Rekordowy wynik sprzedaży Bosch Rexroth: 7 miliardów euro w 2022 r.
| WydarzeniaBosch Rexroth prezentuje kluczowe informacje za rok 2022
- Wzrost sprzedaży o 14,1% mimo trudnych warunków
- Wartość przyjętych zamówień utrzymuje się na silnym poziomie 7,3 miliarda euro
- Wzrost na całym świecie z wyjątkiem Chin
- Rekordowy poziom inwestycji w innowacje i sieć produkcyjną
- Przejęcia i współpraca ukierunkowane na rozbudowę i rozwój portfolio
- Umiarkowanie optymistyczne perspektywy na rok 2023 związane z trudnym warunkami zewnętrznymi
Lohr – w 2022 r. firma Bosch Rexroth osiągnęła rekordową sprzedaż na poziomie 7 miliardów euro – to najwyższy wynik w jej historii. W porównaniu z poprzedzającym rokiem (który przyniósł wynik 6,2 miliarda euro) sprzedaż wzrosła o 14,1%. Wartość zamówień spadła jedynie nieznacznie (o 2,1%) do 7,3 miliarda euro – to drugi najwyższy wynik w historii. Dzięki przejęciom i współpracy firma rozbudowuje
swoje portfolio produktów co przyczyni się w przyszłości do osiągnięcia wzrostu oraz zrównoważonego rozwoju w poszczególnych regionach. Inwestycje w istniejące oraz nowe lokalizacje, a także w badania i rozwój osiągnęły rekordowy poziom. Pod koniec 2022 r. firma Bosch Rexroth zatrudniała na całym świecie około 32 100 osób, co stanowi 3% wzrost.
"Rok 2022 to czas dalszego silnego rozwoju firmy Bosch Rexroth w trudnych warunkach. Nadal rozbudowujemy ofertę w dziedzinie hydrauliki, elektryfikacji i automatyzacji przemysłu oraz wzmacniamy ją poprzez przejęcia - biorąc pod uwagę przyszły wzrost i zaspokajanie zmieniających się potrzeb naszych klientów. Bosch Rexroth to niezawodny i innowacyjny partner, nawet w trudnych czasach" – powiedział Dr Steffen Haack, dyrektor generalny Bosch Rexroth AG.
Sprzedaż: Rekordowe wyniki sprzedaży pomimo gwałtownego spadku koniunktury w Chinach
Wzrost sprzedaży o 14,1% do rekordowej wartości 7 miliardów euro. Już w poprzednim roku firma Bosch Rexroth powróciła do poziomu sprzed kryzysu, osiągając sprzedaż na poziomie 6,2 miliarda euro. Firma Bosch Rexroth pobiła poprzedni rekord ustanowiony w 2019 roku o 849 milionów euro.
Najwyższy wzrost odnotowano w regionie obu Ameryk (+34,8%), z obrotami na poziomie 1,4 miliarda euro. W Europie (poza Niemcami) sprzedaż wzrosła o 16,5% do 2,4 miliarda euro. Sprzedaż w Niemczech wzrosła o 11,3% do 1,4 miliarda euro. Najniższy wzrost odnotowano w Azji/Afryce/Australii. Sprzedaż wyniosła tam 1,8 miliarda euro. Przyczyna: Sprzedaż na rynku chińskim, który jest największy w regionie, będąc jednocześnie jednym z największych rynków Bosch Rexroth, spadła o ponad 9% na skutek pandemii koronawirusa. Wzrost w innych regionach zrekompensował tę stratę. W ciągu poprzedniego roku firma Bosch Rexroth całkowicie zaprzestała działalności w Rosji.
Oprócz realnego wzrostu, na obroty wpłynęły również kursy walut oraz wzrost cen. Część gwałtownego wzrostu kosztów materiałów, energii, logistyki i robocizny firma była w stanie przenieść na klientów. Jednakże presja kosztowa wciąż pozostaje bardzo wysoka.
Przyjęte zamówienia: Nadal na wysokim poziomie
Firma Bosch Rexroth otrzymała zamówienia o wartości około 7,3 miliarda euro (to zaledwie 2,1% poniżej rekordu z poprzedniego roku). Negatywne czynniki, takie jak utrzymująca się niepewność, surowe przepisy związane z pandemią w Chinach i wojna na Ukrainie, zostały zniwelowane. Liczbę zamówień w ciągu roku cechowała zmienność, w zależności od regionu lub technologii.
Inwestycje w badania i rozwój oraz globalną sieć produkcyjną: rekordowe wartości i wyraźny nacisk na korzyści dla klienta
Skupiając się przede wszystkim na innowacjach i zapewnianiu klientom wydajnych rozwiązań, firma Bosch Rexroth ponownie znacząco zwiększyła inwestycje w badania i rozwój oraz globalną sieć produkcyjną.
W 2022 r. inwestycje firmy w badania i rozwój wyniosły 388 milionów euro. To około 5,5% obrotów (poprzedni rok: 344 miliony euro; 5,6%) i najwyższy wynik w historii firmy. Kluczowe obszary to cyfryzacja, elektryfikacja maszyn mobilnych za pomocą platformy eLION, automatyzacja przemysłu na platformie ctrlX AUTOMATION oraz autonomiczny robot mobilny ACTIVE Shuttle i platforma oprogramowania H4U (Hydraulics for You) dla hydrauliki przemysłowej. Te i inne innowacje zostaną zaprezentowane na targach Hannover Messe (17-21 kwietnia 2023 r.).
