Roboty i oprogramowanie KUKA przygotowują studentów Wyższej Szkoły w Rosenheim do pracy w dziedzinie robotyki
| WydarzeniaPrzygotowanie do pracy jako przyszli specjaliści w obsłudze robotów przemysłowych: Można zdobyć podczas warsztatów z montażu i robotyki organizowanych na Wyższej Szkole w Rosenheim. Studenci poznają konkretne zastosowania w modułach. Firma KUKA jest związana z Wyższą Szkołą w Rosenheim już od wielu lat i dostarcza jej oprogramowanie symulacyjne oraz roboty przemysłowe serii KR AGILUS, a także lekkie roboty przemysłowe serii LBR iiwa.
LBR iiwa wykonuje zadania z dużą precyzjąKariera
wielu inżynierów zaczyna się prawdopodobnie od fascynacji klockami lego
i robotami już we wczesnym dzieciństwie. Jedną z takich osób jest
kierownik warsztatów z montażu i robotyki na Wyższej Szkole w Rosenheim,
prof. dr. Christian Meierlohr, który zajmuje się tym w życiu zawodowym:
Dzięki zastosowaniu robota LBR iiwa
studenci inżynierii nie muszą już układać lego własnoręcznie. Robi to
za nich niezwykle czuły 7-osiowy lekki robot. LBR iiwa chwyta elementy,
układa je i precyzyjnie mocuje. Pozwala to na budowanie labiryntów z
klocków lego, po których ten niezwykle czuły i lekki robot z chwytakiem
może się swobodnie poruszać. Studenci wykorzystują przy tym jego
umiejętność precyzyjnego rozpoznawania i unikania przeszkód i kolizji,
aby znaleźć wyjście z labiryntu. Dzięki temu, że robot jest zamontowany
na specjalnie przygotowanym wózku laboratoryjnym, może się swobodnie
poruszać po danej przestrzeni i być elastycznie wykorzystywany również
podczas innych zajęć.
Manipulowanie elementami przy pomocy małego robota KUKAMały robot KR AGILUS sixx
jest niezwykle szybki. Znajduje się on w module szkoleniowym z
przeźroczystym stołem, automatycznym doprowadzaniem elementów za
pośrednictwem przenośnika wstrząsowego oraz systemem przetwarzania
obrazu umożliwiającym rozpoznawanie elementów. W zależności od stopnia
zaawansowania studiów – licencjat czy magisterka – można za jego pomocą
opanować różne zadania. Tryb Pick-and-Place jest typowym scenariuszem
automatyzacyjnym. W tym przypadku robot jest wykorzystywany do chwytania
elementów i ich precyzyjnego rozmieszczania. Można też skorzystać z
systemu przetwarzania obrazu do rozpoznania i sortowania poszczególnych
elementów. Kolejne zadanie polega na takim zaprogramowaniu robota, aby
mógł on przejechać przez labirynt piankowy.
Programowanie przy pomocy oprogramowania symulacyjnegoOdnośnie programowania: Dzięki oprogramowaniu symulacyjnemu KUKA.Sim Pro studenci mogą programować roboty offline na komputerze i testować ich przebieg za pomocą KUKA.OfficeLite. W
ten sposób uczą się tworzyć sekwencje ruchów np. dla modułów robotów
przeznaczonych do produkcji i montażu. Po wykonaniu symulacji testowej
można sprawdzić zaprogramowane offline sekwencje bezpośrednio na
prawdziwej maszynie i zoptymalizować je w praktyce. „Symulacja jest
dobrym, pierwszym krokiem w planowaniu, który pokazuje, co można zrobić
za pomocą robota. Jednak prędzej czy później napotyka się pewne granice.
Większość rzeczy wygląda zupełnie inaczej w prawdziwym świecie niż w
symulacji. Dlatego tak ważne jest, aby mieć możliwość bezpośredniego
przeniesienia planowania z komputera na prawdziwego robota i
wypróbowania go w praktyce. Poza tym dzięki stanowiskom symulacyjnym
studentów można podzielić na mniejsze grupy, pracujące przy różnych
stanowiskach. Zwiększa to intensywność nauki i poprawia jej wyniki. A
studenci poznają w ten sposób typowe zadania inżynierskie – od
planowania po ich wdrożenie w praktyce.