SpaceX ponownie wspiera GNSS Galileo

| Gospodarka Aktualności

W środę 18 września o godzinie 0.50 czasu polskiego z kompleksu startowego SLC-40 (Space Launch Complex 40) w bazie sił kosmicznych Cape Canaveral na Florydzie firma SpaceX wystrzeliła rakietę Falcon 9 realizującą misję Galileo L13, czyli drugie w 2024 roku wyniesienie urządzeń tworzących europejski system nawigacji satelitarnej. Dwa kolejne satelity Galileo zostały pomyślnie dostarczone na średnią orbitę okołoziemską.

SpaceX ponownie wspiera GNSS Galileo

Booster wielokrotnego użytku

Był to 22. lot pierwszego stopnia rakiety nośnej wspierającej tę misję, która wcześniej wyniosła CRS-22, Crew-3, Turksat 5B, Crew-4, CRS-25, Eutelsat HOTBIRD 13G, O3B mPOWER, PSN SATRIA, Telkomsat Marah Putih 2 i 12 misji Starlink. Po oddzieleniu pierwszy stopień wylądował na bezzałogowej platformie Just Read the Instructions, stacjonującej na Oceanie Atlantyckim.

Just Read the Instructions (JRTI) to autonomiczny statek SpaceX (ASDS - autonomous spaceport droneship) działający w Port Canaveral na Florydzie. Platforma została zbudowana na bazie zmodyfikowanej barki Marmac 303 i nazwana na cześć statku kosmicznego o tej samej nazwie z powieści "The Player of Games" Iaina M. Banksa. Nawodny dron JRTI wyposażony jest w duże lądowisko, silniki utrzymujące pozycję i inny sprzęt umożliwiający lądowanie rakiet Falcon na morzu, podczas misji, które nie są w stanie zabrać wystarczającej ilości paliwa, by umożliwić powrót na miejsce startu.

W kwietniu br. SpaceX zrealizował misję Galileo L12. Dane z tej misji dostarczyły informacji niezbędnych do wprowadzenia subtelnych zmian w projekcie i działaniu, w tym redukcji masy i korekt trajektorii, które pozwalają na bezpieczne odzyskiwanie i ponowne użytkowanie pierwszego stopnia rakiety - boostera. Nowa trajektoria powrotu boostera do atmosfery będzie skutkować wyższym nagrzewaniem i wzrostem oddziałującego na niego ciśnienia dynamicznego. Lądowanie po realizacji misji Galileo L13 stanowi źródło cennych danych na temat zachowania konstrukcji pojazdu w trudniejszych warunkach.

Procedury orbitalne przed włączeniem sygnałów nawigacyjnych dla odbiorców

Satelity o identyfikatorach E23 (GSAT0226) i E16 (GSAT0232) osiągnęły punkt oczekiwania i zgodnie z planem przechodzą pierwsze podstawowe kontrole stanu. W nadchodzących dniach satelity dokonają manewrowania do pozycji docelowych, a wszystkie systemy zostaną przetestowane w celu potwierdzenia, że ​​nadają się do nominalnych operacji. Będą umieszczone w slotach A02 i A17 konstelacji Galileo. Kluczowy etap LEOP (Launch and Early Orbit Phase) jest realizowany przez EUSPA z Centrum Kontroli Galileo w Oberpfaffenhofen w Niemczech, przy wsparciu SpaceOpal, dostawcy usług operacyjnych Galileo, a także ekspertów z ESA, Galileo System Design Authority i OHB, producenta satelitów. Sygnały z nowych satelitów będą dostępne dla wszystkich użytkowników, także zwykłych konsumentów dysponujących obsługującymi GNSS Galileo telefonami i zegarkami, prawdopodobnie na przełomie stycznia i lutego 2025 r.

Dowiedz się więcej o systemie nawigacji satelitarnej Galileo!

Galileo to działający pod kontrolą cywilną europejski globalny system nawigacji satelitarnej, zapewniający wysoce dokładną, gwarantowaną na całym świecie usługę pozycjonowania. System jest interoperacyjny z amerykańskim GPS i rosyjskim GLONASS. Oferując podwójne częstotliwości jako standard, Galileo może zapewnić najwyższą dokładność pozycjonowania w czasie rzeczywistym.

Informacje o stanie konstelacji satelitów Galileo: https://www.gsc-europa.eu/system-service-status/constellation-information.

Parametry orbitalne i techniczne satelitów GNSS Galileo: https://www.gsc-europa.eu/system-service-status/orbital-and-technical-parameters.

Więcej informacji na temat systemu GNSS Galileo oraz innych europejskich programów kosmicznych: https://www.euspa.europa.eu/.

fot. kadr ze streamingu SpaceX

źródło: SpaceX, United Press International, space-offshore.com