Przewodnik targowy

| Gospodarka Artykuły

Targi w warszawskich halach Expo XXI są większości firm dostarczających produkty dla automatyki żelaznym punktem dorocznego programu wystawienniczego. Od kilkunastu lat tworzą one szerokie forum dla specjalistów, gdzie ze swoimi klientami spotykają się producenci, dystrybutorzy oraz integratorzy systemów automatyki przemysłowej..

Przewodnik targowy

Również inżynierowie, managerowie i inni specjaliści poszukują na Automaticonie rozwiązań technicznych, przeglądają nowości w ofercie szeregu konkurencyjnych firm, jak też wykorzystują tę okazję do spotkania się z kolegami z innych firm działających na rynku. Wszystko to sprawia, że Automaticon tworzy dla branży wartościowe forum wymiany informacji i jest unikalną w roku okazją do spotkania z nowoczesną automatyką przemysłową

Automaticon ewoluuje

Rynek automatyki w Polsce i sąsiadujących krajach rozwija się od kilku lat bardzo dynamicznie. Znacząco szybciej płynie również czas inżynierów, którzy na codzień muszą zajmować się problemami technicznymi o coraz większym stopniu złożoności. Pomimo usprawnienia sposobów komunikacji elektronicznej czy rozwoju technik komputerowych tempo pracy rośnie, podobnie jak wymogi ze strony współczesnego rynku. W tej sytuacji możliwość osobistego spotkania z kolegami z branży oraz wymiany poglądów zawodowych staje się cenną i niepowtarzalną okazją. Możliwość taką daje Automaticon, który jest dla branży, co potwierdza szereg osób związanych z automatyką przemysłową, najważniejszym wydarzeniem targowym w roku.

Automaticon 2008 – informacje dla odwiedzających

Termin i miejsce targów: 1-4 kwiecień 2008 (od wtorku do piątku)
Warszawskie Centrum Expo XXI, ul. Prądzyńskiego 12/14, dojazd ulicą Bema od ulicy Kasprzaka
tel. 022 863 82 52, faks 022 874 01 49, targi@automaticon.pl, www.automaticon.pl
Godziny otwarcia: codziennie 9.00 do 17.00, w piątek (4.04) do godziny 15.00; wstęp bezpłatny
Organizatorzy: Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów – PIAP / MVM sp. z o.o.
Wyróżnienia targowe: coroczny konkurs o Złoty Medal Targów Automaticon

Nadchodzą zmiany

Warszawskie targi automatyki, które odbywają się w tym roku na początku kwietnia, dają możliwość zobaczenia w jednym miejscu nowoczesnych systemów automatyki, urządzeń pomiarowych, armatury i szeregu rozwiązań w zakresie automatyzacji czy robotyzacji. Chociaż podczas czterodniowej imprezy spotkać można praktycznie co roku tych samych wystawców, tworzą oni elitę polskiej branży automatyki i są z pewnością najlepszym źródłem informacji o tym, co na rynku najnowsze. Ponieważ Automaticon łączy też część biznesową z wspomnianą możliwością spotkania towarzyskiego, dla wnikliwego obserwatora targi są również bardzo istotnym prognostykiem przyszłego rozwoju branży. Ważnym ich dopełnieniem są z pewnością odbywające się równolegle seminaria, jak też doroczne przyznanie Złotych Medali targów Automaticon, które są dla wyróżnionych firm powodem do dumy przez kolejne lata.

Tegoroczna edycja targów może być dla części wystawców szczególna. Oprócz standardowego zakresu tematycznego i produktów do których odwiedzający targi przywykli przez ostatnie lata, na Automaticonie 2008 po raz pierwszy położono silniejszy nacisk na elektronikę, w szczególności energoelektronikę. Dostawcy tego typu produktów byli od lat w pewnym stopniu uczestnikami targów i również od lat domagali się rozszerzenia formuły imprezy o grupę oferowanych przez nich produktów. W tym roku PIAP wykonał ważny krok w ich stronę, zmieniając m.in. podtytuł targów na „Automatyka, Pomiary, Elektronika”. Czy pójdą za tym kolejne zmiany? To pytanie warto będzie zadać organizatorom w kwietniu podczas konferencji prasowej otwierającej targi.

