Przyspiesza automatyzacja handlu
| Gospodarka AktualnościBadanie RetailWire i Brain Corp potwierdza, że COVID-19 znacznie przyspieszył rozwój i wdrażanie automatyzacji w handlu, szczególnie detalicznym. Roboty używane do takich zadań, jak utrzymanie higieny czy skanowanie półek w sklepach i magazynach, mają świetne opinie i dobrze się sprzedają. Zdaniem ekspertów w ciągu najbliższych kilku lat handel szybko przyjmie nowe technologie.
Z raportu "Roboty w handlu detalicznym" wynika, że aż 64% ankietowanych detalistów uważa, że niezwykle istotne jest posiadanie własnej, jasnej i wykonalnej strategii automatyzacji na najbliższe lata. Wśród dużych detalistów ta opinia jest jeszcze bardziej powszechna - odpowiedziało tak aż 77% z nich. Roboty w handlu zaczęły się pojawiać zaledwie dekadę temu, a obecnie już połowa respondentów planuje w ciągu najbliższych 18 miesięcy wdrożenie automatyki w swoich punktach sprzedaży.
Pandemia zwróciła uwagę na automatyzację i korzyści z niej płynące. Autonomiczne roboty pomagają w zwiększeniu produktywności, utrzymaniu czystości czy obsłudze klientów w sklepach. Sklepy zaczęły przywiązywać większą wagę do czystości, by spełnić wysokie oczekiwania klientów. Większość (72%) respondentów twierdzi, iż nie przewiduje dużej zmiany w oczekiwaniach konsumentów co do czystości w sklepie, nawet po szerokiej dystrybucji szczepionek i poprawie sytuacji. Niemal tyle samo (73%) detalistów przyznaje, że znaczenie robotyki w magazynach lub centrach dystrybucji wzrosło z powodu czynników, które pojawiły się podczas pandemii.
Roboty pomagają w pracy i gromadzeniu danych
Potrzeba utrzymania czystych i bezpiecznych obiektów zbiegła się w czasie z rosnącą świadomością korzyści płynących z automatyzacji opartej na analizie danych. Dziś autonomiczne roboty nie tylko skanują towary w hurtowni lub w sklepie, w celu wykrycia braków czy niewłaściwych kodów SKU. Wychwytują także nawyki zakupowe i mikrotrendy, czyli różnego rodzaju dane, które w kilka lat doprowadziły firmę Amazon na szczyt branży handlowej.
Pandemia spowodowała wzrost zainteresowania systemami wspierającymi procesy sprzedażowe. Zdejmują one część zadań z pracowników, organizują je lub ułatwiają realizację prac monotonnych. Automatyzacja procesów to jeden z najsilniejszych trendów w handlu. Ta teza znajduje potwierdzenie w raporcie mówiącym, że zastosowanie robotów - oprócz podstawowych korzyści, dla których nastąpiło wdrożenie - będzie przynosiło jeszcze więcej profitów, takich jak możliwość przechwytywania w czasie rzeczywistym szczegółowych informacji o produktach na półkach, odnotowywania wzorców zakupowych klientów, a także monitorowania cen czy stanu produktów w sklepie i magazynie. Uzbrojeni w tego typu informacje sprzedawcy detaliczni będą mogli podejmować właściwe decyzje i zwiększać zyski.
źródło: inPlus Media