Odbiorcy indywidualni chcą inwestować w fotowoltaikę

| Gospodarka Zasilanie, aparatura nn

Aż 67% właścicieli domów jednorodzinnych planuje w ciągu najbliższych trzech lat zainwestować w energię słoneczną. Badanie zrealizowane przez ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku dla Sunday Polska pokazuje duże zainteresowanie technologią fotowoltaiczną w Polsce. Odbiór fotowoltaiki jest bardzo pozytywny - 77% posiadaczy dobrze lub bardzo dobrze ocenia działanie domowej elektrowni słonecznej.

Odbiorcy indywidualni chcą inwestować w fotowoltaikę

Niemal 7 na 10 zapytanych w badaniu Sunday Polska właścicieli domów jednorodzinnych, którzy nie posiadają instalacji fotowoltaicznej, zadeklarowało chęć zamontowania paneli fotowoltaicznych w okresie do trzech lat. Tylko niespełna 9% badanych nie planuje takiej inwestycji - są to głównie osoby do 29 roku życia.

Główną motywacją są oszczędności finansowe - dla 60% przyszłych posiadaczy instalacji PV to kluczowy czynnik zachęcający do zainwestowania w energię słoneczną. Według ankietowanych posiadających instalacje fotowoltaiczne koszty energii elektrycznej spadają średnio o 65%.

Czym kierują się Polacy przy wyborze dostawcy technologii?

Zdecydowana większość - aż 57% badanych - jako najważniejsze kryterium doboru dostawcy technologii wskazała jakość. Innymi ważnymi czynnikami wyboru firmy instalującej fotowoltaikę były między innymi dobre opinie o firmie - ważne dla 49% ankietowanych, wsparcie w uzyskaniu dofinansowania - istotne dla 46% respondentów oraz czas realizacji zlecenia - czynnik wskazany przez 45% badanych. Tylko 1 na 5 przyszłych inwestorów przy wyborze dostawcy technologii PV kieruje się długością okresu gwarancyjnego.

Przyszli inwestorzy w zieloną energię wskazali, że koszty są największym wyzwaniem, a zarazem barierą powstrzymującą przed instalacją paneli fotowoltaicznych - tak odpowiedziało 54% ankietowanych. Przy tym dla niemal połowy ankietowanych - 45,1% - istotną zachętę stanowią ulgi i dotacje.

Badanie zostało zrealizowane przez ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. dla Sunday Polska w terminie 1-12 luty 2021 na próbie 1044 dorosłych Polaków remontujących własne domy jednorodzinne. Badanie miało zasięg ogólnopolski i zostało przeprowadzone techniką CAWI - ankieta internetowa.

źródło: Sunday Polska