System automatyki firmy Bosch Rexroth ułatwia proces głębokiego rozładowywania akumulatorów pojazdów elektrycznych
| WydarzeniaWydobycie surowców pierwotnych nie wystarczy, aby pokryć zapotrzebowanie coraz większej liczby pojazdów elektrycznych. Z drugiej strony rośnie presja regulacyjna: rozporządzenie UE w sprawie akumulatorów określa konkretne cele w zakresie ich recyklingu. Recykling akumulatorów i ponowne wykorzystanie odzyskanych surowców stają się ważnymi elementami rozwoju europejskiej gospodarki o obiegu zamkniętym. Oferując modułowy zestaw rozwiązań do diagnozowania, rozładowywania i demontażu zużytych akumulatorów pojazdów elektrycznych, firma Bosch Rexroth umożliwia automatyzację tych procesów. Dostarczyła ona firmie BLC - The Battery Lifecycle Company jeden z pierwszych tego typu systemów automatyki w Europie.
Coraz większa sprzedaż pojazdów elektrycznych na całym świecie zwiększa popyt na akumulatory samochodowe. Akumulator jest jednym z najbardziej kosztownych i zasobochłonnych elementów pojazdu elektrycznego. W rezultacie recykling akumulatorów staje się coraz ważniejszy, ponieważ nawet 95% zawartych w nich pierwiastków chemicznych można ponownie wykorzystać, a tym samym obniżyć koszty produkcji.
Procesy związane z przygotowaniem i demontażem akumulatorów były do tej pory bardzo pracochłonne. Ich automatyzacja jest niezbędna, aby recykling akumulatorów był możliwy na skalę przemysłową. Bosch Rexroth dostarcza firmie BLC - The Battery Lifecycle Company jeden z pierwszych w Europie systemów automatyki do rozładowywania i demontażu modułów akumulatorowych. BLC to spółka joint venture utworzona przez firmy TSR Automotive (spółkę zależną firmy REMONDIS) i Rhenus Automotive. Opatentowane rozwiązanie automatyzuje krytyczny etap głębokiego rozładowywania wysokowydajnych akumulatorów, a tym samym skraca proces, który wcześniej trwał nawet 24 godziny, do niespełna 15 minut.
„Opracowany przez firmę Bosch Rexroth proces automatycznego rozładowywania akumulatorów nie tylko upraszcza recykling, lecz również zwiększa wydajność i bezpieczeństwo. Głębokie rozładowywanie modułu trwa zaledwie kilka minut. To ogromny wzrost produktywności. Ryzyko związane np. ze zwarciami i pożarami jest ograniczone do minimum”- podsumowuje Lukas Brandl, dyrektor zarządzający BLC - The Battery Lifecycle Company GmbH.
System transportowy TS 5 firmy Bosch Rexroth przenosi moduły akumulatorów różnych producentów, różnego typu i różnej wielkości między stanowiskami diagnozowania, rozładowywania i demontażu. Jest to system przenośników rolkowych, zaprojektowany specjalnie z myślą o transporcie ciężkich ładunków, który w elastyczny sposób spełnia wymagania zakładów recyklingu. Modułowe rozwiązanie z pakietu narzędzi do automatyzacji ctrlX AUTOMATION, obsługiwane przez platformę sterowania ctrlX CORE i system napędowy ctrlX DRIVE, neutralizuje ogniwa akumulatorów na stanowisku rozładowywania. Układ napędowy pochłania energię rozładowania i przekazuje ją z powrotem do obwodu pośredniego lub do sieci energetycznej za pośrednictwem przetwornicy DC/DC i inwertera sieciowego. Stacja rozładowcza zmniejsza zatem zapotrzebowanie całego systemu na moc.
„Dzięki rozwiązaniu firmy Bosch Rexroth jesteśmy doskonale przygotowani do odzyskiwania cennych zasobów i minimalizowania śladu ekologicznego w branży. Chcemy poddawać recyklingowi do 15 000 ton surowców z baterii rocznie w Magdeburgu” - wyjaśnia Brandl.
Bosch Rexroth oferuje pakiet rozwiązań EV Battery Recycling Suite do diagnozowania, rozładowywania i demontażu zużytych akumulatorów EV na skalę przemysłową zarówno operatorom instalacji, jak i integratorom systemów. Modułowa konstrukcja tego pakietu umożliwia jego ekonomiczne skalowanie w celu recyklingu większych ilości akumulatorów i sprostania nowym wyzwaniom w przyszłości. Firma Bosch Rexroth stawia na otwarte standardy komunikacji i programowania. Ułatwia to integrację rozwiązania ze strukturami informatycznymi różnych aplikacji.