CAN w technice wojskowej i cywilnej

Fot.1. Wśród eksponatów towarzyszących konferencji znalazły się modele wozu wsparcia technicznego WZT-3, samobieżnego ustawiacza min Kalina oraz uniwersalne podwozie gąsienicowe nowej generacji UPG-NG
Pod koniec września w Ustroniu-Jaszowcu odbyła się konferencja poświęcona rozwiązaniom CAN pod tytułem "Zastosowania magistrali CAN w technice wojskowej i cywilnej". Organizatorem tegorocznej, trzeciej edycji tej konferencji był tradycyjnie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" z Gliwic. Pierwszego dnia spotkania odbyły się wykłady i prezentacje, drugi poświęcono warsztatom praktycznym z wykorzystaniem laboratoryjnych stanowisk komputerowych. W konferencji wzięło udział blisko 80 osób reprezentujących uczelnie wyższe i ośrodki badawczo-rozwojowe oraz firmy krajowe i zagraniczne.

Posłuchaj
00:00

CAN w różnych zastosowaniach

Dwudniowe spotkanie z CAN rozpoczęła prezentacja „Konstrukcja reaktywnych systemów rozproszonych bazujących na magistrali CAN, przeznaczonych do obsługi zdarzeń na przykładzie systemu kontrolno-nadzorczego”. Natomiast „Interfejs człowiek-maszyna z magistralą CAN” był tematem wykładu rozpoczynającego drugą sesję, która poświęcona była robotyce. W jej trakcie przedstawiono m.in. system sterowania kombajnu chodnikowego stosowanego w górnictwie. Kolejna sesja była ostatnią w tym dniu i dotyczyła cywilnych zastosowań dla CAN. Omówiono zintegrowany system sterowania dedykowany do zastosowań mobilnych, system CANbus na przykładzie kołowej ładowarki kopalnianej oraz rozwiązanie do zastosowania w inteligentnym domu – interfejs dźwiękowy dla aplikacji CANopen.

W prezentacjach zaplanowanych na sesje IV i V pojawiły się przykłady wykorzystania CAN w technice wojskowej. Słuchaczom przedstawiono m.in. wykorzystujące magistralę CAN systemy sterowania samolotem bezzałogowym i stacją radiolokacyjną oraz też zastosowanie magistrali CAN w systemie przeciwtorpedowych celów pozornych.

Intencje organizatorów

Rosnące zainteresowanie układami opartymi na szeregowej magistrali komunikacyjnej CAN notuje się od lat 80. ubiegłego wieku, czyli od czasu, gdy w firmie Robert Bosch zbudowano pierwszą magistralę. Od tego czasu wyprodukowano i sprzedano ponad 500 milionów urządzeń CAN. Rosnąca liczba aplikacji tej technologii dotyczy również polskiego przemysłu, dlatego intencją organizatorów konferencji jest, aby spotkanie poświęcone magistrali CAN znalazło stałe miejsce w kalendarzu spotkań branżowych.

Piotr Perka

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Obudowy, złącza, komponenty
Połączenia we współczesnym przemyśle - pewne, wydajne i bezpieczne
Przemysł 4.0
Uproszczenie kontroli jakości - kontrola wizyjna korzystająca z AI
Obudowy, złącza, komponenty
W Poznaniu powstanie zautomatyzowany magazyn wysokości wieżowca
Aktualności
Finansowanie używanych maszyn do obróbki metali, których wiek sięga nawet 10 lat
Bezpieczeństwo
Polski producent armatury przemysłowej uzyskał amerykański certyfikat ASME
Przemysł 4.0
Maspex zmodernizował system sterowania linii produkcyjnej

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów