Systemy sterowania mechanizmami sceny - od ponad 35 lat
| PromocjeSystem sterowania mechanizmami sceny z panelem osiowym firmy Bosch Rexroth debiutował w 1980 r. Technologię zastosowano po raz pierwszy w Praskim Pałacu Kultury i Teatrze Narodowym w Pradze oraz na Festiwalu w Strasburgu w 1984 r.
Technologia w świetle reflektorów
System ten przyjęto nazywać systemem sterowania mechanizmami sceny od momentu wprowadzenia VTB1000 w pierwszej dekadzie jego istnienia. W 1989 r. opracowano sterownik osiowy AC5, czyli pierwszy sterownik osiowy stosowany w mechanice sceny z wbudowanymi funkcjami bezpieczeństwa (AK5). System zyskiwał na popularności i został zainstalowany m.in. na scenie Staatsoper Stuttgart, festiwalu Bayreuth Festival oraz w teatrach Residenztheater w Monachium i wiedeńskiego Burgtheater.
W 1994 r. w Gothenburgu po raz pierwszy użyto kompaktowego panelu sterowania. Rynek zrewolucjonizował panel SCI, w którym zastosowano system operacyjny MSDos. Został pierwszym systemem dotykowy w technologii scenicznej w czasach, kiedy zastosowania sensoryczne nie były jeszcze w powszechnym użyciu.
Równie rewolucyjny był nasz graficzny interfejs użytkownika, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że system Windows 3.1, czyli pierwszy system operacyjny Microsoft z graficznym interfejsem użytkownika, wprowadzono zaledwie 2 lata wcześniej. W tamtych czasach nikt nawet nie słyszał o graficznych interfejsach użytkownika ani systemach dotykowych w przemyśle, a co dopiero w technologii scenicznej. System sterowania VTB2000 i panel sterowania SCI szybko znalazły zastosowanie na scenach operowych Opera House Gothenburg, Volksoper w Wiedniu i w Teatrze Narodowym w Warszawie.
W 1998 r. sterownik osiowy AC5 zastąpiono modelem BAC 360 z wbudowanymi funkcjami bezpieczeństwa zgodnymi z normą SIL3. Od tego momentu sterownik osiowy (dwukanałowy) instalowano w BLE bezpośrednio na napędzie, co drastycznie obniżyło koszty okablowania czujników osi.
Łączność odbywała się za pośrednictwem Ethernetu lub hubów. Opracowano też protokół sieciowy 10 Mbits / s w czasie rzeczywistym o nazwie MR10Bus, który następnie opatentowano. BAC 360 zastosowano również w sterownikach głównych w panelu SCI. W tym samym czasie na sceny Staatstheater Hannover, Grand Theater de Geneve, Staatstheater Mainz i Teatru Narodowego w Budapeszcie oraz innych instytucji kultury w całej Europie wprowadzono system sterowania SYB2000 z panem sterowania SCI.
W 2001 r. miała miejsce premiera nowego panelu sterowania (SCII). Opracowanie projektu obudowy konsoli jako interfejsu człowiek-maszyna po raz pierwszy powierzono zewnętrznej firmie projektowej. Konsola SCII zyskała 2 dźwignie do obsługi trybu ręcznego. W panelu sterowania nadal mieściły się dwa sterowniki BAC360 jako sterowniki główne. System sterowania SYB2000 z panelem sterowania SCII niemal natychmiast zainstalowano w Oldenburgisches Staatstheater.
Konsola SCII została zmodyfikowana w 2008 r. Obudowa pozostała bez zmian, ale wprowadzono sterownik bezpieczeństwa konsoli BPC. Sygnały z komponentów związanych z bezpieczeństwem, takich jak dźwignie napędu, włączniki i przyciski typu deadman, podłączono do sterownika konsoli. Sterownik główny przeniesiono do szafki sterowniczej. Wprowadzenie sterownika konsoli umożliwiło opracowanie pierwszej konsoli obsługiwanej za pośrednictwem WLAN. System sterowania SYB2000 z panelem sterowania SCIII i panelem sterowania CPW zainstalowano po raz pierwszy w Norweskiej Operze Narodowej w Oslo.
W 2011 r. BAC360 zastąpiono nowym sterownikiem BAC860 w roli sterownika głównego. W ten sposób można było jednocześnie uruchamiać i sterować 4 ruchami na każdym panelu. Liczba napędów, które można było przesuwać jednocześnie na panelu, wzrosła z 16 do 90. System sterowania SYB2500 i panel sterowania SCIII zainstalowano w Teatrze Bolszoj.
W 2013 r. powstał panel SCIV. Panel ten zaprojektował Działu Techniki Teatralnej. Dzięki specjalistycznej wiedzy opracowano produkt kompleksowo zoptymalizowany pod względem zastosowań w środowisku scenicznym. Pierwszy pojemnościowy wyświetlacz wielodotykowy z 22-calowym ekranem w bardzo wytrzymałej obudowie bez wentylatorów doskonale sprawdzał się w obszarze sceny najbardziej wrażliwym na hałas. Do 2019 r. był to najbardziej kompaktowy panel sceniczny z dużym 22-calowym ekranem.
W 2014 r. wprowadzono następcę MR10Bus, czyli protokół sieciowy SYBNet 100Mbit / s w czasie rzeczywistym, oparty na najnowszej technologii przełączania. Jednocześnie zaprezentowano BLE4 ze sterownikiem osiowym BAC 5500. System sterowania SYB3.0, panel sterowania SCIV i panel sterowania CP zainstalowano w Teatrze Nowym w Pilznie oraz w Burgtheater w Wiedniu.
W 2018 r. wprowadzono CPII, czyli kompaktową i wytrzymałą stacjonarną i mobilną konsolę oraz przewodowe i bezprzewodowe urządzenie mobilne. W zastosowaniach mobilnych uwzględniono poręczność i ciężar, a w konsoli stacjonarnej użyto zacisku VESA do montażu na powierzchni płaskiej. Na podstawie kompleksowych studiów projektowych opracowano całkiem nową ścieżkę produkcji. Połączono sprawdzony front wykonany z twardego aluminium, który pełni ważną rolę w układzie chłodzenia pozbawionym wentylatorów, oraz lekką obudowę z materiałów organicznych wykonaną w najnowszej technice 3D. Ten rewolucyjny proces wytwarzania dał nowe możliwości projektowania, które znacznie obniżyły koszty kompaktowej konsoli. W 2018 r. system sterowania SYB3.0, panel sterowania SCIV i panel sterowania CPII zainstalowano na statku wycieczkowym AIDAnova.
W 2019 r. na targach w Berlinie zaprezentowano panel SYB Frames oraz SCIV neo. Udoskonalona wersja SCIV neo jest następcą SCIV. SYB Frames i SCIV neo są też dostępne wersji niestandardowej, w sposób bardziej elastyczny dostosowującej się do specjalnych potrzeb klientów. Można bez trudu zintegrować różne podzespoły sprzętowe i dostosować je do panelu SCIV neo.
Od opracowania pierwszego systemu sterowania mechanizmami sceny z panelem osiowym w 1980 r. do systemu sterowania mechanizmami sceny w wersji 3.0 z systemami SCIV neo z technologią wielodotykową, nawet dwoma 22-calowymi ekranami oraz możliwością zastosowania SYB Frames lub kompaktowego i mobilnego CP II z ekranem 13-calowym – nasza technologia zajmuje centralne miejsce na scenie najbardziej prestiżowych teatrów, festiwali i oper na całym świecie.