CAN w technice wojskowej i cywilnej

Fot.1. Wśród eksponatów towarzyszących konferencji znalazły się modele wozu wsparcia technicznego WZT-3, samobieżnego ustawiacza min Kalina oraz uniwersalne podwozie gąsienicowe nowej generacji UPG-NG
Pod koniec września w Ustroniu-Jaszowcu odbyła się konferencja poświęcona rozwiązaniom CAN pod tytułem "Zastosowania magistrali CAN w technice wojskowej i cywilnej". Organizatorem tegorocznej, trzeciej edycji tej konferencji był tradycyjnie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" z Gliwic. Pierwszego dnia spotkania odbyły się wykłady i prezentacje, drugi poświęcono warsztatom praktycznym z wykorzystaniem laboratoryjnych stanowisk komputerowych. W konferencji wzięło udział blisko 80 osób reprezentujących uczelnie wyższe i ośrodki badawczo-rozwojowe oraz firmy krajowe i zagraniczne.

Posłuchaj
00:00

CAN w różnych zastosowaniach

Dwudniowe spotkanie z CAN rozpoczęła prezentacja „Konstrukcja reaktywnych systemów rozproszonych bazujących na magistrali CAN, przeznaczonych do obsługi zdarzeń na przykładzie systemu kontrolno-nadzorczego”. Natomiast „Interfejs człowiek-maszyna z magistralą CAN” był tematem wykładu rozpoczynającego drugą sesję, która poświęcona była robotyce. W jej trakcie przedstawiono m.in. system sterowania kombajnu chodnikowego stosowanego w górnictwie. Kolejna sesja była ostatnią w tym dniu i dotyczyła cywilnych zastosowań dla CAN. Omówiono zintegrowany system sterowania dedykowany do zastosowań mobilnych, system CANbus na przykładzie kołowej ładowarki kopalnianej oraz rozwiązanie do zastosowania w inteligentnym domu – interfejs dźwiękowy dla aplikacji CANopen.

W prezentacjach zaplanowanych na sesje IV i V pojawiły się przykłady wykorzystania CAN w technice wojskowej. Słuchaczom przedstawiono m.in. wykorzystujące magistralę CAN systemy sterowania samolotem bezzałogowym i stacją radiolokacyjną oraz też zastosowanie magistrali CAN w systemie przeciwtorpedowych celów pozornych.

Intencje organizatorów

Rosnące zainteresowanie układami opartymi na szeregowej magistrali komunikacyjnej CAN notuje się od lat 80. ubiegłego wieku, czyli od czasu, gdy w firmie Robert Bosch zbudowano pierwszą magistralę. Od tego czasu wyprodukowano i sprzedano ponad 500 milionów urządzeń CAN. Rosnąca liczba aplikacji tej technologii dotyczy również polskiego przemysłu, dlatego intencją organizatorów konferencji jest, aby spotkanie poświęcone magistrali CAN znalazło stałe miejsce w kalendarzu spotkań branżowych.

Piotr Perka

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku 2026
Przemysł 4.0
EMT-Systems i ANDRITZ Schuler rozpoczynają współpracę – nowa jakość szkoleń dla przemysłu tłoczniczego
Przemysł 4.0
Technologiczne Trendy roku 2026: co zmieni się w pracy w terenie
Roboty
Robotyka humanoidalna pod presją: AI napędza inwestycje szybciej niż realne wdrożenia
PLC, HMI, Oprogramowanie
Dassault Systèmes oferuje SOLIDWORKS 2026
Silniki i napędy
BIBUS MENOS na obchodach 20-lecia SECOH w Chinach: partnerstwo oparte na innowacjach i jakości

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów