Innowacyjne metody nauczania w klasach o profilu technik robotyk, z robotami Astorino

| Realizacje

Innowacyjne metody nauczania w klasach o profilu technik robotyk, z robotami Astorino

Od 2022 roku mieleccy uczniowie mają możliwość innowacyjnej nauki robotyki przemysłowej z robotami edukacyjnymi Astorino. Placówka zakupiła na ten cel 4 roboty, w tym 1 złożonego i 3 do samodzielnego montażu, i wdrożyła je do programu nauczania.

Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu to placówka edukacyjna, która działa i rozwija się już ponad 25 lat. Jej obiekt został wybudowany w ramach projektu unijnego Regionalne Centrum Transferu Nowoczesnych Technologii Wytwarzania.

W tym obiekcie znajduje się 10 bardzo nowoczesnych pracowni technicznych. W tych pracowniach placówka kształci młodzież z mieleckich szkół zawodowych, a także osoby dorosłe w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych w zawodach mechanicznych, mechatronicznych, informatycznych i robotycznych.

„Zawód technik robotyki rozwija się u nas bardzo dobrze. Wiele zakładów pracy podpisało z nami umowę partnerską. Oprócz zajęć w naszej bazie dydaktycznej, uczniowie odbywają praktyki w mieleckich zakładach pracy” – mówi Zdzisław Nowakowski, Dyrektor CKPiDN w Mielcu, honorowy profesor oświaty.

 

Podstawa programowa dla klas technik robotyki

Eksperci CKiPDN w Mielcu są odpowiedzialni za opracowanie podstawy programowej dla kierunku technik robotyki w Polsce. To ta placówka uruchomiła jako pierwsza kształcenie w tym zawodzie w naszym kraju. Zajęcia dla klas o profilu technik robotyki w Mielcu realizowane są w pełni przez Centrum. Kadra placówki popularyzuje także naukę i technikę wśród lokalnej społeczności.

Od 2022 roku mieleccy uczniowie mają możliwość innowacyjnej nauki robotyki przemysłowej z robotami edukacyjnymi Astorino. Placówka zakupiła na ten cel 4 roboty, w tym 1 złożonego i 3 do samodzielnego montażu, i wdrożyła je do programu nauczania. Wkrótce planuje przeprowadzić na nich eksperymentalny egzamin w klasach technik robotyki w specjalizacjach ELM-07 i ELM-08.

„Robot Astorino – wymyśliłem tego robota po to, aby ułatwić młodym ludziom późniejszą integrację w firmach produkcyjnych. Astorino to robot, którego programuje się w taki sam sposób jak roboty przemysłowe – to jest jedna zaleta. Druga: jest wykonany w druku 3D, więc jeżeli w trakcie nauki coś pójdzie nie tak, możemy takie części dodrukować i uruchomić robota ponownie”mówi Marek Niewiadomski, wynalazca i konstruktor robota, główny projektant w firmie ASTOR.

 

Podstawa programowa dla klas technik robotyki

Robot Astorino to 6-osiowy robot edukacyjny z kompletnym systemem sterowania, o konstrukcji identycznej z robotami przemysłowymi i programowany tak jak roboty przemysłowe. Takie rozwiązanie jest w pełni zgodne z wymaganiami Ministerstwa Edukacji dla kierunku technik robotyk.

„Roboty Astorino to wartościowe narzędzie, które pozwala poznać budowę, a także zastosowanie robota przemysłowego. Uczniowie mają także możliwość samodzielnego montażu takich robotów od najmniejszych detali po najbardziej skomplikowane układy sterowania” – mówi Konrad Słupski, nauczyciel przedmiotów zawodowych w CKPiDN w Mielcu.

Nauczyciele otrzymują dostęp do szkoleń i wsparcia technicznego oraz odpowiednie narzędzia dydaktyczne - instrukcje montażu, kalibracji, programowania i obsługi oraz gotowe konspekty lekcji. Cztery roboty edukacyjne Astorino w tutejszym Centrum zapewniają możliwość efektywnej nauki robotyki w małych zespołach.

