Firmy nie powinny odkładać planowanej robotyzacji na później
| WydarzeniaOpóźnianie inwestycji w innowacyjne technologie wiąże się z licznymi zagrożeniami. Firmy, które wciąż się wahają, powinny zadać sobie trzy pytania.
Gospodarka europejska stoi w obliczu szeregu wyzwań, które wpływają na jej wzrost, stabilność i konkurencyjność. Starzejąca się siła robocza zwiększa obciążenie systemów ubezpieczenia społecznego i zmniejsza podaż siły roboczej, potencjalnie spowalniając wzrost gospodarczy. Ponadto, zaangażowanie UE w realizację Zielonego Ładu i osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 r. wymaga znacznych inwestycji i zmian strukturalnych w różnych sektorach. Do tego dochodzi brak chęci do podejmowania inwestycji ze względu na obawy finansowe. Niedawne badanie przeprowadzone przez McKinsey Global Institute (MGI) wykazało, że duże europejskie firmy o przychodach przekraczających 1 mld USD znalazły się w tyle za ich amerykańskimi odpowiednikami. W sumie na inwestycje przeznaczają o 400 mld USD mniej w skali roku i rosną o jedną trzecią wolniej.
To zmęczenie inwestycyjne może prowadzić do kilku problemów, które mają zarówno krótko-, jak i długoterminowe skutki. Obejmuje to problemy w zakresie konkurencyjności, zrównoważonego rozwoju i reputacji, niższej wydajności oraz mniejszej siły przyciągania nowych wykwalifikowanych pracowników. Innowacyjna robotyka może przeciwdziałać takim zmianom, ale wymaga również przemyślanego finansowania. Dlatego przedsiębiorstwa, które obecnie ograniczają swoje inwestycje, powinny pilnie rozważyć, czy negatywne skutki w perspektywie długoterminowej nie przeważą nad krótkoterminowymi oszczędnościami. W centrum takich rozważań powinny się znaleźć następujące trzy pytania.
Pytanie 1: Dlaczego firmy, które nie inwestują w robotykę, są mniej wydajne?
Zwrot z inwestycji (ROI) jest tradycyjnie wykorzystywany do pomiaru rentowności inwestycji. Ale jak w dłuższej perspektywie może firmie zaszkodzić nieinwestowanie w robotykę? Firmy, które nie inwestują w robotykę, zostają za konkurencją, która wykorzystuje nowoczesne, zautomatyzowane systemy do zwiększenia wydajności i zdolności produkcyjnej. Jednocześnie brakuje im innowacji niezbędnych do opracowywania nowych produktów lub usług oraz utrzymania wiodącej pozycji w zakresie nowych technologii. Robotyka może znacznie zwiększyć wydajność, ponieważ roboty mogą pracować przez całą dobę bez przerw. Ponadto technologie automatyzacji można szybciej i łatwiej przekształcić na potrzeby różnych zadań, co sprawia, że są bardziej elastyczne. Bez takich narzędzi trudniej jest odpowiednio reagować na zmiany rynkowe lub wymagania klientów. Nie należy zapominać, że robotyka może być środkiem przeciwdziałania rosnącemu niedoborowi wykwalifikowanych pracowników w środowisku przemysłowym. Przez długi czas automatyzacja była postrzegana jako zastępstwo za pracowników. Z drugiej strony robotyka oparta na współpracy polega na ściślejszej współpracy między pracownikami i maszynami, a umiejętności ludzkie można zmaksymalizować poprzez automatyzację zorientowaną na użytkownika. Przyspieszenie procesów opartych na danych poprzez cyfryzację wzmacnia możliwości pracowników, na przykład poprzez wykorzystanie aplikacji opartych na sztucznej inteligencji do wspieraniu ich w podejmowaniu świadomych decyzji. Opcje takie jak leasing lub „robot jako usługa” mogą być dobrym sposobem na pozyskiwanie nowych technologii. Firma OMRON oferuje małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) kalkulator zwrotu z inwestycji, który pomaga w lepszym zrozumieniu finansowych aspektów automatyzacji. Jeśli rozważasz zakup lub wynajem robota, narzędzie to może pokazać zwrot z inwestycji i moment zrównoważenia wydatków przez ten zwrot.
Pytanie 2: Dlaczego firmy, które nie inwestują w robotykę, są mniej zrównoważone?
Wiele firm uczyniło zrównoważony rozwój swoją misją i przejmuje coraz większą odpowiedzialność za wdrażanie zrównoważonych procesów, skupiając się na odpowiedzialności korporacyjnej. Często pomijane jest to, że technologie automatyzacji mogą promować cele społeczne i ekologiczne na wiele sposobów. Kluczowym wymogiem jest optymalna koordynacja procesów oraz systemów. Czujniki i sztuczna inteligencja umożliwiają firmom wykrywanie problemów, które mogą wystąpić w systemie (np. drgania lub usterki) na wczesnym etapie i podjęcie środków zaradczych. Sterowanie optyczne i zaawansowane technologie kamer pozwalają bardzo wcześnie wykryć błędy i odchylenia jakości, dzięki czemu można zareagować, zanim dojdzie do wyprodukowania tysięcy wadliwych części, zatrzymania maszyn i pojawienia się dodatkowych kosztów związanych z przeróbkami lub odpadami. Najlepiej, aby wszystkie procesy maszynowe były skoordynowane i harmonijnie ze sobą powiązane z korzyścią dla wydajności i zrównoważonego rozwoju. Dostarczana przez firmę OMRON technologia sterowania maszynami za pomocą zintegrowanej platformy robotów pomaga, na przykład, radykalnie skrócić czas przezbrajania linii produkcyjnych. Obecnie firmy stoją przed koniecznością zrewidowania swoich praktyk pracy, tworzenia zrównoważonych procesów i wspierania pracowników poprzez automatyzację.
Pytanie 3: Dlaczego firmy, które nie inwestują w robotykę, są mniej przyjazne dla pracowników?
Powszechną obawą jest to, że roboty zabiorą pracę ludziom. Jednak jest to błędne założenie: pomyślna automatyzacja daje możliwość wsparcia pracowników zamiast ich zastępowania. Robot przejmuje powtarzalne zadania, ale człowiek podejmuje decyzje. Zaawansowane technologie, takie jak robotyka, przetwarzanie dużych ilości danych i przetwarzanie w chmurze, rozszerzona rzeczywistość (AR) i Internet rzeczy (IoT) mogą rozwiązać rosnący problem z niedoborem wykwalifikowanych pracowników, umożliwiając tworzenie wartości dodanej i elastyczne przepływy pracy. Współpraca z dostawcami technologii, takimi jak OMRON, i ich partnerami, którzy mają bogate doświadczenie w zakresie narzędzi takich jak 5G, Edge AI lub analiza danych, może znacznie uprościć wdrażanie i stosowanie tego typu technologii. Kolejna wskazówka: podróż od planowania i weryfikacji koncepcji (POC) do systemu, który działa z powodzeniem i przynosi zyski, wymaga czasu, cierpliwości i wsparcia ze strony zaufanego partnera. Firmy muszą z dużym wyprzedzeniem sprawdzić, która technologia najlepiej odpowiada ich wymaganiom i w jaki sposób można ją skalować. Ważną rolę podczas automatyzacji procesów odgrywa również akceptacja pracowników. Zaleca się, aby rozpocząć od małych, początkowych projektów, a następnie szybko zwiększać skalę.
Autor: Peter Lange, kierownik ds. rozwoju biznesu w zakresie robotyki w firmie OMRON Electronics GmbH