi o meble, to grupa ta obejmuje stanowiska do pracy, w tym stoły przemysłowe wraz z wyposażeniem, do tego fotele, krzesła, a także szafy, szafki i regały. Ich cechą wspólną, odróżniającą je od popularnych, standardowych mebli, jest wykonanie przemysłowe o podwyższonej jakości, dostępność wersji modułowych umożliwiających wysoki poziom indywidualnej, a także spełnianie szeregu innych cech, z zapewnianiem wysokiego poziomu ergonomii i ochrony ESD włącznie.
Wysoka czystość i urządzenia specjalistyczneProdukty do spożywania, wyroby inwazyjne w kontakcie z ciałem oraz te, których jakość pogarsza zanieczyszczenie surowców i procesów (żywność, leki, wyroby medyczne, układy scalone) wymagają, aby w produkcji przestrzegać standardów higieny czy też zapewniać wysoką czystość. Chcąc spełnić te wytyczne, wprowadza się specjalne procedury, techniki obróbki i korzysta z urządzeń w wersji higienicznej oraz pomieszczeń czystych (cleanroomów). Te ostatnie obejmują również liczne technologie i produkty – z zakresu budowy pomieszczeń, filtracji powietrza, jak też wyposażenia, odzieży, środków czystości i wielu innych. Tematy związane z wysoką czystością oraz pomieszczeniami czystymi omawiane były na łamach APA w kilku kompendiach i innych publikacjach. Wybrane z nich, które znaleźć można również na stronie www.automatykaB2B.pl, to:
|
Tworzenie stanowisk pracy to nie tylko meble czy też szafy, ale też szereg powiązanych produktów – np. do dostarczania mediów, materiałów, wyposażenie (ESD, odciągi oparów), oświetlenie, wózki do dowozu komponentów, itd. Tworzy to bardzo szeroki asortyment, który oferują m.in. Bosch Rexroth, Cleanproject, Euro-Impex Marketing, Jotkel, Renex, Robtools SMT, a także RS Components, SMT-TECH i Treston Ergona.
Ważną grupę wyrobów stanowią elementy i systemy związane z transportem towarów oraz produkcją, w szczególności zgodnie z koncepcją lean manufacturing. Tutaj ofertowane są komponenty zapewniające przepływ materiałów i surowców, elementy do budowy torów i powiązane akcesoria. Na potrzeby segmentacji rynku wydzieliliśmy też zakres produktów mających charakter budowlany i związany z aranżacją wnętrz. Takimi są ściany ochronne, podesty, kabiny montażowe czy podłogi ESD – ważne szczególnie w produkcji elektroniki. Dochodzą tu również produkty i rozwiązania do zapewniania higieny, na które popyt wzrósł szczególnie w okresie pandemii koronawirusa.
Finalnie do omawianych produktów zalicza się wyposażenie stanowisk. Obejmuje ono różnego rodzaju narzędzia ręczne i półautomatyczne, w tym do montażu, wkręcania, etykietowania i przede wszystkim różnorodną aparaturę na potrzeby m.in. montażu i napraw elektroniki. Do tego asortymentu dochodzą elementy optyczne i inspekcyjne oraz oświetlenie. W zakresie takim jak omawiany sporą ofertę produktów mają m.in. Renex, Cleanproject, Robtools oraz dystrybutorzy katalogowi (m.in. Conrad, RS Components, Euro-Impex Marketing). Warto dodać, że do tej grupy zaliczyliśmy też odzież ochronną, obuwie i produkty z obszaru ochrony ESD.
Obszary zastosowań oraz wymogi klientów
Omawiane produkty charakteryzują się wielością zastosowań i branż, do których trafiają. W analizie publikujemy powiązane z tym dane, a także statystyki dotyczące m.in. preferencji zakupowych klientów i sytuacji na rynku. W odniesieniu do każdego z tych zestawień należy zaznaczyć, że są to wyniki zbiorcze, obejmujące wszystkie odpowiedzi dostawców niezależnie od oferowanych przez nich produktów czy usług.
Zgodnie z odpowiedziami respondentów najczęstszymi odbiorcami systemów do budowy maszyn, wyposażenia stanowisk pracy, mebli i pokrewnych produktów są przede wszystkim klienci końcowi (82%), następnie producenci maszyn (61%) oraz integratorzy systemów (59%). Zasadniczo w każdym z przypadków mamy do czynienia z wdrożeniem systemu, stworzeniem maszyny czy też linii produkcyjnej, a nawet budową części zakładu produkcyjnego. Do tego dochodzą zastosowania w innych branżach, tj. poza przemysłem, jednak jest to najrzadsza z sytuacji. Jeżeli zaś chodzi o sektory branżowe grające rolę najczęstszych odbiorców, to są nimi: maszynowy (77%), motoryzacyjny (73%) oraz general industry (61%).
Spośród długiej listy istotnych cech produktów branych pod uwagę przy decyzjach zakupowych, sześć wskazań uzyskało odsetek odpowiedzi przekraczający 50%. Co ciekawe – na ostatnim miejscu znalazła się w tej grupie cena. Dla ogółu omawianych produktów i systemów najważniejsze były kolejno: parametry i cechy (78%), jakość (69%), marka i renoma producenta (59%), długotrwała współpraca z dostawcą (61%) oraz kompetencje techniczne dostawcy (60%). Wyniki te są o tyle ciekawe, że pokazują, jak istotna wraz z produktami jest wiedza, doświadczenie i wsparcie ze strony zarówno producenta, jak też lokalnego oferenta, którym może być specjalizowany dystrybutor lub przedstawicielstwo samego producenta. Dopiero na dalszych miejscach znalazły się skądinąd istotne cechy, takie jak ergonomia czy certyfikaty.
Więcej informacjiWybrane kompendia i wywiady dotyczące omawianej tematyki, które publikowane były w magazynie APA i na naszych stronach internetowych:
|
Sytuacja w branży i możliwy rozwój
Dzisiaj sytuacja w omawianych branżach jest dobra – pomimo problemów zwianych z brakami komponentów, wzrostami cen surowców i podzespołów oraz sytuacją geopolityczną. W odpowiedzi na pytanie o koniunkturę w branży na jej temat pozytywnie wypowiedziało się… 100% osób. Jednocześnie aż 40% uznało, że konkurencja na rynku jest silna, większość pozostałych dostawców wskazała na standardową.
Finalnie w badaniu zapytaliśmy o czynniki sprzyjające rozwojowi omawianej branży oraz hamujące jej wzrosty. W pierwszym z przypadków wskazywane były m.in.: automatyzacja procesów, robotyzacja, nowości technologiczne, zmiany w zakresie ekologii oraz wzrost świadomości odbiorców w zakresie ergonomii. Wymienianych czynników regresywnych było więcej i tutaj najczęściej pojawiały się zagadnienia dotyczące pieniędzy, a mianowicie: wysokie podatki, wzrost kosztów mediów i surowców, inflacja oraz powiązana z nimi konieczność podnoszenia cen wyrobów, a także problemy z finansowaniem, pozyskiwaniem środków unijnych oraz z ulgami na inwestycje. Jeżeli zaś chodzi o branże będące najbardziej perspektywicznymi odbiorcami omawianych produktów, to jako głównych klientów w przyszłości wytypowano: motoryzację, branżę produkcji maszyn, medyczną oraz sektor ogólnoprzemysłowy, zaś w dalszej kolejności elektroniczny i spożywczy.