CAN w technice wojskowej i cywilnej

Fot.1. Wśród eksponatów towarzyszących konferencji znalazły się modele wozu wsparcia technicznego WZT-3, samobieżnego ustawiacza min Kalina oraz uniwersalne podwozie gąsienicowe nowej generacji UPG-NG
Pod koniec września w Ustroniu-Jaszowcu odbyła się konferencja poświęcona rozwiązaniom CAN pod tytułem "Zastosowania magistrali CAN w technice wojskowej i cywilnej". Organizatorem tegorocznej, trzeciej edycji tej konferencji był tradycyjnie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" z Gliwic. Pierwszego dnia spotkania odbyły się wykłady i prezentacje, drugi poświęcono warsztatom praktycznym z wykorzystaniem laboratoryjnych stanowisk komputerowych. W konferencji wzięło udział blisko 80 osób reprezentujących uczelnie wyższe i ośrodki badawczo-rozwojowe oraz firmy krajowe i zagraniczne.

Posłuchaj
00:00

CAN w różnych zastosowaniach

Dwudniowe spotkanie z CAN rozpoczęła prezentacja „Konstrukcja reaktywnych systemów rozproszonych bazujących na magistrali CAN, przeznaczonych do obsługi zdarzeń na przykładzie systemu kontrolno-nadzorczego”. Natomiast „Interfejs człowiek-maszyna z magistralą CAN” był tematem wykładu rozpoczynającego drugą sesję, która poświęcona była robotyce. W jej trakcie przedstawiono m.in. system sterowania kombajnu chodnikowego stosowanego w górnictwie. Kolejna sesja była ostatnią w tym dniu i dotyczyła cywilnych zastosowań dla CAN. Omówiono zintegrowany system sterowania dedykowany do zastosowań mobilnych, system CANbus na przykładzie kołowej ładowarki kopalnianej oraz rozwiązanie do zastosowania w inteligentnym domu – interfejs dźwiękowy dla aplikacji CANopen.

W prezentacjach zaplanowanych na sesje IV i V pojawiły się przykłady wykorzystania CAN w technice wojskowej. Słuchaczom przedstawiono m.in. wykorzystujące magistralę CAN systemy sterowania samolotem bezzałogowym i stacją radiolokacyjną oraz też zastosowanie magistrali CAN w systemie przeciwtorpedowych celów pozornych.

Intencje organizatorów

Rosnące zainteresowanie układami opartymi na szeregowej magistrali komunikacyjnej CAN notuje się od lat 80. ubiegłego wieku, czyli od czasu, gdy w firmie Robert Bosch zbudowano pierwszą magistralę. Od tego czasu wyprodukowano i sprzedano ponad 500 milionów urządzeń CAN. Rosnąca liczba aplikacji tej technologii dotyczy również polskiego przemysłu, dlatego intencją organizatorów konferencji jest, aby spotkanie poświęcone magistrali CAN znalazło stałe miejsce w kalendarzu spotkań branżowych.

Piotr Perka

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Silniki i napędy
Control Techniques Dynamics łączy siły z Nidec Drives
Silniki i napędy
Współpraca BMW i SEW-EURODRIVE - zaawansowana technologia produkcji modułów akumulatorowych
Roboty
Ten futrzany robot AI ma 4 miliony osobowości. Moflin wzbudza zachwyt u Japonek
Obudowy, złącza, komponenty
Technologia w górę, koszty w dół – kiedy plastik zmienia reguły gry
Roboty
Robotyczne mikrofabryki pomagają odbudować zniszczone przez pożar domy w Los Angeles
Bezpieczeństwo
Honeywell dostawcą awioniki dla nowych samolotów Boeing 737 MAX PLL LOT

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów