Presja cenowa dzieli rynek automatyki domowej

| Gospodarka PLC, HMI, Oprogramowanie

Analitycy z ABI Research prognozują, że w 2021 roku łączne światowe wydatki konsumentów na komponenty automatyki domowej osiągną wartość 27,3 mld dolarów, co przekłada się na wzrost o 20,3% rok do roku. Wraz ze wzrostem inwestycji w tego typu sprzęt rynek usług IoT nie nadąża za jego tempem rozwoju. Do końca 2021 roku przychody wygenerowane przez usługi w zakresie automatyki domowej - głównie konfiguracji i subskrypcji - osiągną poziom 32 mld dolarów, czyli tylko o 3% więcej niż w roku ubiegłym.

Presja cenowa dzieli rynek automatyki domowej

Wzrost tych dwóch segmentów odzwierciedla pogłębiający się podział na rynku automatyki domowej. Wartość dostaw sprzętu tego typu będzie wyższa o 6% niż generowane z tego tytułu przychody. Ma to związek z silną presją cenową, która zagraża wysokości marży producentów. Przychody z usług dla domowego IoT również znalazły się w podobnej sytuacji. W tym roku blisko 15 mln gospodarstw domowych zostanie wyposażonych w urządzenia IoT, jednak ceny usług w tym zakresie nadal spadają.

Producenci sprzętu automatyki domowej, w tym kontrolerów i czujników, muszą obecnie mierzyć się z rosnącą konkurencją. Wynika to głównie z szybko rozpowszechniającej się technologii łączności bezprzewodowej, którą można coraz niższym kosztem implementować w wielu urządzeniach. Jednocześnie koszt utrzymania coraz większej bazy klientów ze sprzętem starszej generacji wymaga od dostawców opracowania sposobu na generowanie z tego tytułu przychodów na zadowalającym poziomie.

Rynek automatyki domowej obecnie znajduje się w kluczowym punkcie rozwoju. Obie strony rynku, czyli dostawcy sprzętu, jak i usług, wymagają, aby oba sektory dynamicznie się rozwijały. Inwestycje w celu zagwarantowania długoterminowych przychodów są strategią realizowaną tylko przez grupę największych koncernów technologicznych, którymi są Apple, Amazon i Google.

- Wraz z interoperacyjnością w zakresie zarządzania sprzętem i systemem dzięki powstającej specyfikacji Matter, dostawcy automatyki domowej będą musieli ponownie ocenić swoje długoterminowe strategie i aktywność w tym segmencie. Nowe usługi i technologie, takie jak UWB, LWPA i 5G, będą odgrywać pewną rolę, podobnie jak inteligentne urządzenia i robotyka konsumencka - powiedział Jonathan Collins, dyrektor ds. badań rynku automatyki domowej w ABI Research.

źródło: ABI Research