Dachser świętuje 90 lat swojej działalności
| Gospodarka AktualnościDachser, globalny operator logistyczny, kończy już 90 lat. Firma, która odmieniła transport nowymi technologiami, takimi jak skanowanie SSCC, rodzina produktów Entargo, wymienne nadwozia czy autorskie rozwiązania IT digitalizujące procesy tworzone już od 1980 roku, przeszła drogę od jednoosobowej działalności, po globalne przedsiębiorstwo. W tej historii ważną rolę od 14 lat odgrywa również Dachser w Polsce, działający w 9 lokalizacjach.
Dachser przeszedł drogę od firmy działającej regionalnie w Niemczech, po globalne przedsiębiorstwo, funkcjonujące w 393 lokalizacjach i posiadające jednostki reprezentacyjne w 44 krajach, oraz od Thomasa Dachsera - założyciela - i jego jednoosobowej działalności, do 31 tys. pracowników w 2020 roku. Dachser rozwija się cały czas, a jego historię w ostatnich dwóch dekadach współtworzy jednostka działająca w Polsce.
Polski rozdział w historii Dachsera
Historia firmy Dachser w Polsce jest dłuższa niż jej występowanie pod wspólną nazwą. Zanim firma przyjęła obecną nazwę i oficjalnie stała się częścią globalnej sieci, od 1995 roku - w którym została zarejestrowana - należała do struktur francuskiej firmy transportowej Graveleau. Jej polski oddział został wykupiony przez niemieckie przedsiębiorstwo w 1999 roku, a proces włączenia w europejską sieć przesyłek drobnicowych zakończył się wdrożeniem pełnego systemu, wprowadzeniem produktów Entargo na rynek w Polsce, a tym samym zmianą profilu działania i w końcu rebrandingiem na Dachser w kwietniu 2006 roku.
W tamtym momencie przedsiębiorstwo dysponowało 4 oddziałami: w Strykowie, Warszawie, Poznaniu i Sosnowcu. Dwa lata później dołączyły Wrocław i Szczecin, w 2010 Gdańsk, a najmłodszy jest oddział w Rzeszowie, założony w 2019 roku. Polski oddział od początku w 2016 roku działała w zakresie Dachser European Logistics, Dachser Contract Logistics oraz Dachser DIY Logistics, a z czasem poszerzył usługi o Dachser Air & Sea Logistics oraz Dachser Chem Logistics.
- Firma przez prawie półtorej dekady lat działalności nieustannie się rozwijała, osiągając w 2019 roku wolumen przesyłek na poziomie 1,7 mln (ponad 2% wolumenu całej sieci) - 9% wzrost rok do roku - oraz tonaż powyżej 570 tys. ton (1,4% całej sieci) - wzrost o 5%. Przychody w 2019 roku wyniosły 494,4 mln (ponad 1,6% przychodów całej sieci), co znacznie przekroczyło prognozę na lata 2014-2019, która zakładała wzrost z 234,5 do 380 mln. Rozwój polskiej części firmy Dachser to niewątpliwie "success story", które mogło się spełnić dzięki zintegrowanej infrastrukturze a tym samym korzystaniu z kilkudziesięciu lat historii przedsiębiorstwa - od jednoosobowej firmy do światowego lidera innowacji w logistyce - powiedział dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes polskiej jednostki Dachser od 2007 roku.
Rosnąca sieć połączeń i rozwiązania technologiczne Dachsera
Thomas DACHSER założył w 1930 roku jednoosobowe przedsiębiorstwo w niemieckim Kempten – miejscowości położonej w zachodniej Bawarii, przez którą przebiegają ważne szlaki komunikacyjne pomiędzy najbardziej uprzemysłowionymi częściami Niemiec a Austrią i Szwajcarią. Dynamiczny rozwój firmy przyspieszył pod koniec lat 60, kiedy wkroczyła ona na drogę innowacji. W 1967 roku Dachser wprowadził "transport z gwarantowanym czasem", a w 1970 przełomowe nadwozia wymienne, które na zawsze zmieniły przewóz towarów drobnicowych. W 1980 roku firma odważnie wkroczyła w świat IT, tworząc pierwsze autorskie aplikacje. W 1993 roku przedsiębiorstwo dokonało kolejnej rewolucji, stając się pomysłodawcą standaryzacji użycia kodów kreskowych w branży logistycznej w postaci globalnego systemu identyfikacji EAN/NVE. Zrozumienie technologii i nowoczesnych rozwiązań pozwoliło z czasem stworzyć inteligentną i wydajną sieć dla całego obszaru działań Dachsera.
Wraz z rozwojem autorskich rozwiązań, obszar działań Dachser szybko zaczął się powiększać. W 1990 roku firma dociera ze swoją działalnością do wszystkich niemieckich landów oraz ośmiu innych krajów, w tym Stanów Zjednoczonych. W latach 90. poszerza zasięg o Europę Zachodnią i Wschodnią oraz Afrykę Północną. W XXI wieku następuje gwałtowny rozrost sieci. Dotarcie do większości krajów w Europie, oddziały w Indiach, Tajlandii, Brazylii czy Turcji, połączenia morskie i lotnicze z Chinami, Meksykiem czy Argentyną. Wejście krajów Europy Środkowej do Unii Europejskiej i zniesienie ograniczeń w przemieszczaniu towarów pozwoliło wykorzystać w całości zintegrowane DNA firmy od początku opartego na jednakowym procesie we wszystkich krajach europejskich, wykorzystaniu jednego informatycznego systemu operacyjnego, który wsparł ujednolicone produkty i obsługę klientów w organizacji. Dzisiaj Dachser działa w 393 lokalizacjach na świecie, a krajowe organizacje reprezentują firmę w 44 miejscach. Rozwój zasięgu działalności cały czas wspierany jest przez inteligentną i zintegrowaną sieć IT, nad którą czuwa 750 pracowników.
Ostatnie miesiące w historii Dachsera to przede wszystkim walka o utrzymanie stabilnych łańcuchów dostaw. Firma zadbała o optymalizację, odpowiedni przepływ informacji i kontakt z klientami, dzięki czemu w większości przypadków udało utrzymać się płynność operacji. Sprawne działanie pomogło również ruszyć ze wsparciem dla lokalnych instytucji walczących z pandemią, jak w przypadku oddziału Dachser Polska - dla szpitala w Poznaniu.
źródło: Dachser