Dwa sposoby na branżę motoryzacyjną

| Gospodarka Artykuły

W maju odbyły się we Wrocławiu dwie konferencje przeznaczone dla przedstawicieli firm z branży motoryzacyjnej. Chociaż wydarzenia te ściśle łączyła tematyka branżowa, to sposób organizacji oraz poruszane zagadnienia były inne. Przedstawiamy relacje z obydwu spotkań.

Dwa sposoby na branżę motoryzacyjną

Konferencja techniczna Automotive

Pierwszym z opisywanych wydarzeń była konferencja Automotive, która miała miejsce w dniach 10 i 11 maja. Tematyka spotkania była dosyć ogólna i w dużej części zogniskowana wokół nowoczesnej produkcji i cyfrowych, zinformatyzowanych fabryk. Spotkanie otworzył przedstawiciel firmy Siemens, która była partnerem technologicznym, dziekan wydziału mechanicznego Politechniki Wrocławskiej oraz przedstawiciel Konfederacji Lewiatan.

Cykl wystąpień konferencyjnych

Podczas dwudniowego spotkania uczestnicy mogli wysłuchać wystąpienia szesnastu prelegentów - osób związanych z produkcją w branży motoryzacyjnej, dostawców technologii oraz przedstawicieli stowarzyszeń branżowych, instytutów i uczelni wyższych. Prelekcje te zostały pogrupowane w kilku blokach tematycznych, m.in. związanych z cyfrową fabryką, systemami produkcji, bezpieczeństwem w przemyśle oraz monitoringiem i diagnostyką.

Obecnie wiele uwagi w branży skupionej jest na czwartej rewolucji przemysłowej oraz zmianach w przemysłowych systemach sterowania - i zagadnieniom tym poświęcony był również referat otwierający konferencję. Wygłosił go Jacek Reiner z Politechniki Wrocławskiej, przedstawiając możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja w produkcji. Omówione zostały jej zastosowania do przetwarzania dużych ilości danych i usprawniania wydajności systemów produkcyjnych.

Andrzej Kozak z UDT przedstawił z kolei wykład dotyczący cyberbezpieczeństwa - w szczególności opisał podejście zapewniające skuteczną obronę przed cyberatakami na obiekty przemysłowe i systemy sterowania. Przedstawiciel DB Energy wygłosił zaś prelekcję dotyczącą zmian w ustawodawstwie w zakresie efektywności energetycznej, dyrektywy EED oraz możliwości pozyskiwania środków na finansowanie inwestycji w tym zakresie. Do referatów praktycznych - aplikacyjnych - należało z kolei wystąpienie przedstawiciela Volkswagen Motor Polska, który zaprezentował wykorzystywaną w zakładzie metodologię pozwalającą na wydłużanie czasu życia maszyn oraz zwiększanie ich produktywności.

Wydarzenie coraz popularniejsze

Opisywane spotkanie jest wydarzeniem bliźniaczym do konferencji Food Automation, która odbyła się w marcu tego roku. Stanowi połączenie różnorodnych prelekcji praktyków przemysłowych i osób związanych ze środowiskiem naukowym. Zostało ono objęte licznymi patronatami, m.in. ze strony AGH, PIM-u, UDT oraz TÜV Nord, a partnerami konferencji było kilka firm będących dostawcami automatyki. Formuła ta, jak można sądzić, przyjęła się w branży, bowiem była to już druga udana edycja spotkania, w którym tym razem wzięło udział ponad 120 osób związanych z branżą motoryzacyjną.

Automotive Production Support

Konferencja branżowa inaczej - tak wydarzenie to zapowiadał jej dyrektor zarządzający, którym jest Maciej Ratajczak. Spotkanie odbyło się 24 maja we Wrocławskim Centrum Kongresowym i rzeczywiście było nieco inne niż wcześniej opisywane - zarówno dla jego uczestników, jak też wystawców.

Platforma do wymiany doświadczeń

APS to w rzeczywistości bardziej forum dyskusyjne, platforma do wymiany doświadczeń i wiedzy pomiędzy specjalistami działającymi w branży motoryzacyjnej, niż typowa konferencja. Główną częścią całodniowego programu były "konsultacje technologiczne", których celem były kontakty uczestników z dostawcami technologii specjalizującymi się w kilkunastu obszarach tematycznych. Takimi były m.in. automatyzacja produkcji, logistyka, metrologia przemysłowa, systemy antykorozyjne, środki smarowe, testowania systemy zarządzania produkcją czy CNC i robotyka. Cześć firm zaprezentowało na miejscu również swoje produkty - przykładowo roboty współpracujące.

Równolegle odbywały się wykłady, przy czym dotyczyły one raczej zagadnień ogólnobranżowych oraz tematów wdrożeniowych. Przykładowo były to prelekcje na temat organizacji procesów uruchamiania nowej produkcji czy usprawnień w środowiskach produkcyjnych o dużej zmienności. Intensywny dzień zakończył bankiet i część nieoficjalna.

Perspektywa dostawców

Automotive Production Support to inicjatywa na rynku nowa, która zapowiadana była jako zamknięte spotkanie dla profesjonalistów związanych z produkcją motoryzacyjną. Celem organizatora było zgromadzenie w jednym miejscu osób ściśle związanych z branżą - i rzeczywiście się to udało. W konferencji wzięło udział blisko sto osób, w większości kadra techniczna oraz średnia i wyższa kadra zarządzająca. Nietrudno domyśleć się, że audytorium to było dla wystawców zdecydowanie satysfakcjonujące.

Drugim z wyróżników spotkania było zaproszenie do uczestniczenia w nim firm mających ofertę do siebie komplementarną, a nie konkurencyjną. Stąd też we Wrocławiu był jeden dostawca robotów - w tym przypadku firma Fanuc, jeden dostawca maszyn do laserowej obróbki blach - Prima Power, itd. Zapewniało to nie tylko kompletność oferty dla branży, ale najzwyczajniej też zdrową atmosferę, gdzie rzeczywiście można było wymienić się doświadczeniami. "W bardzo krótkim czasie, w jednym miejscu mamy możliwość spotkać tych klientów, na których nam najbardziej zależy i nawiązać odpowiednie kontakty handlowe" – komentował Roman Padewski, dyrektor zarządzający Prima Power Central Europe.

Plany przyszłoroczne

Organizator zaprasza już do udziału w Automotive Production Support w 2017 roku. Tymczasem na jego kanale YouTube obejrzeć można m.in. relację wideo z ostatniego wydarzenia: goo.gl/UNIkoP.

Zbigniew Piątek