Bodas-Drive eDA - elektroniczne rozwiązanie do hydrostatycznych napędów jezdnych
| WydarzeniaPodczas projektowania maszyny mobilnej, konstruktor napotka wiele zagadnień, jakie należy rozwiązać, by takie urządzenie powstało. Jednym z nich jest napęd jazdy.
Firma Bosch Rexroth, jako światowy potentat w zakresie hydraulicznych napędów i sterowania, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom projektantom nowych i nowoczesnych rozwiązań i oferuje szereg możliwości , które w znaczący sposób ułatwiają pracę. Taką opcja jest pakiet eDA, służący do realizacji elektronicznego sterowania hydrostatycznym układem jazdy. Bodas-Drive eDA jest opcjonalnie dostępny jako całkowicie zaprogramowany lub jako otwarty, rozszerzalny system i jest elektronicznym wariantem hydraulicznego sterowania DA (w zależności od prędkości obrotowej silnika spalinowego), który charakteryzuje się dużym komfortem jazdy i niezawodnością. Pierwszą rzeczą, którą należy określić jest architektura napędu hydrostatycznego. Mamy tutaj do wyboru wiele opcji, takich jak:
- Jedna pompa i jeden silnik (zamontowany na moście napędowym);
- Jedna pompa i silnik zamontowany na przekładni głównej;
- Jedna pompa i silniki zabudowane w kołach;
- Jedna pompa i dwa silniki zabudowane na przekładni sumacyjnej/
Pakiet eDA jest elektronicznym rozwiązaniem, obejmująca elektroniczne sterowanie przekładnią hydrostatyczną (w zależności od prędkości obrotowej silnika spalinowego), który jest w stanie zrealizować pierwszy prostszy wariant architektury napędu hydrostatycznego i jest alternatywą do tradycyjnego hydraulicznego sterowania DA. Nadaje się do maszyn, w których do uzyskania wymaganych parametrów jazdy wystarczy jeden silnik zamontowany na moście napędowym. W przypadku bardziej złożonej architektury napędu jazdy z zarządzaniem przekładniami, konstruktor urządzenia powinien wziąć pod uwagę sprawdzone rozwiązanie sterujące Bodas-Drive DRC.
W skład pakietu wchodzi nowej generacji pompa A4VG serii 35 skoordynowana z oprogramowaniem Bodas-Drive eDA. Dzięki zintegrowanym czujnikom nadaje się szczególnie do stosowania w elektronicznych napędach jezdnych. Projekt został zoptymalizowany na podstawie zbiorczych obciążeń dla napędów jezdnych. Rezultatem jest kompaktowa konstrukcja i wysoka gęstość mocy przy ciśnieniu nominalnym 400 barów i maksymalnym ciśnieniu 530 barów.
W połączeniu ze sprawdzonym silnikiem o zmiennej chłonności A6VM wspiera optymalną konstrukcję układu. Został zoptymalizowany pod względem wydajności, podobnie jak cała seria 71 silników typu A6VM/E firmy Bosch Rexroth i wyposażony w interfejs elektroniczny i zintegrowany czujnik prędkości obrotowej. Elektroniczna jednostka sterująca RC10-10 służy jako centralny interfejs dla oprogramowania i wszystkich komponentów. Można ją elastycznie umieścić w pojeździe i odwzorowuje funkcje jazdy i funkcje dodatkowe. Ponadto funkcje bezpieczeństwa są realizowane w jednostce sterującej zgodnie z normą EN ISO 13849.
Pakiet eDA dostarczany jest w dwóch opcjach. Są to eDA Entry i eDA Premium. Pierwsza z nich umożliwia wyposażenie w omawiany pakiet maszyn, które nie muszą posiadać sterownika silnika spalinowego. Wtedy konieczne jest zamontowanie czujnika prędkości obrotowej na pompie hydraulicznej. Oczywiście przy zastosowaniu prostszej wersji nie uzyskamy wszystkich opcji, jakie oferuje pakiet Premium, jednakże dostępne będzie już i tak szerokie spektrum funkcjonalności.
Korzystając z pakietu eDA oferowanego przez firmę Bosch Rexroth można uzyskać wiele funkcjonalności, które wcześniej nie były łatwe do zaimplementowania na danej maszynie.
Graficzny interfejs w połączeniu z praktycznymi informacjami dla użytkownika umożliwia sprawne i łatwe uruchomienie maszyny. Parametryzacja wstępnie zaprogramowanych funkcji opiera się w miarę możliwości na znanych fizycznych parametrach maszyny. Liczba parametrów dynamicznych została zredukowana do minimum, a struktura oprogramowania minimalizuje wzajemne zależności. System jest przeznaczony do strukturalnej optymalizacji krok po kroku. Klienci mogą łatwo zintegrować specyficzne wymagania, takie jak elementy obsługi lub funkcje w zakresie napędu jezdnego, hydrauliki roboczej lub elektryki pojazdu, lub zlecić ich opracowanie we współpracy z Rexroth.
Rozwiązanie wydaje się być wręcz idealne przy produkcji maszyn takich jak ładowarki kołowe, ładowarki teleskopowe i wózków widłowych, jak również do wszystkich innych maszyn mobilnych, które do tej pory wykorzystywały tradycyjne hydrauliczne sterowanie DA i gdzie do napędu jazdy wystarczy użyć jednego silnika hydraulicznego.