Automaty paczkowe szybko zyskują na popularności

| Gospodarka Aktualności

Jak wynika z raportu firmy Colliers, od 2015 roku w państwach Unii Europejskiej odsetek kupujących online co najmniej raz w roku wzrósł niemal dwukrotnie. W Polsce dwa lata temu wyniósł on 61%. W okresie pandemii handel internetowy przeszedł prawdziwy rozkwit, czego następstwem jest rosnące zainteresowanie automatami paczkowymi. Z badania Colliers wynika, że w Polsce automaty cieszą się wyjątkowo dużą popularnością - korzysta z nich aż 97% badanych.

Automaty paczkowe szybko zyskują na popularności

Nasz kraj znajduje się w pierwszej piątce krajów UE pod względem liczby punktów odbioru na osobę. Ponadto, Polska jest światowym liderem pod względem liczby urządzeń do odbioru przesyłek przypadających na 100 tysięcy mieszkańców.

Jeszcze kilka lat temu to usługi kurierskie napędzały rynek dostaw. Automaty zrewolucjonizowały jednak operacje logistyczne, a komfort i wygoda alternatywnego modelu dostarczania paczek sprawiły, że automaty szybko podbiły rynek. Do końca 2022 roku liczba automatów paczkowych w Polsce ma przekroczyć granicę 20 tysięcy. Jak wynika z badania zrealizowanego przez Kantar, wygodny dostęp do punktów odbioru przesyłek ma już ponad 20 mln Polaków.

Dostawy do automatów paczkowych stanowią obecnie niemal 40% wszystkich realizowanych przesyłek. W ciągu najbliższych 2 lat ten sposób dostaw ma liczbowo zrównać się z dostawami do miejsca zamieszkania. Według analizy Dataplace.ai, prawie 15,7 mln Polaków ma więcej niż 10 minut pieszo do najbliższego punktu odbioru. Oznacza to, że potencjał rozwoju sieci automatów w naszym kraju nadal nie został w pełni wykorzystany i istnieje miejsce na nowe instalacje. Wyzwanie może jednak stanowić dostępność takich lokalizacji.

źródło: SwipBox Polska