CAN w technice wojskowej i cywilnej

Fot.1. Wśród eksponatów towarzyszących konferencji znalazły się modele wozu wsparcia technicznego WZT-3, samobieżnego ustawiacza min Kalina oraz uniwersalne podwozie gąsienicowe nowej generacji UPG-NG
Pod koniec września w Ustroniu-Jaszowcu odbyła się konferencja poświęcona rozwiązaniom CAN pod tytułem "Zastosowania magistrali CAN w technice wojskowej i cywilnej". Organizatorem tegorocznej, trzeciej edycji tej konferencji był tradycyjnie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" z Gliwic. Pierwszego dnia spotkania odbyły się wykłady i prezentacje, drugi poświęcono warsztatom praktycznym z wykorzystaniem laboratoryjnych stanowisk komputerowych. W konferencji wzięło udział blisko 80 osób reprezentujących uczelnie wyższe i ośrodki badawczo-rozwojowe oraz firmy krajowe i zagraniczne.

Posłuchaj
00:00

CAN w różnych zastosowaniach

Dwudniowe spotkanie z CAN rozpoczęła prezentacja „Konstrukcja reaktywnych systemów rozproszonych bazujących na magistrali CAN, przeznaczonych do obsługi zdarzeń na przykładzie systemu kontrolno-nadzorczego”. Natomiast „Interfejs człowiek-maszyna z magistralą CAN” był tematem wykładu rozpoczynającego drugą sesję, która poświęcona była robotyce. W jej trakcie przedstawiono m.in. system sterowania kombajnu chodnikowego stosowanego w górnictwie. Kolejna sesja była ostatnią w tym dniu i dotyczyła cywilnych zastosowań dla CAN. Omówiono zintegrowany system sterowania dedykowany do zastosowań mobilnych, system CANbus na przykładzie kołowej ładowarki kopalnianej oraz rozwiązanie do zastosowania w inteligentnym domu – interfejs dźwiękowy dla aplikacji CANopen.

W prezentacjach zaplanowanych na sesje IV i V pojawiły się przykłady wykorzystania CAN w technice wojskowej. Słuchaczom przedstawiono m.in. wykorzystujące magistralę CAN systemy sterowania samolotem bezzałogowym i stacją radiolokacyjną oraz też zastosowanie magistrali CAN w systemie przeciwtorpedowych celów pozornych.

Intencje organizatorów

Rosnące zainteresowanie układami opartymi na szeregowej magistrali komunikacyjnej CAN notuje się od lat 80. ubiegłego wieku, czyli od czasu, gdy w firmie Robert Bosch zbudowano pierwszą magistralę. Od tego czasu wyprodukowano i sprzedano ponad 500 milionów urządzeń CAN. Rosnąca liczba aplikacji tej technologii dotyczy również polskiego przemysłu, dlatego intencją organizatorów konferencji jest, aby spotkanie poświęcone magistrali CAN znalazło stałe miejsce w kalendarzu spotkań branżowych.

Piotr Perka

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Obudowy, złącza, komponenty
TraceParts i Leo AI przedefiniują wyszukiwanie części do projektów
Zasilanie, aparatura nn
PGE buduje magazyn energii
Aktualności
Niedobór infrastruktury magazynowej w Europie przekracza wartość 150 mld euro
Aktualności
Nowa inwestycja firmy Marbo
Pomiary
Datalogic wzmacnia partnerstwo ze StayLinked
Aktualności
Popyt na gazy przemysłowe

VARTECH Industry System Cleaner od Texaco – niezawodny sposób w walce z osadami lakierowymi w układach przemysłowych

Powstawanie osadów lakierowych to jedno z kluczowych wyzwań utrzymania ruchu w turbinach, sprężarkach i systemach hydraulicznych. Zanieczyszczenia tego typu skutkują podwyższonymi temperaturami pracy, spadkiem efektywności energetycznej i ryzykiem awarii, które generują kosztowne przestoje. VARTECH Industrial System Cleaner marki Texaco został opracowany tak, aby usuwać osady w trakcie normalnej pracy urządzeń. W połączeniu z olejami Texaco i systematyczną diagnostyką olejową tworzy kompleksowy system ochrony – od czyszczenia instalacji po długookresową kontrolę procesów starzenia. Skuteczność rozwiązania potwierdzają wdrożenia w różnych gałęziach przemysłu.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów