CAN w technice wojskowej i cywilnej

| Gospodarka Artykuły

Fot.1. Wśród eksponatów towarzyszących konferencji znalazły się modele wozu wsparcia technicznego WZT-3, samobieżnego ustawiacza min Kalina oraz uniwersalne podwozie gąsienicowe nowej generacji UPG-NGPod koniec września w Ustroniu-Jaszowcu odbyła się konferencja poświęcona rozwiązaniom CAN pod tytułem "Zastosowania magistrali CAN w technice wojskowej i cywilnej". Organizatorem tegorocznej, trzeciej edycji tej konferencji był tradycyjnie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" z Gliwic. Pierwszego dnia spotkania odbyły się wykłady i prezentacje, drugi poświęcono warsztatom praktycznym z wykorzystaniem laboratoryjnych stanowisk komputerowych. W konferencji wzięło udział blisko 80 osób reprezentujących uczelnie wyższe i ośrodki badawczo-rozwojowe oraz firmy krajowe i zagraniczne.

CAN w technice wojskowej i cywilnej

CAN w różnych zastosowaniach

Dwudniowe spotkanie z CAN rozpoczęła prezentacja „Konstrukcja reaktywnych systemów rozproszonych bazujących na magistrali CAN, przeznaczonych do obsługi zdarzeń na przykładzie systemu kontrolno-nadzorczego”. Natomiast „Interfejs człowiek-maszyna z magistralą CAN” był tematem wykładu rozpoczynającego drugą sesję, która poświęcona była robotyce. W jej trakcie przedstawiono m.in. system sterowania kombajnu chodnikowego stosowanego w górnictwie. Kolejna sesja była ostatnią w tym dniu i dotyczyła cywilnych zastosowań dla CAN. Omówiono zintegrowany system sterowania dedykowany do zastosowań mobilnych, system CANbus na przykładzie kołowej ładowarki kopalnianej oraz rozwiązanie do zastosowania w inteligentnym domu – interfejs dźwiękowy dla aplikacji CANopen.

W prezentacjach zaplanowanych na sesje IV i V pojawiły się przykłady wykorzystania CAN w technice wojskowej. Słuchaczom przedstawiono m.in. wykorzystujące magistralę CAN systemy sterowania samolotem bezzałogowym i stacją radiolokacyjną oraz też zastosowanie magistrali CAN w systemie przeciwtorpedowych celów pozornych.

Intencje organizatorów

Rosnące zainteresowanie układami opartymi na szeregowej magistrali komunikacyjnej CAN notuje się od lat 80. ubiegłego wieku, czyli od czasu, gdy w firmie Robert Bosch zbudowano pierwszą magistralę. Od tego czasu wyprodukowano i sprzedano ponad 500 milionów urządzeń CAN. Rosnąca liczba aplikacji tej technologii dotyczy również polskiego przemysłu, dlatego intencją organizatorów konferencji jest, aby spotkanie poświęcone magistrali CAN znalazło stałe miejsce w kalendarzu spotkań branżowych.

Piotr Perka