Inwestycje w globalną sieć produkcyjną obejmującą 46 zakładów wzrosły o 53,1% do 274 milionów euro (3,9% obrotów). To najwyższy wynik w ciągu ostatnich 10 lat. Pieniądze wykorzystano na modernizację istniejących zakładów poprzez inwestycje w budynki, maszyny i narzędzia, a także na utworzenie nowych zakładów. Aby zaspokoić popyt w Ameryce Północnej, firma Bosch Rexroth tworzy silny regionalny łańcuch dostaw, budując nowe zakłady w Querétaro (Meksyk) i Charlotte (w stanie Karolina Północna w Stanach Zjednoczonych). W ramach starań mających zapewnić rozwój w Europie, trzy obiekty na terenie Słowenii łączone są w nowy zakład w Brniku. W Niemczech wydano ponad 120 milionów euro na obiekty biurowe i logistyczne, produkcję oraz kompleksową modernizację odlewni w Lohr. Poza Niemcami największe inwestycje miały miejsce w Turcji i Chinach.
Środki te służą poprawie dostępności produktów, pomagając stworzyć zrównoważoną pod względem regionalnym sieć produkcji i osiągać zrównoważony rozwój, np. poprzez optymalizację procesów produkcyjnych lub skrócenie dróg transportu.
Przejęcia i współpraca: Rozbudowa portfolio i wzmocnienie potencjału wzrostu w przyszłości
W 2022 r. firma Bosch Rexroth nabyła kilka spółek oraz udziały w przedsiębiorstwach oraz założyła spółki joint venture.
Największe przejęcie w branży hydrauliki siłowej miało miejsce w lipcu 2022 r.: HydraForce to amerykańska firma specjalizująca się w mechanicznych i elektrycznych zaworach nabojowych i hydraulicznych płytach wielosekcyjnych, zatrudniająca około 2 100 osób. Jej przejęcie w lutym 2023 r. wzmocniło pozycję firmy Bosch Rexroth w dziedzinie hydrauliki kompaktowej, szczególnie w Ameryce Północnej, a oprócz tego umożliwi dalszy rozwój firmy w Azji.
Elmo Motion Control, izraelska firma specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu automatyzacji przemysłu, od listopada stała się częścią rozwiązań do automatyzacji i elektryfikacji. Firma opracowuje i produkuje wysokiej klasy serwonapędy elektryczne i sterowniki napędów dla automatyki przemysłowej. Jej oferta uzupełnia portfolio produktów opartych na platformie ctrlX AUTOMATION.
W maju firma Bosch Rexroth nabyła większościowy pakiet udziałów w duńskim przedsiębiorstwie Kassow Robots specjalizującym się w produkcji robotów. Kassow Robots opracowuje i produkuje roboty kolaborujące (cobot) do zastosowań przemysłowych.
Rozwój Bosch Rexroth w Chinach umożliwiają dwie nowe firmy oferujące produkty właściwe dla segmentu rozwiązań średniej mocy: Le-AutomatiX, działająca w obszarze automatyzacji przemysłu, oraz Weifu Technology Group, specjalizująca się w hydraulice mobilnej i przemysłowej.
Pracownicy: Wzrost zatrudnienia na całym świecie
Pod koniec 2022 roku firma Bosch Rexroth zatrudniała około 32 100 osób. To o 3,2% lub o około 1000 pracowników więcej niż w poprzednim roku. Wzrost zatrudnienia nastąpił we wszystkich regionach. Podobnie jak rok wcześniej, największy bezwzględny wzrost zanotowano w Niemczech (400 dodatkowych pracowników, czyli 2,8%). Największe zapotrzebowanie na pracowników występuje w sektorze automatyzacji przemysłu i cyfryzacji.
Perspektywy na rok 2023: Umiarkowanie optymistyczne perspektywy w związku z trudnymi warunkami zewnętrznymi
"Byłem pod wrażeniem tego, jak nasz zespół na całym świecie poradził sobie z intensywnym rokiem 2022, wykazując wielkie zaangażowanie na rzecz naszych klientów i opierając się na naszej silnej kulturze korporacyjnej. Na 2023 rok patrzymy z umiarkowanym optymizmem. Niewielki wzrost sprzedaży w naszej dotychczasowej działalności uzupełnia sprzedaż w nowo nabytych spółkach" – powiedział Holger von Hebel, dyrektor finansowy Bosch Rexroth AG. Wyzwaniami pozostają: tocząca się wojna w Ukrainie, ograniczenia dostępności materiałów i możliwości transportowych oraz niepewność w międzynarodowym otoczeniu biznesowym. "Tym ważniejsze jest ciągłe udoskonalanie naszej firmy. Podejmując liczne działania, dalej wzmacniamy naszą kulturę, którą cechuje elastyczność i orientacja na wyniki. Ponadto intensyfikujemy cyfryzację we wszystkich częściach firmy i jeszcze bardziej koncentrujemy działania na zrównoważonym rozwoju" – mówi von Hebel.