Wonderware InTouch 10 w systemach automatyki - rewolucja czy ewolucja?
| Prezentacje firmowe ArtykułyNa tytułowe pytanie, które związane jest z wykorzystaniem Wonderware InTouch 10 we własnym systemie automatyki, może odpowiedzieć sobie każdy jego użytkownik. Firma Wonderware, światowy lider informatycznych rozwiązań dla przemysłu, dostarcza narzędzie do tworzenia aplikacji wizualizacyjnych charakteryzujące się rewolucyjnymi zmianami technologicznymi. Jednak to, jak zostaną one wykorzystane, zależy już tylko od użytkowników. Poniżej podpowiadamy, jak wprowadzić można w istniejących aplikacjach najnowszą technologię InTouch 10.
SPOSOBY MIGRACJI
NOWOCZESNA WIZUALIZACJA
W najnowszej wersji InTouch producent udostępnia bogatą bibliotekę gotowych, konfigurowalnych symboli graficznych, z których zbudować można dowolną konfigurację procesu technologicznego. Użytkownik ma w szczególności do dyspozycji nową technologię graficzną ArchestrA Graphics, w oparciu o którą przygotowane zostały wszystkie dostępne symbole w bibliotece. Oprócz zapewnienia wysokiego poziomu estetyki wizualnej, nowa technologia zwiększa też czytelność skomplikowanych procesów produkcyjnych dla obsługi.
Wróćmy zatem do przypadku operatora urządzenia, który ma śledzić zachowanie się nie jednego, lecz wielu takich samych zbiorników. Ekran synoptyczny tego procesu powinien więc zawierać wszystkie niezbędne informacje dotyczące każdego ze zbiorników. Umieszczenie ich w klasyczny sposób na jednym ekranie może spowodować, że operator w gąszczu informacji nie zauważy zmian istotnych odczytów, które są krytyczne dla poprawnej pracy systemu. Rozwiązaniem może być tutaj uproszczenie ekranu poprzez przefiltrowanie informacji docierającej do operatora tak, aby otrzymywał on tylko to, co jest mu w danej chwili potrzebne. Wykorzystując funkcje przezroczystości, która może być automatycznie i dynamicznie dostosowywana do danych potrzeb, oraz dynamicznej zmiany rozmiaru można tak przygotować symbole, aby zbiornik był w pełni widoczny i powiększony w sytuacji, gdy poziom zbliża się do progów ostrzegawczych. Ten sam symbol zbiornika w sytuacji, gdy pracuje on prawidłowo w zakładanych granicach parametrów technologicznych, pozostanie pomniejszony i półprzezroczysty, lecz jest cały czas dostępny, aktywnie przekazując informacje o aktualnym stanie.
W powyższy sposób aplikacje wizualizacyjne mogą przekazywać maksymalną ilość informacji w danej chwili – konieczną do szybkiego podejmowania trafnych decyzji. Takie zmiany w wyglądzie symboli mogą być realizowane automatycznie na podstawie aktualnych wartości śledzonych parametrów lub interaktywnie na żądanie operatora – np. po najechaniu myszką nad obiekt graficzny, bądź dotknięciu palcem ekranu dotykowego.
ROZWINIĘCIE KONCEPCJI SMART SYMBOLS
W nowej technologii ArchestrA Graphics obiekty graficzne mają właściwości znane z obiektów Smart Symbols, które dostępne są od wersji InTouch 9.0. Obiekty te wykorzystują koncepcję uniwersalnych szablonów, na bazie których tworzone są instancje, które aplikowane są w konkretnych miejscach ekranów synoptycznych i powiązane z poszczególnymi parametrami wizualizowanego procesu. Zmiany dokonane w szablonie inteligentnie propagowane są w instancjach od niego pochodzących.
O ile w obiektach Smart Symbols zmiany propagowały się w ramach jednej aplikacji do wszystkich instancji, zapewniając w ten sposób spójne zachowanie się wszystkich obiektów pochodzących od tego samego szablonu, o tyle w przypadku ArchestrA Graphics zmiany te mogą się propagować na wiele aplikacji! Projektem nie jest już tylko pojedyncza aplikacja wizualizacyjna, lecz dowolna liczba aplikacji wizualizacyjnych przechowywanych w repozytorium projektu (Galaxy Repository) i korzystających ze wspólnej biblioteki obiektów graficznych ArchestrA Graphics. W takim przypadku, rozszerzając funkcjonalnie szablon obiektu graficznego, zmiany przeniosą się do wszystkich aplikacji wizualizacyjnych w ramach takiego projektu – repozytorium.
NIE TYLKO INTOUCH
InTouch 10 skupia w sobie wieloletnie doświadczenie w rozwiązaniach dla przemysłu firmy Wonderware. Nie bez powodu wraz z pojawieniem się InTouch 10 nową odsłonę miał także Application Server w wersji 3.0 – podstawowy komponent Platformy Systemowej Wonderware. Wykorzystanie tych dwóch produktów razem daje użytkownikom jeszcze więcej korzyści. Zmiany funkcjonalne w definicji szablonu obiektów InTouch (w ramach projektu Galaxy Repository, gdzie przechowywanych jest wiele aplikacji wizualizacyjnych ze wspólną biblioteką symboli) spowodują automatyczną modyfikację wszystkich odwołań (np. ekrany synoptyczne) na wszystkich komputerach w ramach Platformy Systemowej. Taka globalizacja pozwala zdalnie zarządzać aplikacjami w sieci komputerowej – modyfikować je, rozszerzać ich funkcjonalność, zdalnie uruchamiać z jednego miejsca, co znacznie skraca proces inżynieringu systemu. Tak postrzegany system jest jednym spójnym systemem, niezależnie od liczby pracujących w nim komputerów.
Marcin Woźniczka
ASTOR ul. Smoleńsk 29, 31-112 Kraków tel. 012 428 63 00 |