  • Jacek Frontczak - Komisarz targów Automaticon
  • Co interesującego zobaczyć będzie można podczas tegorocznego Automaticonu?
  • Podobnie jak w latach ubiegłych w jednym miejscu spotkają się prawie wszystkie czołowe firmy z branży automatyki przemysłowej. Zobaczyć będzie można mnóstwo najróżniejszych przetworników, komponentów, osprzętu, specjalistycznych urządzeń pomiarowych i innych produktów. Oczywiście jak zwykle bardzo silnie reprezentowany będzie cały obszar napędów zarówno – elektrycznych, jak i pneumatycznych wraz z układami sterowania, przekształtnikami, itd. Z interesującej tematyki wymienić należy też roboty przemysłowe – w tym roku powinniśmy odnotować rekord, jeśli chodzi o liczbę i różnorodność przedstawianych konstrukcji. Oceniam, że biorąc pod uwagę liczbę wystawców i bogactwo ich oferty, nie ma szans na wymienienie w tym miejscu wszystkich interesujących eksponatów, z którymi będą mogli zapoznać się zwiedzający.

  • Czy w porównaniu z rokiem 2007 nastąpią jakieś zmiany w zakresie infrastruktury targów?
  • Kwestie związane z infrastrukturą są niestety w dużym stopniu poza naszych zasięgiem. Dotyczy to zresztą praktycznie wszystkich organizatorów, których imprezy odbywają się w wynajmowanych obiektach. W ramach porozumień z właścicielem obiektu i sąsiadami Expo staramy się zapewnić jak największą liczbę miejsc parkingowych. W tym roku będzie też trochę lepiej z dojazdem, gdyż została naprawiona nawierzchnia ulicy Prądzyńskiego.

    Niewątpliwie najistotniejszym pytaniem związanym z infrastrukturą jest pytanie o nową halę wystawienniczą. Właściciel Expo obiecuje rozbudowę obiektu od kilku lat. Kolejna hala ma mieć powierzchnię około 4000 m2, co na jakiś czas rozwiązałoby nasz problem braku miejsca. Pozytywną zmianą jest to, że obecnie poza zapewnieniami werbalnymi można zaobserwować konkretne ruchy. Na terenie przeznaczonym pod tą inwestycję rozpoczęto prace przygotowawcze. Jest całkiem realne, że Automaticon 2009 będzie odbywał się już w czterech halach.

    Nowością związaną z targami, na którą warto zwrócić uwagę, jest uruchomienie elektronicznego systemu wspomagającego planowanie zwiedzania targów. Po zarejestrowaniu się na naszej stronie internetowej www.automaticon.pl uzyskać będzie można wykaz stoisk, na których wystawcy będą prezentowali ofertę według podanych w zapytaniu grup tematycznych.

  • Jak ocenia Pan z perspektywy roku pomysł zajęcia piętra przez wystawców? Czy w tym roku powrócicie do tego pomysłu?
  • Pomysł umiejscowienia części wystawców na piętrze został na nas wymuszony przez brak powierzchni na parterze. Jakkolwiek wielu teoretyków twierdzi, że rynek za pomocą cen zrównoważy popyt i podaż, my zdecydowanie nie chcemy stosować tego mechanizmu. Od kilku lat utrzymujemy podstawowe ceny na prawie niezmienionym poziome, gdyż jest dla nas niezwykle istotne, aby targi Automaticon były reprezentatywne dla całej branży. Chcemy aby wśród naszych wystawców obok gigantów mogły zaprezentować się również firmy małe, o niewielkim potencjale finansowym.