„Robot edukacyjny Astorino do nauki robotyki przemysłowej charakteryzuje się bardzo dużą elastycznością pod kątem budowy i możliwości stosowania części zamiennych. Jego środowisko programistyczne jest dostosowane do realizacji różnych zadań zawodowych, zgodnych z podstawą programową technika robotyki” – mówi Sylwester Paterek, nauczyciel przedmiotów zawodowych w CKPiDN w Mielcu.

Uczniowie podczas zajęć w CKPiDN w Mielcu bezpiecznie montują roboty pod opieką nauczyciela, a następnie programują je samodzielnie, ucząc się rozwiązywania problemów typowego dla pracy technika czy inżyniera.

„Dzięki Astorino, jako uczeń, jestem w stanie poznać budowę i konstrukcję robota, jak i zdobyć umiejętności programowania”mówi Bartosz Kusek, uczeń klasy o profilu technik robotyki.

 

Robot Astorino o udźwigu 0.5 kg i zasięgu 578 mm jest bezpieczne, przyjazne i łatwe w obsłudze. Astorino jest programowany jak roboty przemysłowe Kawasaki Robotics i może być uzupełniany o zewnętrzny osprzęt (np. system wizyjny, podajnik kostek z czujnikiem optycznym, tor jezdny, chwytak z aplikacją, moduł I/O 24 V z zasilaczem), w celu tworzenia aplikacji typu pick & place, czy symulacji procesów przemysłowych.

Jego środowisko programistyczne jest dostosowane do realizacji różnych zadań zawodowych, zgodnych z podstawą programową klasy technik robotyk. Istnieje możliwość podłączenia robota pod zewnętrzne czujniki i możliwość wyprowadzenia informacji "na zewnątrz", np. piny wejścia-wyjścia.


„ASTOR jako firma technologiczna wspiera szkoły średnie oraz uczelnie wyższe, tworząc sieć placówek patronackich, oferując potrzebny sprzęt, konsultacje techniczne i dedykowane szkolenia dopasowane do potrzeb placówek. Dzięki temu szkoły bądź uczelnie mogą wypożyczyć potrzebny sprzęt do prowadzenia zajęć bądź zorganizować wizytę w jednym z dwóch krakowskich showroomów, gdzie uczniowie lub studenci mogą zapoznać się z nowoczesnymi rozwiązaniami zrobotyzowanymi” - mówi Przemysław Trzop, opiekun sektora edukacji w ASTOR Kraków.

 

ASTOR aktywnie wspiera branżę edukacyjną od wielu lat. Już ponad 400 laboratoriów w blisko 200 szkołach i uczelniach technicznych posiada rozwiązania ASTOR z zakresu automatyki i robotyki oraz dostęp do najnowszej wiedzy.

Wraz z robotami edukacyjnymi Astorino nauczyciel i jego uczniowie otrzymują możliwość praktycznej i bezpiecznej nauki robotyki w kierunku realnych zastosowań w przemyśle. Przyszli inżynierowie mają szansę być lepiej niż kiedykolwiek przygotowani do pracy w zawodzie robotyka. Placówka edukacyjna, inwestując w to rozwiązanie, podnosi jakość nauki robotyki i tym samym swój prestiż.

Jak rozwijać placówkę edukacyjną? 4 zasady Zdzisława Nowakowskiego

 „Kilka czynników decyduje o sukcesie placówki edukacyjnej zajmującej się kształceniem zawodowym młodzieży i osób dorosłych. Przede wszystkim trzeba chcieć to robić. Po drugie trzeba mieć dobrze przygotowaną kadrę nauczycieli, nauczycieli, którzy w sposób ciągły podnoszą swoje kwalifikacje. Po trzecie trzeba mieć dobrze rozwiniętą współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym, mam tu na myśli mieleckie zakłady pracy. I dopiero na końcu wymieniam bazę dydaktyczną, bo jeśli te poprzednie warunki są spełnione, to warto w nią zainwestować aby kształcenie było naprawdę nowoczesne, myślę sobie że zgodnie z potrzebami Przemysłu 4.0” – podsumowuje Zdzisław Nowakowski, Dyrektor CKPiDN w Mielcu.

Roboty edukacyjne Astorino produkuje i dostarcza polska firma ASTOR, która posiada dedykowaną ofertę dla sektora szkół i uczelni technicznych.

Czytaj więcej: www.astorino.com.pl