Popyt na magazyny napędza wzrost e-commerce, dążenie firm do wzmacniania odporności łańcuchów dostaw oraz rozwój miast. Jednak z zaspokojeniem zapotrzebowania są coraz większe trudności. Europejski wskaźnik koncentracji nowoczesnej logistyki - Modern Logistics Concentration Index (MLC) - mierzący dostępność powierzchni logistycznej w stosunku do liczby gospodarstw domowych, wynosi w Europie 30. W Stanach Zjednoczonych wskaźnik ten osiąga poziom 75. Im niższy MLC, tym większa potrzeba budowy nowych magazynów.
Ze względu na wyższą gęstość zaludnienia w miastach w Europie oraz sprawniej funkcjonujące sieci dystrybucji, proste porównanie tych wartości nie jest w pełni miarodajne. Dobrym punktem odniesienia do oszacowania realnej podaży mógłby być poziom około 50.
- Nawet jeśli Europa zbliżyłaby się do bardziej zrównoważonego poziomu podaży powierzchni logistycznych, luka wciąż pozostawałaby znacząca. Przy obecnym tempie budowy jej zamknięcie zajęłoby około ośmiu lat i wymagałoby inwestycji przekraczających 150 mld euro – podkreśla Eva van der Pluijm-Kok, wiceprezes ds. badań w Prologis Europe.
Największe przeszkody dla rozwoju projektów logistycznych pojawiają się w miastach i dlatego nowe inwestycje powstają coraz dalej od ich centrów, mimo że to właśnie tam popyt jest największy. Obiekty położone blisko konsumentów notują szybszy wzrost czynszów. W ostatnich trzech latach lokalizacje miejskie odnotowały w Europie wzrost stawek najmu o 150–240 punktów bazowych powyżej średniej dla całej branży.
Dynamiczny wzrost infrastruktury logistycznej w Polsce
Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem logistycznym w Europie. Od 2007 roku zasoby zwiększyły się tu o ponad 900%. Tak szybki rozwój umożliwiły regulacje sprzyjające sprawnej realizacji nowych inwestycji. Jednak wraz z dojrzewaniem rynku rosnące koszty infrastruktury i bardziej rygorystyczne wymagania planistyczne mogą spowolnić tempo rozwoju.
Obecnie Prologis ma w Polsce nieruchomości logistyczno-produkcyjne o powierzchni 2,6 mln m² - to blisko połowa całej oferty firmy dostępnej w Europie Środkowej. W ciągu ostatniego roku Prologis umocnił pozycję m.in. przez zakup Prologis Park Grodzisk pod Warszawą oraz rozpoczęcie budowy Prologis Park Ujazd w województwie opolskim. Firma dysponuje również gruntami z pozwoleniami na budowę nowych projektów BTS w regionie warszawskim, w tym niedawno zakupionym terenem pod budowę Prologis Park Nadarzyn.
Źródło: Prologis