    Wracając do pomysłu zajęcia piętra na potrzeby ekspozycji. W tym roku na piętrze będzie jeszcze więcej wystawców niż w roku ubiegłym, gdyż zdecydowaliśmy się dodatkowo na ustawianie stoisk w foyer przed salą konferencyjną. Staram się znaleźć miejsce na jak największą liczbę stoisk i stąd pomysł wykorzystania piętra. Jest dla nas wielkim dyskomfortem, że ponad trzydziestu firmom, które w terminie nadesłały materiały zgłoszeniowe, nie byliśmy w stanie zapewnić miejsca. Mamy nadzieję, że jak wcześniej wspomniałem, w przyszłym roku będziemy mieli do dyspozycji nową halę i sytuacja ulegnie zdecydowanej poprawie.

Za rok nowa hala?

Tematem, który jest od lat bolączką organizatorów i powodem do niezadowolenia wystawców, jest niewystarczająca ilość miejsca wystawienniczego w halach targowych. Z pewnością, jeżeli chodzi o możliwość swobodnej prezentacji uczestników, targi już od kilku lat nie nadążają za dynamicznym rozwojem branży. Nie mając innego wyjścia organizatorzy starają się zagospodarować jak najwięcej przestrzeni dostępnej w Expo XXI. W zeszłym roku skutkowało to kontrowersyjną decyzją o umieszczeniu części stoisk targowych firm na piętrze. W tym roku również w tamtej lokalizacji znajdziemy stoiska części wystawców, przy czym kilka firm będzie prezentowało się dodatkowo na sąsiednim korytarzu. Odwiedzając targi warto o nich pamiętać, gdyż w tamtej okolicy pokazują bardzo ciekawe firmy, jak choćby, w zeszłym roku, Wobit czy Atest Gaz. W tym na piętrze znajdziemy m.in. Amicus-Amo, Automatech, Pilz Polska czy SDS.

Przyszłość targów wydaje się jednak rysować w bardziej optymistycznych barwach. Przełomem jest podjęcie przez właścicieli Expo XXI działań mających na celu budowę dodatkowej hali o powierzchni kilku tysięcy metrów kwadratowych. Zgodnie z informacjami Jacka Frontczaka, komisarza targów Automaticon, rozpoczęły się już przygotowania do tej budowy. Pozwala to nawet mieć nadzieję, że w przyszłym roku wzrośnie o kilkadziesiąt procent powierzchnia targowa dostępna dla wystawców. Pozwoliłoby to nie tylko na nowe rozplanowanie stoisk targowych oraz przeniesienie wystawców z piętra, ale też zapewnienie możliwości pokazania się na targach wszystkim chętnym firmom.

Jarosław Moczak - Panasonic Electric Works Europe

  • Jaką rolę pełnią dla firm z branży targi Automaticon?
  • Dla każdego z wystawców targi pełnią trochę inną rolę w strategii sprzedaży czy budowy wizerunku firmy. Duże i silne firmy o ustabilizowanej pozycji rynkowej prężą muskuły i dają sygnał, że cały czas mają się dobrze. Kształtowanie takiego wizerunku na terenach targowych Expo XXI jest ułatwione z uwagi na ograniczoną powierzchnię wystawienniczą, co limituje dostęp innych dostawców z branży. Jednocześnie Automaticon jest dużym wydarzeniem towarzyskim dla branży automatyków i z pewnością nieobecność wystawcy na kolejnej edycji mogłaby zostać odczytana negatywnie.

    Od wielu lat na targach pokazują się też firmy średnie i małe, co odbywa się z pewnością przy ich dużym wysiłku finansowym. Celem uczestnictwa w targach jest dla tej grupy przedsiębiorców zaprezentowanie oferty, zwrócenie uwagi na nowości i dotarcie do jak największej liczby klientów w ramach ponoszonych kosztów. Istnieje też grupa nowicjuszy, którzy z własnym stoiskiem wystawienniczym pokażą się po raz pierwszy. Do tej grupy zalicza się również Panasonic – w latach ubiegłych nasza oferta prezentowana była przez naszych dystrybutorów, w tym roku pojawimy się na targach wszyscy.

