Bosch Rexroth dostarcza napęd hydrauliczny urządzeń pokładowych do trzech lodołamaczy liniowych LL800 i jednego czołowego LC1200 powstających na zamówienie RZGW Gdańsk
| WydarzeniaW ramach zawartej w 2019 roku umowy z Morską Stocznią Remontową
Gryfia SA, firma Bosch Rexroth Sp. z o.o. dostarcza w 2020 roku napędy
hydrauliczne urządzeń pokładowych do trzech lodołamaczy liniowych
LL800 i jednego czołowego LC1200 budowanych w stoczni w
Szczecinie. Jednostki powstają pod nadzorem Polskiego Rejestru
Statków na zamówienie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w
Gdańsku i mają docelowo pełnić służbę w rejonie dolnej Wisły w
obszarze odpowiedzialności RZGW Gdańsk.
Lodołamacz czołowy przeznaczony jest do rozbijania zatorów lodowych i wyłamywania rynien w pokrywie lodowej, natomiast lodołamacze liniowe przeznaczone są do rozszerzania rynny wyłamanej przez lodołamacz czołowy, a także jej wyłamywanie w obszarach niedostępnych dla lodołamaczy czołowych oraz do utrzymania drożności w rynnie.
Układ hydrauliczny sterowany elektrycznie dostarczany przez Bosch Rexroth
umożliwia realizację następujących czynności:
- podnoszenie / opuszczanie nadbudówki,
- składanie / wystawianie masztu
- wystawianie / składanie pantografu, na którym zamocowany jest radar
- podłączenie innych urządzeń hydraulicznych.
W układzie napędu i sterowania można wyróżnić n/w główne podzespoły:
- agregat hydrauliczny będący głównym źródłem ciśnienia w układzie,
na który składają się m.in. zbiornik o pojemności 200L oraz dwa
zespoły pompowe (jeden jako rezerwowy) z pompami
wielotłoczkowymi A10VSO 18 DR/31R-PPA12N00 o zmiennej
wydajności o wydatku maksymalnym ograniczonym do 16,5 𝑐𝑚3 𝑜𝑏𝑟
z silnikami elektrycznymi o mocy 6,8 kW w trybie pracy S2 – 30 minut,
generującymi przepływ 22 𝑙/𝑚𝑖𝑛 i 160 bar ciśnienia każdy, - zespół cylindra nadbudówki służący do napędu nadbudówki oraz do
generowania sygnału do załączenia sygnalizacji akustycznej i
świetlnej podczas ruchu nadbudówki. Składają się na niego m.in. blok
zaworowy nabudowany na króciec przyłączeniowy cylindra 125/90 o
skoku 1830mm dla lodołamacza liniowego i 1875mm dla czołowego, - zespół cylindra masztu służący do pochylania i stawiania masztu,
składający się m.in. z cylindra 100/56 i skoku 469mm dla LC1200 i
383mm dla LL800 oraz nabudowanego na króciec cylindra bloku
zaworowego z zaworem przelewowym i hamulcowym, - zespół cylindra radaru służący do napędu pantografu, na którym
zamocowany jest radar. Na zespół cylindra składa się m.in. cylinder
50/36 o skoku 335mm oraz zawór pękniętego przewodu wkręcony w
króciec cylindra, - blok regulatora do ograniczenia przepływu zasilającego główny blok
sterowania, - blok zaworowy z zaworami hamulcowymi do zabezpieczenia
pantografu przed samoczynnym opadaniem oraz przed nadmiernym
wzrostem ciśnienia w komorach cylindra w skutek zmian
temperaturowych, - trzysekcyjny główny blok hydrauliczny do sterowania elektrycznego
ruchami poszczególnych cylindrów oraz do regulacji ich prędkości i
siły, - zespół pompki ręcznej ze zbiornikiem jako awaryjne źródło energii dla
układu hydraulicznego do wykorzystania w sytuacjach awaryjnych tj.
np. w przypadku zaniku napięcia elektrycznego na jednostce, - elementy funkcjonalne do zabudowy w instalacji.
Ze względu na ciężkie warunki pracy, wszystkie cylindry wyposażone są w zgarniacze lodu oraz bezobsługowe, nierdzewne łożyska wahliwe. Projekt napędu hydraulicznego powstał w dziale projektowym DCEE/STS1-PL w biurze w Gdańsku i został zatwierdzony oraz dopuszczony do realizacji przez PRS. Montaż podzespołów jest realizowany przez serwis DCEE/SVC-PL w centrali firmy w Warszawie. Tam także odbywają się próby w obecności inspektora oraz odbiory podzespołów na zgodność z zatwierdzoną dokumentacją przez inspektora z Polskiego Rejestru Statków. Pierwsza partia dostawy na jeden lodołamacz czołowy LC1200 i jeden liniowy LL800 trafiła już do klienta w lutym 2020. Druga dostawa na pozostałe dwa lodołamacze liniowe przewidziana jest na koniec 2020 roku.