  • Jakie są Wasze oczekiwania związane z targami, co zamierzacie promować?
  • Chcemy promować przede wszystkim markę Panasonic, która, jak już wie większość czytelników miesięcznika APA, jest jedynie nazwą handlową dla produktów firmy Matsushita. Jednocześnie w odniesieniu do automatyki przemysłowej używana jest ona od niedawna. Ponadto nasze czujniki, bariery bezpieczeństwa czy markery laserowe oferujemy pod nazwą Sunx, pierwotną nazwą japońskiego producenta, który jest obecnie członkiem rodziny Panasonic Electric Works. Mamy też kilka nowych, niezwykle interesujących produktów, jednakże naszym głównym celem w tym roku jest bezpośredni kontakt z inżynierem, którego na ulicę Prądzyńskiego przyprowadzi ciekawość nowych technologii.

  • Czy uważa Pan, że w kraju przydałyby się targi branżowe podobne do Automaticonu, ale o innej porze roku lub inaczej profilowane? Czy Automaticon spełnia swoją rolę ?
  • Ponieważ automatyka przemysłowa jest tylko częścią naszej oferty, rozglądamy się również za możliwościami promocji poprzez inne targi. Imprezą, której nie ma na mapie targowej Polski, to targi o profilu podobnym do monachijskich Electronica. Dawniej Poznań oferował swoje tereny dla producentów i dystrybutorów tej branży, obecnie firmy te szukają swojego miejsca właśnie na Automaticonie czy bielskim Energetabie. Electronica to oczywiście największa tego typu impreza w Europie, ale należy pamiętać o dużych imprezach w Kijowie czy Moskwie.

    Co do Automaticonu to bezdyskusyjnie spełnia swoją rolę w 100%, lecz największą bolączką tej imprezy jest mała powierzchnia wystawiennicza, która nie odzwierciedla dynamiki rozwoju branży. Życzyłbym zarządowi targów sukcesu na miarę praskiego święta automatyki Amper, które w tym roku ma miejsce dokładnie w tym samym okresie. Jednocześnie proponuję w latach kolejnych zwrócić uwagę na fakt pokrywania się terminów obydwu imprez.

Dodatek targowy

Podobnie jak rok temu, również w bieżącym wydaniu przygotowaliśmy dla Państwa dodatek targowy, który powinien pomóc w sprawnym poruszaniu się po terenach Expo XXI. Zawiera on najważniejsze informacje o wydarzeniu, mapę targów, wypowiedzi przedstawicieli firm oraz szereg prezentacji przygotowanych przez uczestników Automaticonu, którzy zapowiadają swoje produkty i usługi. Tradycyjnie zapraszamy również do spotkania z redakcją na stoisku AVT w hallu centrum wystawienniczego Expo XXI.

Jakub Glasse - Dyrektor ds. sprzedaży Eltron

  • Czym są dla branży Automaticon? Czy są one dla firmy Eltron wystarczającą okazją do promocji w zakresie automatyki?
  • Targi te już na dobre zagościły w kalendarzu każdej z firm, która zajmuje się automatyką przemysłową. Jest to miejsce, gdzie w jednym czasie spotkać można zarówno swoich klientów, jak i dostawców oraz konkurencje. Dla nas jest to też świetna okazja do pokazania nowych rozwiązań oraz spotkania się z kluczowymi dostawcami oraz klientami.

    Na chwile obecną uważam, że Automaticon to najlepsze targi w branży i nie wyobrażam sobie, żeby nas na tej wystawie zabrakło. Oceniam, że obecnie impreza ta w pełni pokrywa nasze potrzeby w zakresie prezentacji automatyki przemysłowej i nie byłoby potrzeby wystawiania się dwa razy do roku na targach o takiej samej tematyce!

  • Co ciekawego zobaczyć będzie można w tym roku na stoisku firmy Eltron?
  • Jak co roku skoncentrujemy się na pokazaniu nowości typu high-tech. Tym razem skupimy się na systemach wizyjnych Data Sensor, wodo- i wstrząso- odpornych enkoderach Hengstlera. Pokażemy również nową serię wyłączników nożnych Elektry oraz systemie zabezpieczająco-pomiarowy działającym w oparciu o kamerę, PSENvip firmy Pilz.

Tabele

Zbigniew Piątek